Waterweerstand ABS romp

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ralph79, 7 sep 2021.

  1. Ralph79

    Ralph79

    Lid geworden:
    16 aug 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Beste RC-ers,

    Even een vraagje, ik probeer uit mijn RC speedboot (Sonicwake 36 met alleen standaard onderdelen) zo veel mogelijk snelheid te halen. Op dit moment ligt mijn record op 94 kmh. Dan begin je natuurlijk dicht bij het magische grens van 100 kmh te komen.

    Ik heb hiervoor diverse dingen gedaan om te tunen.
    Schroef gepolijst, trimflaps gepolijst, motor druppeltje olie (voor en achter).

    Zelfs de boot in de Turtlewax gezet.

    Over het laatste vraag ik me af of dit nou het beste is.
    Hebben jullie hier ideeën over?

    Of eventueel andere tips, zeker welkom ;-)
     
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Was de snelheidsmeting voor of na dat je al die handelingen hebt verricht?
    Bijzonder nl. dat je 14km/u kunt winnen alleen daar al mee.
    Of loopt deze boot gewoon harder zo uit de doos?
    Proboat geeft zelf 80km/u op.

    In de tijd dat ik een ECO speedboot had (borstel, NC ni-cad cellen) werd inderdaad door alle wedstrijdvaarders de onderkant goed in de turtlewax gezet.
    Maar ook een zeer scherpe hoek tussen de bodem en de spiegel scheelde al, en het polijsten van de onderkant.
    En die zit vaak niet in ABS rompen. Hoeveel dat scheelt?

    Een GPS was toen iets onbereikbaars.
    Juist nu een handige tool om te zien wat werkt en wat niet. Immers meten is weten.
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.541
    Locatie:
    Veenendaal
    De theorie die ik toepas, is juist om het loopvlak van de romp heel fijn te schuren, met korrel 400 en daarna korrel 600.
    Een licht geschuurde romp 'plakt' minder aan het water dan een romp met een glad oppervlak.
    Het zou inderdaad interessant zijn, om een en dezelfde romp eerst eens in de was te zetten en vervolgens licht te schuren, om te zien wat nu werkelijk sneller is.

    Overigens, als je de prop alleen hebt gepolijst en niet hebt geslepen, is daar mogelijk ook nog wat te winnen. Hoe scherper de bladen, hoe beter. Op YouTube zijn wel tutorials te vinden hoe en en aan welke zijde je een prop moet slijpen.
     
    Dim L en Ralph79 vinden dit leuk.
  4. Ralph79

    Ralph79

    Lid geworden:
    16 aug 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Uit de doos was 82 kmh.
    Polijsten van de bodem zou ik inderdaad nog kunnen doen!
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dan heb je geen maandagmorgen exemplaar gekregen uit huize Proboat.
    Meestal halen ze zo uit de doos de opgegeven snelheid net niet.
    Smering doet al snel wonderen, zeker als er een flex-as inzit.

    Persoonlijk zou ik de achterlijst zo scherp mogelijk maken.
    Daarvoor zul je materiaal moeten toevoegen, en dat maakt je romp zonder spuiten er niet mooier op ter hoogte van de overgang bodem/spiegel.
    Dit wordt weinig meer gedaan omdat brushless toch al zo knoerdhard gaat.
    In de borstelmotorentijd echt een must!

    Je ziet het, de een polijst en gebruikt turtlewax om een hydrofoob laagje te krijgen.
    De andere juist mat (sharkskin) zodat de romp minder weerstand geeft.
     
    Ralph79 vindt dit leuk.
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Alles dat in het water steekt inkorten, zo dun mogelijk kiezen en zo scherp mogelijk maken. Liever 1mm titaan dan 3mm ameluminium (of zoiets :D). Het gaat om roerblad en turnfin. Als de boot echt oncontroleerbaar zich over het water verplaatst weet je dat e.e.a. te ver is ingekort.

    Oh ja, de water intake van het roerblad elders onderbrengen. Jan (Pompebled) is volgens mij wel ervaringsdeskundige voor mono-rompen.

    En anders... met een andere prop wordt op YT makkelijk de 100kmh overschreden (MrMad2424).
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2021
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bij een roer met waterinlaat 'hangt' de boot er inderdaad aan, sommige vaarders vinden die weerstand prettig, maar het remt wel degelijk.
    Mijn boten hebben een drukloos koelsysteem, waarbij de inlaat een dunwandig aluminium (zo schrijf je dat, eric...) buisje van Ø4 mm is, dat onder een kleine (!) hoek vaar voren gericht uit de romp steekt en de uitlaat onder dezelfde hoek naar achteren wijst.

    Vlakgeschuurd met de romp, zorgt de zuiging van de uitlaat dat er geen weerstand in het koelsysteem zit en je ook op lage snelheid flow in je koelsysteem hebt.

    De foto is van mijn 80 cm Arowana:
    Pressureless system.jpg
    In de boot liggen de leidingen van de (180°gebogen) inlaat en de rechte uitlaat zo laag mogelijk in de romp, om het snelle vullen geen extra 'hobbel' te bezorgen.

    Werkt als een tierelier.
    Ook mijn loopvlak is dof geschuurd met korrel 400/600 in de vaarrichting.

    Groeten, Jan.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat heb ik gedaan, toen onze beide Arowana's met exact dezelfde set-up uitgerust waren.
    Eén romp gepolijst tot 'ie glom als een spiegel, ik weet niet of er was aan te pas gekomen is, en de andere dof geschuurd met korrel 400/600.
    Samen met m'n zoon een aantal testruns gedaan rond de boeien, zelfs de motoren gewisseld terwijl de lipo's aan de lader hingen.
    Bij alle runs was de dof geschuurde romp sneller, niet veel, maar voldoende om van boei tot boei een bootlengte te winnen. We hebben een boel samen gevaren, dus volgas met een meter tussen de boten was geen probleem, en elke keer zag je de dof geschuurde romp naar voren kruipen.
    In de ESH wedstrijden, (nog) rond het driehoeksparcours was het voor de vaarder met de gepolijste romp tamelijk frustrerend om elke heat door de andere boot te worden geklopt.

    De gepolijste boot is direct na dat wedstrijdweekend dof geschuurd, weg voordeel...

    Groeten, Jan.
     
    Gerrit-Jan, Cnn, Lexo en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Is dit misschien het "golfbal" effect?
    In de kleine deukjes/putjes blijft er lucht, geeft een kleinere weerstand waardoor de bal verder komt.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2021
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hetzelfde idee, maar dan met water; de waterfilm die aan het geschuurde oppervlak hecht, zorgt voor minder weerstand, water op water glijdt beter dan een glad gepolijst oppervlak op water.

    Groeten, Jan.
     
    Gerrit-Jan, Unusual RC en Carbohans vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina