Ik verwacht dat landen een makkie is. Simpelweg flaps lekker open gooien en je zet 'm neer waar je wilt.
Ook ik denk dat de landing met crosswind wel mee valt met flap input en een paar mm aileron up. Ik denk dat de kist ook redelijk rustig te vliegen is. De berekeningen zijn op snelheid omdat dit de meest kritische vliegfase is voor high speed stall. het model is ontworpen om thermiek of helling stijg te pakken, om je vervolgens te belonen om met hoge snelheid je hoogte af te bouwen (met zoveel als mogelijk energie behoud) Het thermieken zal iets minder makkelijk gaan als een thermiek kist (zeker met ballast) maar des te groter is de voldoening van de “fun” fase
Dit model krijgt flaps en ailerons. Realiseer je ook dat als je de flaps veel/weinig down zet en de ailerons minder, je een tipverdraaiing creëert die een tipstall al erg onwaarschijnlijk maakt. Dat geldt zowel voor een thermiek-configuratie als voor remmen in de landing. Ook bij lage snelheid zou eea. goed moeten gaan. De vleugel is netjes een beetje overelliptisch ontworpen. Overigens is een tipstall bij bochtje draaien vooral ook een zaak van te vlak de bocht nemen. Hoe steiler de bocht, hoe kleiner het snelheidsverschil tussen beide tippen.
Ik zal jullie allen (Wazz)Up to date brengen met de laatste stand van zaken. afgelopen weken zijn van de vleugels de positieve mallen gefreesd en hiervan zijn de negatieven mallen getrokken. bovenstaand de positieve (oer-) mallen hierboven de aanbouw van de negatieve mallen voor de 2 prototypes (eentje glas en eentje carbon) Deze zijn inmiddels klaar, gepolijst, gewaxt een klaar voor de verf. Morgen wordt de positieve mal van de romp en hoogteroer gefreesd, de laatste communicatie hiervoor is druk gaande. Ik hoop hier spoedig wat foto’s van te krijgen, want ook ik ben zeer benieuwd. Zoals gezegd worden er 2 proto’s gemaakt, een hiervan word een zweef-versie en de ander een E-versie. Hiermee zullen we het volledige vlieg bereik moeten gaan testen, maar de ook inbouw van de techniek handleiding, CG range bepalen en gewicht (met en zonder ballast) bepalen. Ik verheug me nu al op die fase, maar geeft ook weer denk werk. Hoe testen we de gevoeligheid op de high speed stall bijvoorbeeld (tips zijn welkom). Al met al hele leuke vooruitzichten En heeeeeel misschien kunnen de prototypen zelfs nog onder de kerstboom. Ik zal vanaf nu alle vorderingen posten, maar schroom niet om een discussie, opmerking of vraag te posten keep you posted……
High speed stalls zijn wel te forceren. Zorgen voor genoeg hoogteroer uitslag en dan op hoogte snelheid pakken en steeds harder trekken. Vooral ook in bochten proberen. Overtrekken is niet erg, asymmetrisch overtrekken wel. Als je genoeg hoogte hebt kom je wel uit een eventuele spin (zeker als je weet wat je het beste kunt doen in een spin). Ook thermiekend bewust steeds langzamer maken tot overtrek, kijken hoe hij zich gedraagt. Het testvliegen zal erg subjectieve resultaten opleveren. Hoe een model 'voelt' is voor iedereen anders, en de ene vlieger is op zoek naar een ander gevoel dan de ander. Hopelijk komen de bevindingen van verschillende testvliegers een beetje overeen, dan kun je gerichter kijken naar eventuele nodige verbeteringen. Andere belangrijke zaken bij het testvliegen: bepalen van een bruikbaar zwaartepuntsbereik, bepalen van goede roeruitslagen. We moeten maar op tijd naar de Vogezen gaan. Daar kun je pas echt testen in de omgeving waar jullie deze kist voor ontworpen hebben. Met testen op het vlakke land kun je uiteraard ook al e.e.a. concluderen, maar hoe hij 'gaat' in de bergen zie en voel je daar pas. Je krijgt 2 testmodellen toch? Misschien is het een idee om een mode-1 model te maken en een mode-2 model, zodat je makkelijk verschillende mensen ermee kunt laten vliegen.
