Watervliegen interesse?

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 19 jul 2005.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Gents,
    Met de explosie van interesse voor de hydro-foam komen er misschien eindelijk meer watervliegers in ons waterrijke landje.
    Ga je ontdekken dat half Nederland eigen één groot (water) vliegveld is voor modellen!!
    Hier wat plaatjes om jullie lust veder op te wekken.
    Het model is een PAF beaver, 15cc OS viertakt erop, floats van Commander, intrekbare waterroeren van ERNST, een glowdriver van Microsens.
    Let vooral op de diverse stadia waarin de drijvers op/in het water komen. De ene keer drijft hij echt, de andere keer planeert hij. De botenmannen weten hier alles van....

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. klaaz

    klaaz Guest

    Indrukwekkend mooi. Andere woorden heb ik er niet voor.
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat rare verschijnsel van vliegtuigen op et water heb ik altijd bewonderd. :p Echt prachtig mooi.
     
  4. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Heb een Jamara Trainer 15 gekocht. Daar wil ik ook drijvers onder gaan bouwen. :)
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Dank je!
    Het verkleinen, plaatsen en in dit draadje plempen van de foto's is wel een heidens karwei geweest....

    Het model heeft éérst gevlogen met een Saito70 erop, die liep niet alleen niet lekker maar was aan de magere kant voor deze 5(!!) kg zware kist.

    Helaas is het vanwege een crash door een frequentie fout van iemand anders redelijk beschadigd geraakt, maar dat was 2 jaar geleden.

    Tijdens de herbouw heb ik er een Saito 80 op gezet maar daar heb ik alleen maar ellende mee gehad, dus die er weer af en nu met de OS helemaal geen probleem meer.
    Lekker veel vermogen en een betrouwbare en rustige loop, ook stationair en dat heb je wel nodig op het water, anders moet je iedere keer zwemmen... Komt natuurlijk ook door de Microsens die bijgloeit.

    Ook het starten van de motor op water is makkelijk met zo'n gloeisysteem, anders moet je letterlijk modderen met een startaccu en kabel.

    Alles bij elkaar is het verschrikkelijk leuk dat watervliegen, "the best of both worlds" zeg ik altijd.

    Maar er komt toch eea bij kijken met die drijvers, ze leveren natuurlijk weerstand en extra gewicht. Om los te komen uit het water(met name glad water is berucht, beter kunnen er wat golfjes staan...) kost soms ook een boel power.
    Hoe het model op de drijvers staat (welke "invalshoek"), waar de "step" ligt,, de vorm van de onderkant, voldoende drijfvermogen(is eigenlijk bij deze Beaver aan de marginale kant, vooral achter ligt hij diep).

    Dan de besturing op water: zonder waterroer ben je eigenlijk nergens. Er zijn diverse soorten waterroeren toepasbaar, maar deze intrekbare dingen voldoen fantastisch, het kost wél een boel werk deze aan te sturen met 2 extra servo's en nylondraad over katrollen.

    De drijvers van Seacommander zijn helaas schandalig duur...http://www.seacommander.com/ en dan nog portokosten, douane etc erbij..ik denk er maar niet teveel aan!
    Ze hebben denk ik naar de 1/1 drijverfabrikanten gekeken, die verkopen hun drijvers ook voor astronomische bedragen.

    Het is mij altijd een raadsel gebleven, waarom er in Nederland geen honderden watervliegers zijn! Zóveel water voor de deur en maar sukkelen met modelveldjes en gemeentes.
    Als je ziet wat ze allemaal in Oostenrijk en Zwitserland doen aan watervliegen! En die lui hebben nauwelijks water.....
    In Duitsland ieder jaar een grote wedstrijd op het Bodenmeer, de meest mooie modellen zie je er!
    Kijk eens op de site van een kennis daar van me:
    http://www.rc-wasserflug.info/

    Terwijl wij in Nederland een rijke watervlieg historie hebben!
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik denk dat de reden is zoals je dat al noemt, de prijs. Dat gloei en start systeem, catrol roertjes, en peprduur drijfspul, is wat denk ik de meeste er van weerhoud. Ik kwam er pas een tegen in de towerhobby catalogus, ik geloof dattie kaal de 300 dollar al haalde.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Mijn eerste waterbak was een Snoopey-II op drijvers.
    Eigenbouw drijvers, geen waterroeren (dus ENORME bochten op het water draaien..en dat zonder wind, mét wind kreeg je hem bijna niet om..) verder geen aanpassingen..extra kosten:
    vrijwel nihil

