We gaan weer aan de gang!

Discussie in 'F3J' gestart door Paul E, 18 sep 2020.

  1. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    We gaan weer aan de gang!


    Op het gebied van F3J is er dit jaar weinig gebeurd. Het Corona virus hierbij de grootste spelbreker geweest. En voorzichtigheid onzerzijds, heeft er toe geleid dat we in verband met beschikbare terreinen en data eigenlijk geen mogelijkheden meer hebben om dit najaar nog een eventuele NK af te werken. Maar oktober en november kent ook zijn mooie momenten. En daar willen we eigenlijk wat mee gaan doen!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Afgelopen zaterdag (12-9) hebben we voor het eerst weer met een wat grotere groep (9 man) gezamenlijk gevlogen.
    Foto’s hiervan zijn te vinden op www.F3J.nl onder foto’s 2020.
    De aanwezige vliegers waren unaniem van mening: We laten Corona niet de nekslag worden voor de F3J in Nederland. Er is nog potentieel genoeg om deze klasse te continueren. Maar nieuwe aanwas is essentieel.

    Om geïnteresseerden de mogelijkheid te geven om kennis te maken met F3J en wat basiskennis en basis vaardigheden op te doen, willen we enkele clinics organiseren. Hierbij willen we aandacht besteden aan de volgende onderdelen:
    1) Vliegen en afstellen van zwevers
    2) Starten en startechniek (elastiek en lier)
    3) Thermiek zoeken en vliegen
    4) Circuitplanning en doellanden
    In vervolg hierop één of meer funwedstrijden om het geleerde in praktijk te brengen en eens samen te vliegen met meer ervaren F3J vliegers

    Om met deze clinics mee te doen, heb je niet direct een F3J kist nodig. Een simpele houtbouw zwever is al voldoende om kennis te maken met deze klasse en de sfeer te proeven.
    Bevalt het je en wil je meer, dan kun je altijd nog op zoek gaan naar een (gebruikt) F3J model.
    [​IMG]
    [​IMG]

    We proberen voor deze activiteiten een aantal principedata vast te leggen. Echter beschikken wij niet over een geschikte vlieglocatie.
    Wij zijn hierbij dus afhankelijk van de vlieglocaties die ons worden aangeboden. Alle hulp hierbij is van harte welkom!


    Heb je belangstelling om eens te komen kijken en /of deel te nemen aan de clinics, kun je je hiervoor aanmelden middels het contactformulier op www.F3J.nl onder vermelding van clinics.
    Uiteraard zijn alle actieve F3J vliegers hierbij eveneens van harte welkom!

    Verenigingen of grondeigenaren die F3J een warm hart toedragen, dit initiatief willen ondersteunen en in het bezit zijn van een terrein dat groot genoeg is voor een clinic en/of een funwedstrijd, kunnen zich eveneens melden via het contactformulier op www.F3J.nl onder vermelding van vliegterrein.

    Wij houden je via de mail en via F3J.nl op de hoogte van de voortgang!

    Namens de F3J vliegers,
    Paul
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2020
  2. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Hee Paul, dat is eindelijk eens goed nieuws. Ik ga de accu's weer laden.
     
  3. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Hoi Paul,

    super dat we met clinics aan de slag gaan. Ik doe graag mee.
    Kwa locaties. In kan de club hier in Reuver vragen, meestal is dat akkoord. Ik kan me echter voorstellen dat een locatie meer centraal in het land ook gewenst is.
     
  4. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Inmiddels zijn we een paar weken verder, en het wedstrijdseizoen is in middels voor de meeste klassen achter de rug. Ik ben op zoek geweest naar een veld met een redelijk centrale ligging. Omgeving Ede of omgeving Arnhem vallen helaas af. Daar komt nog bij dat Corona weer de kop heeft opgestoken. En dat heeft inmiddels wel weer wat beperkingen opgeleverd in onze bewegingsvrijheid.

    Toch zouden we wel wat kunnen doen zonder dat we het hele land doorreizen en fysiek bijeen komen. We zouden kunnen denken aan een "wedstrijd" over 5 ronden op een nader af te spreken dag waar ieder op zijn eigen modelvliegveld vliegt en aan het einde van de dag de resultaten per mail doorgeeft. Misschien niet zo leuk en gezellig as fysiek bij elkaar zijn, maar we zijn dan in ieder geval weer aan de gang!
     
  5. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Virtuele wintercompetitie 2020 – 2021!

    [​IMG]

    Zoals eerder aangekondigd: we gaan weer wat doen.
    Omdat we dit seizoen helaas geen enkele F3J wedstrijd in Nederland hebben kunnen vliegen, en de vooruitzichten op kortere termijn ook nog weinig reden tot hoop geven, gaan we een virtuele wintercompetitie vliegen

    Hoe gaan we dit doen?
    We gaan 3 winterwedstijden van 5 rondes vliegen. 1 in december-januari (21 dec-20 jan), 1 in januari-februari (21 jan-20 feb) en 1 in februari-maart (21 feb-20 maart). Je bepaalt zelf wanneer en waar je je wedstrijd vliegt.

    Hoe werkt het?

    1) Je schrijft je in (voor alle 3 de wedstrijden) via de F3J.nl website bij “Wintercompetitie 2020’’ onder de kop “Wedstrijden” op de homepage.
    2) Aan de hand van het aantal aanmeldingen wordt bepaald welke vliegmatrix we voor de virtuele wedstrijden gaan hanteren.
    3) De vliegmatrix voor een wedstrijd is blind. Je weet dus op het moment dat je een ronde vliegt niet tegen wie je vliegt in een bepaalde ronde.
    4) Je ontvangt je persoonlijke scorelijst per mail.
    5) Je vliegt je wedstrijdronden volgens de normale F3J regels. Je hebt hierbij 1 coach/helper/jurylid nodig die de werktijd bijhoudt en de scores (vliegtijd en doellanding) noteert. De scores moeten voor akkoord worden afgetekend door zowel de vlieger als de coach/helper/jury.
    6) Afwijkend van de gangbare F3J startmethodes (lieren of oplopen) mag er ook aan een startelastiek gestart worden. Elastiek en lijn samen mogen niet langer dan 150 m zijn.
    7) Op het moment dat je besluit je 5 wedstrijdrondes te vliegen, stuur je een mailtje naar wintercompetitie@f3j.nl dat je deze dag je wedstrijd gaat vliegen
    8) Je mailt de scorelijst aan het einde van de desbetreffende wedstrijddag of uiterlijk de dag daarop naar wintercompetitie@f3j.nl. Uitslagen die na het verstrijken van de desbetreffende wedstrijdtermijn binnen komen, worden niet meer meegenomen in het klassement.
    9) Nadat alle scorelijsten van de deelnemers ontvangen zijn, wordt de trekking voor de wedstrijdindeling door de organisatie gedaan en wordt bepaald wie welke ronde tegen wie heeft gevlogen.
    10) Aan de hand van de trekking en de ingeleverde resultaten wordt het klassement voor een wedstrijd opgemaakt en met de deelnemers gedeeld.
    11) Op basis van de resultaten van de 3 wedstrijden wordt een eindklassement opgemaakt en de virtuele winterkampioen F3J bekend gemaakt.

    Deze virtuele wintercompetitie kent geen inschrijfgelden en ook geen fysieke prijzen. Je doet mee voor je plezier, om je vaardigheden bij te houden, voor de eer en om F3J te promoten.

    Je doet mee op vrijwillige basis. De organisatie kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige schade in welke vorm dan ook als gevolg van je vliegactiviteiten.

    Heb je belangstelling en wil je meedoen, laat dit dan weten via de F3J website. Je kunt op de pagina ‘’Wintercompetitie 2020’’ onder de kop ‘’Wedstrijden’’ op de homepage inschrijven. Voor vragen kun je het contactformulier invullen onder de kop “Contact” op de homepage.


    Als alternatief kun je ook communiceren via emailadres wintercompetitie@f3j.nl, het emailadres van de organisatie.

    M.v.g,
    Paul
     
    bgo en Justus vinden dit leuk.
  6. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Het zit ons niet echt mee. Corona blijft het ons moeilijk maken. De nieuwe lockdown met bijbehorende regels maakt het er voor ons niet makkelijker op om een (virtuele) wintercompetitie op te starten en te vliegen. Gelukkig wordt het ons binnen de nu geldende regels niet helemaal onmogelijk gemaakt om te vliegen. We worden wel nog verder beperkt in ons doen en laten.

    Volgens de jongste regels zijn buitensporten, zoals modelvliegen toegestaan. Of geheel individueel, of in groepjes van maximaal 2 personen met in achtneming van een minimale afstand van ten minste 1.5 m tussen de deelnemers.

    Geheel individueel vliegen kan en mag, maar dan ben je helemaal op jezelf aangewezen en heb je niemand die je prestaties kan bevestigen.
    Maar met 2 man moet goed te doen zijn. Dit kan een vlieger en een separate helper/coach zijn, of 2 vliegers die elkaar helpen en coachen. Wel is voorwaarde dat je vooraf goede afspraken met elkaar maakt om de 1.5 m te waarborgen en hoe je omgaat met zaken die je beiden aanraakt (indien noodzakelijk of wenselijk, ontsmetten – afspraken hoe en wanneer)

    Tot op heden hebben mij geen berichten bereikt dat er modelvliegterreinen zijn waar niet gevlogen mag worden. Mocht dit wel het geval zijn voor het terrein waar je normaal gesproken vliegt, laat dit even weten. We zullen dan bekijken of het nodig is om te schuiven met de wedstrijddata, zodat iedereen de gelegenheid krijgt om mee te vliegen.

    Dus ook al is het nu nog niet geheel duidelijk is of je wel of niet mag vliegen op je eigen (vertrouwde) vliegterrein, schrijf je in als het je leuk lijkt om deel te nemen en help mee de wintercompetitie mogelijk te maken!

