Hallo Allemaal.
Afgelopen middag heb ik een poging gedaan om te watervliegen.
Is erg leuk om te doen, maar komt toch meer bij kijken dan ik gedacht had.
Allereerst waaide het redelijk dus dat is even opletten bij het starten en landen.
Bij het water aangekomen even goed rond gekeken wat er een geschikt plekje was om te starten.
Daarna het vliegtuig op het water gezet en gekeken of je fatsoenlijk rond kon ''taxien''
Nee dus, door de wind was er niet echt fatsoenlijk te sturen met het rudder. Dus dat was probleem 1.
Binnenkort een water roer op de wilga bouwen lijkt mij.
Betekend dus wel dat je of moet zorgen dat je voor je ''voeten'' land zodat je um uit het water kan pakken of je moet um gaan halen met de boot.
Nou is boot een groot woord, gewoon een simpel opblaas geval, maar was toch blij dat we um bij hadden.
Toch maar een keer gas geven om te kijken of ie los komt.
Nee ook niet. Wat was het geval door de weerstand van het water gingen de drijvers verder uit elkaar staan en raakte de prop het water.
Dit was wel vrij simpel te verhelpen door een ijzerdraadje tussen de drijvers te doen zodat ze niet uit elkaar bogen en op deze manier bleef de prop ook vrij.
Toen dit was opgelost heb ik een paar starts en landingen kunnen maken.
Is erg leuk om te doen maar wel goed opletten.
Allereerst omdat je als je op het water vaart je moet Corrigeren om je vliegtuig recht te houden.
Wat dan opletten is, dat als je vliegtuig los komt dat deze correctie dan niet meer nodig is dus je gelijk weer tegen moet sturen.
Het landen is weer helemaal geen probleem, gewoon zorgen dat vlak binnenkomt, niet te snel maar ook niet te langzaam.
Dit was zo'n beetje het verslag van de watervlieg middag.
Groeten Marten