    Daarna wat verschillende soorten waterkisten gehad, zelfs ooit een 62cc Tony Clark Cap 21 op drijvers. Allemaal eigenbouw drijvers.
    De Seacommanders waren de eerste die ik kocht. Graupner verkoopt ze ook, ik meen iets van 40 euro voor een set, gemaakt van ABS, geschikt voor kleinere kisten.

    Als straks alle Hydro-foam vliegers op dat ding uitgekeken zijn, maar verder willen, voor hen is de North Star een mooie stap verder. Snuffel eens rond op het Floatplane forum van RC Universe, daar vindt je véél info.

    De Beaver van de plaatjes zou ik dus niet direct een beginnerskist noemen, zowel qua vliegen niet als aanschaf. Door het hoge gewicht (en spanwijdte slechts 170cm, bij 5 kg...) is het nou niet bepaald een "pussy" geworden. Hij wil écht gevlogen worden.

    Ik zal nog een uitleg plus plaatjes plaatsen van die"retractable" waterroeren, komt dus nog.
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
  9. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Thuis een Pico Cub staan, moet ik maar is de drijvers voor bestellen

    Men Flair Puppeteer zal ooit ook wel drijvers krijgen als die begint te vervelen

    Grootste nadeel van watervliegen is dat je niet gezellig op de club bent. en je moet rekening houden met clubs in de omgeving. ivm zender frequenties...

    prachtige foto's btw.

    mvg
    Rico
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Ik heb er zeker wel eens mijn gedachten over laten gaan. Wat mij tegenhoudt is de eenzaamheid. Het vliegen op een club heeft zo zijn charmes. Het watervliegen gebeurt toch meestal nog steeds zonder anderen en dat is jammer. Een mooi grasveld naast en mooie plas zou de beste oplossing zijn waarschijnlijk. Of ben ik nu blind en worden er regelmatig watervlieg afspraken gemaakt?
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dan staat deze dus voor mij op het lijstje.
    [​IMG]

    Alleen voor wanneer? :roll:
    Nog zo veel te doen.
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Rico, Arvid
    Jullie hebben helemaal gelijk, ik ervaar dat ook zo.
    Je moet dus wat meer afstemmen met andere vliegers als je gaat watervliegen, ook ik vind aan alleen staan vliegen geen z#k aan.

    Als club hebben we in een grijs verleden vaak de KNVvL wedstrijden gehuisvest, dat gaf al een leuke aanknoping (en tevens de druk om enkele malen samen te oefenen). Er waren toen diverse clubs in Nederland die dat deden.
    Het is helaas doodgebloed, behalve de club in Kolhorn, die organiseert nog regelmatig een ongedwongen meeting.
    Het zou leuk zijn als er wat meer clubs zoiets op poten gaan zetten, dan hoef je ook niet zo ver te rijden.
    Verder voordeel is dat niet iedereen over een bootje beschikt en zo toch veilig kan vliegen. Ik heb zelf een klein rubberbootje met motor, maar da's toch een heel gesleep extra.

    Je ziet op de foto's van Nando dat het nogal eens mis gaat en dan is een bootje handig.

    Bij de modellen waarbij het misgaat (zie je ook in de albums van Nando), betreft het vaak Charter achtige modellen. Dat komt vanwege:
    a: Die zijn relatief licht. beter is een wat zwaarder model
    b: Het zijn hoogdekkers, daar slaat de wind sneller onder
    c: Ze hebben een grote V-stelling (soms geeneens ailerons) wat samen met b/ ze erg gevoelig maakt voor (zij)wind.

    Ideaal is dus een laagdekker, of in mijn geval de Beaver, die heeft géén V-stelling en zit aan het gewicht, dus waait niet zo snel om.

    Uiteraard heeft "spoorbreedte" (hoe ver de drijvers uit elkaar staan) en hoogte van de kist óp de drijvers ook veel invloed op het geheel. Maar die spoorbreedte mag ook weer niet té groot zijn omdat je anders om kunt klappen met de landing, als één drijver éérst het water raakt...

