Watervliegtuig, Drijvers of wat dan ook

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ton van Munsteren, 9 mei 2007.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Zoals sommige van jullie weten, ontwerp ik weleens een modelletje dat naderhand een kitje wordt bij RBC.

    Nu de Wave vliegboot als ontwerp klaar is (zie elders op het forum) ben ik op zoek naar ideen.

    Wat zou jij als aankomend of gevorderd watervlieger willen zien als kitje of tekening.

    Denk dan aan drijversets van verschillende formaten, vliegboten met een bepaalde spanwijdte, of wat dan ook.

    Het is niet de bedoeling dat het een Grummen Duck van 2 meter moet worden, maar een leuk en of eenvoudig te bouwen balsa modelletje.

    Of misschien een gezamelijk project dat we met zijn alle kunnen bouwen en volgend jaar kunnen vliegen.

    Ton
     
  2. Acropilot

    Acropilot Guest

    wat dacht je van een fijne Beaver, die zowel elextro als brandstof kan gemotoriseerd worden?
     
  3. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    of een Husky?
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Wat dacht je van de FOKKER B1 of de FOKKER PJ1/PJ2 met een spanwijdte van ongeveer 1,6 mtr.Er heeft zelfs een FOKKER F VIIb/3m op drijvers gestaan(ik heb een paar foto's hiervan)
     
  5. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    of een losse drijver-set voor motor toestel van ongeveer 1,5mtr (ideaal om te leren watervliegen met een rolroer trainer)

    ps zelf ben ik aan het kijken voor drijvers voor onder een Toni Clarck Piper (2,8mtr)
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe, Onno zoekt er tzt ook nog een paar voor zijn TC Piper Cub.
    [​IMG]

    Waarschijnlijk gaan wij met behulp van de SIG drijver tekeningen de drijvers die nu onder mijn Super Decathlon met Floats zitten iets vergroten (deze zijn "schaal" 1:4)

    Deze zijn gemaakt voor de Sig Piper Cub 1:4 dus zullen iets vergroot ook niet misstaan onder de TC Piper Cub :)
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Berto je kan dezelfde afmetingen aanhouden want ik had dezelfde SIG drijvers onder mijn Tony Clark zitten, zijn eigenlijk iets te klein (voor schaal) maar het gaat uit de kunst.
    De romp is 1,80 mter lang, dus ideaal zou zijn (70 tot 80%) 1,4 meter lengte ongeveer.

    Grtz Ger.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt maar iets meer drijfvermogen zou niet weg zijn, ik vindt dat het bij mijn Super Decathlon net kan, de kist moet niet veel zwaarder zijn.

    En om natuurlijk wat meer schaal te blijven mogen ze dus best iets groter worden en dat zal dan tzt ook gaan gebeuren ;-)
    Maar Onno`s bouwsnelheid kennende zal dat pas wel ergens medio 2009 zijn :cry:
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Samuel,

    Sorry geen brandstof, welke spanw had je in gedachten en zijn er meer die dit een leuk model vinden.


    Airo,

    Zijn er meer die dit een leuke kist vinden.


    hannesie,

    Prima keuze, maar betwijfel of dit voor andere een interessante kist (te veel werk) zal zijn.
    Natuurlijk wel om te zien vliegen, maar om zelf te bouwen!!!!!!!


    jetpropdlx,

    Ja dat bedoel ik, zou daar behoefte aan zijn als CNC bouwkit of tekening.


    jetpropdlx / Berto,

    Heeeee dat is grappig 2x een TC Piper, wil best wel een setje EDO drijvers tekenen.
    Als jullie dat leuk vinden kom ik daar eerdaags even op terug.
    Misschien even een draadje openen voor de piper.


    Nog meer leuke ideen.


    Ton
     
  10. Acropilot

    Acropilot Guest

    @ton, ik had een span van 1,2 meter in gedachten, niet te groot en niet te klein, en dat het enkel electro is, maakt het het zaakje wel heel aantrekkelijk, en natuurlijk wat mogelijkheden op schaal cockpit enzo.

    mvg
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ton,

    Ik krijg ineens een idee.
    Zoals je je wellicht herinnert, heb ik nog steeds ergens een kleine Seamaster in aanbouw liggen.

    Dat project komt keer op keer klem te zitten tussen de diverse vliegende benodigdheden van mijn F2B carriere, maar ik wil het ding toch wel eens afmaken. Na de huidige F2B electro kist maakt 'ie een goede kans.

    Hoe zou jij deze kist electrificeren?
    Ik had er oorspronkelijk een MDS 28 voor (enorme power, laag gewicht).
    Wil de Seamaster toch redelijk aerobatic houden. Heb er ooit 1 zien vliegen (OS .25?) en dat was het m.i. helemaal.
    De meeste vliegboten lijken meer gemotoriseerde zwevers en daar heb ik echt niks mee.....

    Bruno
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Bruno,

    Prima idee de Seamaster Electro maken.

    Zou zelf iets als een Typhoon T29 op 3-4 lipo's monteren.

    In iedergeval geen laagtoerig motortje, want een grote prop kun je niet kwijt.

    Ton
     
  13. Acropilot

    Acropilot Guest

    zo iets dus?
    [​IMG]

    vind het wel niet zo'n mooie kist, niet echt schaal :p

    grts
     
  14. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Of 1 van deze :

    Republic SC3 Seabee

    [​IMG]]Seabee[/url]

    [​IMG]]Seabee[/url]

    Edra Super Paturi 912S

    [​IMG]]Paturi[/url]

    Beriev BE-103

    [​IMG]]Beriev[/url]

    [​IMG]]Web Page Name[/url]

    Polaris

    [​IMG]]Polaris[/url]

    (Namen eventjes op : Airliners.net intypen...)

    Ik ben er zeker van dat er nog wel intressante toestellen te vinden zijn...

    Mvg,

    Dennis
     
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Een eenvoudig te bouwen vliegtuig zoals het box fly principe toendertijd van simprop is makkelijk en snel te doen.Ik denk dan aan bv de box fly 20S.Deze was in een weekend te bouwen en vliegklaar te krijgen.Een beetje het uiterlijk veranderen en je hebt de Fokker EIII(ik ben een beetje Fokker liefhebber).Je doet er drijvers eronder van de Macchi Castoldi 67 (die tekening heb ik van de drijvers) en voila je hebt een makkelijk en leuk te vliegen waterkistje met een beetje de trekjes van een schaalkistje. Deze zou je met een spanwijdte tot ongeveer 1.6 mtr kunnen maken.Is dit een goed plan? :D
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik denk dat er bij jouw wat fout is gegaan Airo.Een boeing 747 op drijvers is uniek!
     
  17. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Wat mij betreft mag het de Seamaster worden in electro-uitvoering. Lijkt me geweldig omdat iedereen zijn fantasie kan loslaten op de kleurstelling van dit toetelletje.

    Groetjes, Erik :D
     
  18. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Het is blijkbaar niet makkelijk om naar foto's van airliners.net te linken. Ik heb de originele post van mij aangepast.

    Mvg,

    Dennis
     
  19. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Wat mij betreft zijn die losse drijvers een prima optie. Voor een paar tientjes heb je dan een setje drijvers voor onder een eenvoudig trainertje. Ik zou direct een setje kopen :wink:

    Stefan
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dit ziet er inderdaad niet uit... Wielen onder een Seamaster. En die kleuren zijn absoluut hopeloos. Zo elegant als het nederlandse prototype dat Ton ooit maakte, zo hopeloos ziet dit geval eruit. Er klopt ook iets niet aan deze foto, de romponderkant is na de vleugel ineens verdwenen....
    Overigens zijn de mooiste modelvliegtuigen voor mij juist geen schaalmodellen. 't Is dus maar net hoe je pet staat....
     

Deel Deze Pagina