WazzUp (take 2)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Eric R, 29 nov 2022.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik verwacht dat landen een makkie is. Simpelweg flaps lekker open gooien en je zet 'm neer waar je wilt.
     
    jve en lecraM vinden dit leuk.
  2. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ook ik denk dat de landing met crosswind wel mee valt met flap input en een paar mm aileron up.
    Ik denk dat de kist ook redelijk rustig te vliegen is.

    De berekeningen zijn op snelheid omdat dit de meest kritische vliegfase is voor high speed stall.


    het model is ontworpen om thermiek of helling stijg te pakken, om je vervolgens te belonen om met hoge snelheid je hoogte af te bouwen (met zoveel als mogelijk energie behoud)
    Het thermieken zal iets minder makkelijk gaan als een thermiek kist (zeker met ballast) maar des te groter is de voldoening van de “fun” fase
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2022
    lecraM en jve vinden dit leuk.
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit model krijgt flaps en ailerons.
    Realiseer je ook dat als je de flaps veel/weinig down zet en de ailerons minder, je een tipverdraaiing creëert die een tipstall al erg onwaarschijnlijk maakt. Dat geldt zowel voor een thermiek-configuratie als voor remmen in de landing.
    Ook bij lage snelheid zou eea. goed moeten gaan. De vleugel is netjes een beetje overelliptisch ontworpen.
    Overigens is een tipstall bij bochtje draaien vooral ook een zaak van te vlak de bocht nemen. Hoe steiler de bocht, hoe kleiner het snelheidsverschil tussen beide tippen.
     
    Eric R, jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ik zal jullie allen (Wazz)Up to date brengen met de laatste stand van zaken.

    afgelopen weken zijn van de vleugels de positieve mallen gefreesd en hiervan zijn de negatieven mallen getrokken.
    88F3D134-27B6-4E52-BCCD-079A2354FA51.jpeg
    bovenstaand de positieve (oer-) mallen
    0E9262F7-081C-4491-A3DF-BC0F30B3D7B6.jpeg
    hierboven de aanbouw van de negatieve mallen voor de 2 prototypes (eentje glas en eentje carbon)
    Deze zijn inmiddels klaar, gepolijst, gewaxt een klaar voor de verf.

    Morgen wordt de positieve mal van de romp en hoogteroer gefreesd, de laatste communicatie hiervoor is druk gaande.
    Ik hoop hier spoedig wat foto’s van te krijgen, want ook ik ben zeer benieuwd.

    Zoals gezegd worden er 2 proto’s gemaakt, een hiervan word een zweef-versie en de ander een E-versie.
    Hiermee zullen we het volledige vlieg bereik moeten gaan testen, maar de ook inbouw van de techniek handleiding, CG range bepalen en gewicht (met en zonder ballast) bepalen.
    Ik verheug me nu al op die fase, maar geeft ook weer denk werk.
    Hoe testen we de gevoeligheid op de high speed stall bijvoorbeeld (tips zijn welkom).

    Al met al hele leuke vooruitzichten
    En heeeeeel misschien kunnen de prototypen zelfs nog onder de kerstboom.

    Ik zal vanaf nu alle vorderingen posten, maar schroom niet om een discussie, opmerking of vraag te posten

    keep you posted……
     
    lecraM, jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    High speed stalls zijn wel te forceren. Zorgen voor genoeg hoogteroer uitslag en dan op hoogte snelheid pakken en steeds harder trekken. Vooral ook in bochten proberen. Overtrekken is niet erg, asymmetrisch overtrekken wel. Als je genoeg hoogte hebt kom je wel uit een eventuele spin (zeker als je weet wat je het beste kunt doen in een spin). Ook thermiekend bewust steeds langzamer maken tot overtrek, kijken hoe hij zich gedraagt.