    En als je de de kist weer té hoog op de drijvers zet wordt hij weer gevoeliger voor zijwind en leveren die laag gelegen drijvers een lastig neerwaarts moment. Dat doen ze sowieso toch al, en is goed merkbaar, ik kom daar nog op terug.

    Zoals ik al eerder zei, een boel factoren krijg je er ineens bij, je moet je er niet op verkijken, wil je het tenminste goed doen.

    Ook amfibieën, zeg maar modellen met een romp die drijft, zijn in het nadeel, zeker als de golfslag wat hoger is, want de prop komt dan meestal erg dicht bij het water. Om het allemaal nog erger te maken hebben deze kisten kleine (hulp)drijvers ónder de vleugel, en die blijven helemaal vaak "haken" achter het water.
    Hoe hoog het "aaibaarheidsgehalte" van deze modellen ook is, het zijn absolute AFraders als model!

    In de 1/1 wereld is bvb de Lake Buccaneer daarom alleen geschikt voor meertjes met een lage golfslag, voor het ruige werk vliegen ze in Canada met Beavers en Cessna's op drijvers.
    Omdat onze modellen met in verhouding vaak grote golven te maken hebben, zijn drijvers sterk in het voordeel.

    Bovendien moet je met de Lake Buccaneer veel "vogelen" met de stand van de motor op de pylon, anders gaat het mis. Zie ook de problemen die de zweefvliegers hebben met de hoog gelegen propeller van een KTW achter de cockpit. De aangrijpingskracht van de motor zit erg hoog en duwt bvb de neus in het water als je inééns volgas geeft.

    Hierna nog enkele plaatjes van de retract roeren.
    Ze zijn van Ernst, ik meen dat Tower Hobbies ze verkoopt, in 2 of 3(?) verschillende maten.

    Ik heb twee extra servo's gemonteerd, één voor de stuurbewegingen van het rudder (via een mixer), de ander om ze in te halen. Ze gaan naar beneden door de elastiekjes, dus je hebt een sterke servo nodig om ze omhoog te trekken en te houden.
    Het voordeel van dit systeem is, dat als je met de roertjes tegen de bodem van het meertje aanvaart, ze naar achteren geduwd worden. Mocht je ze vergeten bij de start en de landing, idem, ze gaan dan gewoon naar achteren en er beschadigd niks. Is allemaal afgekeken van de 1/1 watervliegerij.......

    Mocht je waterroeren NIET intrekbaar willen maken, let er dan op dat je genoeg vermogen hebt, je wilt niet weten hoeveel een klein roertje wat in het water steekt, bij oplopende snelheid voor een weerstand gaat opbouwen....

    De nylon kabels lopen over die witte katrollen, had ik nog liggen van een winch servo. Ze doen in feite weinig meer als de kabels in een gunstige hoek leiden om de romp uit te gaan, ze rollen nog geeneens.
    De katrollen op de drijvers komen uit de botenwereld, ze zijn zelfs kogelgelagerd en helaas wat aan de dure kant, als je kunt draaien maak je ze zelf.

    Daartussen heb ik ook nog spanners zitten, is makkelijk als de romp van de drijvers gehaald wordt (en om de kabels natuurlijk te spannen...) alhoewel ik dat met de Beaver niet van plan ben, hij blijft gewoon op deze sloffen staan.

    Dat zou ik sowieso aanraden, als je er aan begint, maak een kist geschikt voor water en bouw hem niet meer terug op wielen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    mooi systeem :)
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Erwin.
    Jij mag de komende tijd helemaal niks meer nieuws beginnen, eerst al dat andere afmaken :D :D

    Het model is een Candair CL215/415, wordt gebruikt als brandblusser.
    http://www.airliners.net/info/stats.main?id=119

    Géén aanrader, tenzij je hem loeigroot maakt, met een spanwijdte van minimaal 2,5 meter.
    Zie mijn vorige verhaal en de foto's van Nando.
    Het model is daar ook gecrasht zie je.
    Aan de vleugeltippen zitten hulpdrijvers, als je in de landing één golfje pakt, slaat hij om, of ze breken af. Idem in de start, éven je vleugel laten zakken en je maakt een radslag.