de beoogde doelen kloppen helemaal volgens mij! bovendien, een zwever die "hoog" en/of "vlot" vliegt, bijzonder effectief zweeft. het concept zelf spreekt mij ook aan, heb gezweefd met een Munga f5d, en een Ariane v11, met vergelijkbare eigenschappen, profielen zelfs. munga 1 meter, ariane 1,68 meter, maar wel die zweef eigenschappen. zijn beide kisten waar men niet gewoon mee zou zweven doorgaans. worden vooral leuk als men de RES opbergt vanwege de wind. wel: landing goed indelen, niet laag krappe bochten draaien. als men dat niet doet is dit (zover ik kan zien) een fantastische zwever! spreekt me erg aan!
Ja!! Niks meer aan doen of de witte lijnen weg. Ik ben blij Niet dat ik 'm waarschijnlijk ga aanschaffen, maar misschien zijn er meer die zo denken.
(Wazz)Update: afgelopen weekend is er druk gewerkt bij de fabrikant, de laatste paar mallen zijn ook gereed. de voorbewerking van de mallen is momenteel gaande. Vermoedelijk wordt deze week nog de eerste vezel in de mal gelegd. Wordt vervolgt….
(Wazz) Update Vanochtend zo’n speciaal momentje…. Na een nachtje in de oven is de eerste mal geopend. Het allereerste product van de WazzUp.
(Wazz) Update De fabricage van beide prototypes gaat gestaag verder. De eerste romp is net uit de mal Deze hoort uiteraard bij de vleugels uit de vorige post. En het tweede setje vleugels zijn ook net afgebakken. En nu ook een plaatje van de onderzijde. Nu worden de ailerons/flaps uitgesneden, TE afgewerkt en de dichtlippen geknutseld. En langzaam wordt de hele kist opgebouwd. Ik kan niet wachten op de detail foto’s…..
(Wazz)Update De eerste prototypes zijn klaar. De fabrikant heeft zelf al een paar (kleine) puntjes die niet helemaal lekker zijn, maar ook daarvoor zijn prototypes in het leven geroepen. Het gaat hier om de dikte van de TE van het hoogteroer, dit lijkt (op de foto’s) net iets te dik. Op zich hoeft een iets dikkere TE geen probleem te zijn, sterker nog, er zijn zelfs onderzoeken dat een goed afgewerkte dikkere TE zelfs meer voordelen heeft wanneer op snelheid wordt gevlogen. Maar goed…., als het goed is, zijn 2 prototypes onderweg naar NL. Dit kunnen we pas goed beoordelen wanneer we de kisten in onze handen hebben en we ermee vliegen. Hierna zullen we bepalen bij welke punten fine-tunning noodzakelijk is. Ik hoop dat de postbode een beetje opschiet…..
Nou de postbode was niet erg snel….. De reden hiervoor was dat de fabrikant niet tevreden over de afwerking van de TE’s was, bij de eerste prototypen en heeft de mallen aangepast en 2 nieuwe gebouwd. maar vanmiddag ging de deurbel… Het voelt allemaal zeer solide aan. Vleugel zijn super stijf en de romp geeft absoluut niet mee, als ik het staart stuk probeer te verdraaien. Het stabilo lijkt aan de kleine kant, maar dit zou voldoende moeten zijn, eerst maar eens vliegen. Mocht dit punt niet geven wat is bedacht, dan komen er nieuwe mallen voor het stabilo. Nu starten met een grondige inspectie door de mede ontwerpers en inbouwen van de hardware
Dat ziet er goed uit! Zo klein lijkt het me niet, de romplengte is zeker ook niet klein, dus zal allemaal wel goed komen.
Erg fraai geworden, mooie lijn! En het kleurontwerp is ook heel fraai uitgepakt. Vooral de oranje vind ik mooi.
De driehoekige neus-vleugelovergang vind ik creatief bedacht, en ziet er ontzettend goed uit, compliment!
Beide kisten moeten nog opgebouwd worden. Jullie worden uiteraard op de hoogte gebracht van de maiden