    Het testvliegen zal erg subjectieve resultaten opleveren. Hoe een model 'voelt' is voor iedereen anders, en de ene vlieger is op zoek naar een ander gevoel dan de ander. Hopelijk komen de bevindingen van verschillende testvliegers een beetje overeen, dan kun je gerichter kijken naar eventuele nodige verbeteringen.
    Andere belangrijke zaken bij het testvliegen: bepalen van een bruikbaar zwaartepuntsbereik, bepalen van goede roeruitslagen.

    We moeten maar op tijd naar de Vogezen gaan. Daar kun je pas echt testen in de omgeving waar jullie deze kist voor ontworpen hebben. Met testen op het vlakke land kun je uiteraard ook al e.e.a. concluderen, maar hoe hij 'gaat' in de bergen zie en voel je daar pas.
    Je krijgt 2 testmodellen toch? Misschien is het een idee om een mode-1 model te maken en een mode-2 model, zodat je makkelijk verschillende mensen ermee kunt laten vliegen.
     
  6. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    de beoogde doelen kloppen helemaal volgens mij! bovendien, een zwever die "hoog" en/of "vlot" vliegt, bijzonder effectief zweeft. het concept zelf spreekt mij ook aan, heb gezweefd met een Munga f5d, en een Ariane v11, met vergelijkbare eigenschappen, profielen zelfs. munga 1 meter, ariane 1,68 meter, maar wel die zweef eigenschappen. zijn beide kisten waar men niet gewoon mee zou zweven doorgaans. worden vooral leuk als men de RES opbergt vanwege de wind.
    wel: landing goed indelen, niet laag krappe bochten draaien. als men dat niet doet is dit (zover ik kan zien) een fantastische zwever! spreekt me erg aan!
     
    jve, Rick NL, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    (Wazz)Update

    Hoogst waarschijnlijk de standaard kleuren
    3BE55397-79B0-4537-AE08-FBACDA32107D.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2022
    jve, ISOLA2, Nogravity en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja!! Niks meer aan doen of de witte lijnen weg. Ik ben blij :) Niet dat ik 'm waarschijnlijk ga aanschaffen,
    maar misschien zijn er meer die zo denken.
     
  9. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    (Wazz)Update:

    afgelopen weekend is er druk gewerkt bij de fabrikant, de laatste paar mallen zijn ook gereed.
    2E7B911A-04E7-4306-BF04-9D488C0C628D.png FA12CA91-2815-4FC2-999E-5F88DAD85137.png 3F92271C-E596-4C2D-BD7A-D306CCC0C59F.png
    de voorbewerking van de mallen is momenteel gaande.
    Vermoedelijk wordt deze week nog de eerste vezel in de mal gelegd.

    Wordt vervolgt….
     
    lecraM, Hein.z, DirkSchipper en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    (Wazz) Update

    Vanochtend zo’n speciaal momentje….
    Na een nachtje in de oven is de eerste mal geopend.
    Het allereerste product van de WazzUp.
    B843B560-9E60-4590-B462-33A3CB8AADBE.png
     
    lecraM, Peral, TheoV en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    mooi!
     
    Eric R vindt dit leuk.
  12. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    (Wazz) Update

    De fabricage van beide prototypes gaat gestaag verder.
    De eerste romp is net uit de mal
    17BC12B3-80D2-4A5A-B1F3-4B2664C8415E.jpeg
    Deze hoort uiteraard bij de vleugels uit de vorige post.
    En het tweede setje vleugels zijn ook net afgebakken.
    En nu ook een plaatje van de onderzijde.
    0E003066-92F9-4739-A929-123EDBE1CBB8.png
    CD5D5D31-5A21-403B-8773-EB6E4245FAC8.png
    Nu worden de ailerons/flaps uitgesneden, TE afgewerkt en de dichtlippen geknutseld.
    En langzaam wordt de hele kist opgebouwd.

    Ik kan niet wachten op de detail foto’s…..
     
    Helikapoter, aurectar, Lyckele en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    (Wazz)Update

    De eerste prototypes zijn klaar.
    De fabrikant heeft zelf al een paar (kleine) puntjes die niet helemaal lekker zijn, maar ook daarvoor zijn prototypes in het leven geroepen.
    Het gaat hier om de dikte van de TE van het hoogteroer, dit lijkt (op de foto’s) net iets te dik.