    Het model ligt diep in het water, je ziet de spray van het water recht de propellers in gaan met het taxiën. Dat is héél erg lastig in de start, water is KEIhard dan.
    Vandaar dat het ONmogelijk is om met houten props te watervliegen, in NO TIME zijn die kapot, alsof je er met een jachtgeweer op geschoten hebt....

    Het enige voordeel van een tweemotorige kist ál la Canadair is dat je verschrikkelijk mooi kunt taxiën, als je de (separate) gasservo's tenminste mixt met je richtingsroer/waterroer!

    Overigens:
    Ondanks dat dit model op het water gecrasht is, heb je vaak weinig schade agv crashes, behalve waterschade. Als je op zoet water vliegt, is alles drogen voldoende.
    Duik je zout water in dan moet je supersnel het model er uit halen en de apparatuur afspoelen onder de kraan, anders kun je alles weggooien.

    Vóórdat je een model afwerkt met folie is het daarom aan te raden alle houten onderdelen met een laag spanlak te voorzien.
     
  15. Ik ben sinds gisteren besmet met het watervliegvirus, en wil voor mijn westery drijvers gaan maken, de bovenste download van deze pagina: http://www.rc-wasserflug.info/i_downloads.htm Maar war voor hout zouden jullie gebruiken (hoe dik)
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hoi Zweefman,

    Pas op, eenmaal besmet en je komt er niet meer vanaf.......

    Drijvers krijgen het fors te verduren op water, tenminste de onderkant zou ik aan voorzijde, vóór de step(beter nog de héle onderkant) van triplex maken, 1,5mm dik. Water kan hard als beton zijn en dat houdt balsa niet.
    De rest 2,5-3mm balsa denk ik zo.

    Zelf stevige floats maken valt niet mee, ze beschadigen makkelijk en dan heb je met hout een probleem, en van de winter groeien de schimmels er uit als je vlak voor het afdichten de binnenkant niet vréselijk goed insmeert met G4 of epoxy.
    Als je van het najaar nog wilt vliegen dan adviseer ik kunststoffen te kopen. Graupner verkoopt een ABS set, maar er zijn er meer, het is alleen even zoeken op het web.
    Die van Commander zou ik niet (meer) kopen, schrééuwend duur.

    Suc6 en hou ons op de hoogte!
     
  17. Ok, ik zal jullie op de hoogte houden. Ik zal eens even kijken wat ik met de drijvers zal doen, kopen of zelf bouwen.
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Waar kun je legaal watervliegen zonder groen gezeur?

    Zelfs voor een watervliegveldje zul je eea geregeld zien te krijgen met vergunningen, gemeentes, waterschappen, mede water recreanten, rustzoekende strandbezoekers, vogelbespieders, natuurteliefhebbers enz enz enz...

    Als ik hier in flevoland met een kist zou gaan watervliegen, heb je binnen de korste keren enige strandbezoekers, hondenuitlaters, raceboot skiers enz in je nek te zeuren.


    ...nl is te vol..
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    zweefman: hier is nog wa meer info:
    http://www.gws.com.tw/english/product/other/float.htm
    Niek:
    Vergeet het watervliegen in de zomer, het is voor het voorjaar en de herfst, tis nie anders.
    Je moet even zoeken, er zijn zat plaatsen waar je niemand lastig valt dan. Hier vlieg ik in de zgn "dode armen" van de Maas, die zijn er genoeg.
    Gewoon een beetje kijken en dan proeren. Komt er niemand dan ga je de volgende keer weer. Ik heb één keer een klacht gehad van een kippenboer, zijn kippen werden onrustig als ik over zijn schuur vloog. Dus dat doe ik niet meer, maar hij vond het watervliegen eigenlijk ook heel mooi en heet lang staan kijken! Het is maar hoe je ermee omgaat!
    Er is in Nederland formeel geen regeling vor het watervliegen, dus gebruik je verstand en gewoon doen. De impact op de omgeving, natuur, andere watergebruikers is maar een fractie wat die idioten op overgemotoriseerde waterscooters veroorzaken. Dus ga lekker je gang.
     

Deel Deze Pagina