    5F1F14A1-8D9D-4039-8E8E-1B98F5FB1A8F.jpeg
    12E0C9F6-7119-4251-A576-29D153D9236E.jpeg
    7E204E56-F171-45EA-9695-3A3A1A8EB015.jpeg
    E3CC659F-E3ED-4496-A82B-DC8353644023.jpeg
    E6CF9A1B-F324-4452-92E9-7924FEE9ACEE.jpeg

    Op zich hoeft een iets dikkere TE geen probleem te zijn, sterker nog, er zijn zelfs onderzoeken dat een goed afgewerkte dikkere TE zelfs meer voordelen heeft wanneer op snelheid wordt gevlogen.

    Maar goed…., als het goed is, zijn 2 prototypes onderweg naar NL.
    Dit kunnen we pas goed beoordelen wanneer we de kisten in onze handen hebben en we ermee vliegen.
    Hierna zullen we bepalen bij welke punten fine-tunning noodzakelijk is.

    Ik hoop dat de postbode een beetje opschiet…..
     
    lecraM, Hein.z, Nogravity en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Nou de postbode was niet erg snel…..
    De reden hiervoor was dat de fabrikant niet tevreden over de afwerking van de TE’s was, bij de eerste prototypen en heeft de mallen aangepast en 2 nieuwe gebouwd.

    maar vanmiddag ging de deurbel…
    18A1E22F-77D5-474C-892C-31C251FD1B22.jpeg

    654EB263-78D4-479D-A791-7A67EF79D018.jpeg

    3B0BB98E-7B27-4870-96B9-AA3DDBB6266A.jpeg

    CED9FEC9-4797-4C05-BFCB-0BDA45438C5B.jpeg

    D7D46B6A-B02C-4D75-9B17-4EE14385151F.jpeg

    355FF857-A394-4807-B2F3-188472806BE7.jpeg

    Het voelt allemaal zeer solide aan.
    Vleugel zijn super stijf en de romp geeft absoluut niet mee, als ik het staart stuk probeer te verdraaien.

    Het stabilo lijkt aan de kleine kant, maar dit zou voldoende moeten zijn, eerst maar eens vliegen.
    Mocht dit punt niet geven wat is bedacht, dan komen er nieuwe mallen voor het stabilo.

    Nu starten met een grondige inspectie door de mede ontwerpers en inbouwen van de hardware
     
    Helikapoter, Grey, Lyckele en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dat ziet er goed uit!
    Zo klein lijkt het me niet, de romplengte is zeker ook niet klein, dus zal allemaal wel goed komen.
     
    lecraM en Eric R vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Erg fraai geworden, mooie lijn!
    En het kleurontwerp is ook heel fraai uitgepakt. Vooral de oranje vind ik mooi.
     
    Eric R vindt dit leuk.
  17. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    De driehoekige neus-vleugelovergang vind ik creatief bedacht, en ziet er ontzettend goed uit, compliment!
     
    Eric R en Berrie vinden dit leuk.
  18. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Nog een paar sfeer foto’s
    3740B542-70CA-4025-955D-5739F5A8E59E.jpeg 9F6A40C7-EBCD-4B7C-9F5A-2300EE338F5E.jpeg
    A7CE9AB8-8251-4162-9D92-79117BEDF722.jpeg
    EAC5958A-E850-426D-9D17-3E89CF400288.jpeg

    9803B3A6-5637-47F5-8BDF-4E986087ACC3.jpeg
     
    Dopieman, ISOLA2, jve en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. jakenl

    jakenl

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuid-Holland
    En, hoe is de ervaring tijdens het vliegen?
     
  20. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Beide kisten moeten nog opgebouwd worden.
    Jullie worden uiteraard op de hoogte gebracht van de maiden
     

Deel Deze Pagina