    Ben je in het bezit van een F3J-zwever of een F3J-achtige thermiekzwever, en wil je je vliegmomenten deze winter een “doel” geven, doe dan mee.

    Deelnemerslijst (bijgewerkt t/m 23-12-2020):
    R. Vreke
    P. Elings
    P. Cramer
    R. Sanders
    W. Verstralen
    R. van Dijk
    R. Ganzinga

    M.v.g,
    Paul
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2020
  7. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Eerbeek
    Paul , ik wil ook geaag meedoen ....

    Hans Bakker
     
  8. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Welkom, Hans!
    Inschrijven kan je eenvoudig hier:

    Wintercompetitie 2020 – F3J.nl

    Mocht dit om één of andere reden niet lukken, stuur me dan even een PB-tje of een whatsappje. Dan zorg ik dat je wordt toegevoegd. Je staat in ieder geval bij mij als deelnemer genoteerd :yes:

    M.v.g,
    Paul
     
  9. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Deelnemerslijst (bijgewerkt t/m 24-12-2020):
    1) R. Vreke
    2) P. Elings
    3) P. Cramer
    4) R. Sanders
    5) W. Verstralen
    6) R. van Dijk
    7) R. Ganzinga
    8) H. Bakker

    Wil je ook meedoen?
    Inschrijven online doe je hier:
    Wintercompetitie 2020 – F3J.nl

    M.v.g
    Paul
     
  10. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Het begint inmiddels een leuk groepje te worden, we hebben inmiddels de 10 inschrijvingen bereikt.
    Gezien de weersvoorspellingen is de kans groot dat we zaterdag de aftrap hebben van de virtuele wintercompetitie!

    Deelnemerslijst (bijgewerkt t/m 30-12-2020):
    1) R. Vreke
    2) P. Elings
    3) P. Cramer
    4) R. Sanders
    5) W. Verstralen
    6) R. van Dijk
    7) R. Ganzinga
    8) H. Bakker
    9) J. Walvoort
    10) W. Heijne

    Wil je ook meedoen?
    Inschrijven online doe je hier:
    Wintercompetitie 2020 – F3J.nl

    M.v.g
    Paul
     
  11. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Inmiddels zijn we een week verder, en zijn er pogingen ondernomen om de 1e wedstrijd te vliegen. Inmiddels is gebleken dat 5 rondes op 1 dag onder winterse omstandigheden wat ambitieus is. Korte dagen, lage temperaturen en bovenal regen die niet voorspeld was, heeft er voor gezorgd dat degenen die voor de wedstrijd zijn gegaan, slechts 2 ronden hebben kunnen vliegen.

    Om deze reden en hebben we in overleg met de deelnemers besloten dat:
    a) de winterwedstrijden ingekort worden van 5 naar 4 rondes,
    b) dat indien we in geval van tegenvallende weersomstandigheden de 4 rondes niet kunnen uitvliegen, we de resterende rondes op een andere dag kunnen vliegen. Voorwaarde is wel dat je dit meldt en de scores van de gevlogen rondes vast doorstuurt. Ga je het vervolg vliegen, dan meldt je dit, en aan het einde van de dag mail je de complete scorelijst door naar de organisatie.

    Inmiddels hebben we ook onze 11e deelnemer mogen verwelkomen:

    Deelnemerslijst (bijgewerkt t/m 06-01-2021):
    1) R. Vreke
    2) P. Elings
    3) P. Cramer
    4) R. Sanders
    5) W. Verstralen
    6) R. van Dijk
    7) R. Ganzinga
    8) H. Bakker
    9) J. Walvoort
    10) W. Heijne
    11) J. Soesman

    Wil je ook meedoen?
    Inschrijven online doe je hier:
    Wintercompetitie 2020 – F3J.nl

    M.v.g
    Paul
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021
    jve vindt dit leuk.
  12. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Vandaag samen met Paul Elings mijn nieuwe prestige 2PK ingevlogen. Wat een heerlijk model om mee te vliegen. Meteen maar de 4 vluchten behorende bij wintercompetitie wedstrijddag 1 gemaakt...

    Hieronder een logje van een van mijn starts. Ik kwam iedere keer rond de 200 meter uit bij windkracht 2. Ik ben erg tevreden.

    upload_2021-1-10_19-35-0.png


    upload_2021-1-10_19-35-56.png

    Groeten,
    Rob
     
    jve, Lyckele, jowa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Inmiddels zitten we midden in de virtuele wintercompetitie. Afgelopen weekend hebben we best aardig vliegweer gehad, en daar is ook dankbaar gebruik van gemaakt. Inmiddels hebben 5 man de 1e wedstrijd uitgevlogen, 3 man hebben 2 rondes kunnen vllegen, maar moeten de resterende rondes nog vliegen, en 3 man moeten nog een aanvang maken.
    Gevlogen is er op 4 verschillende locaties (Vught, Ede, Hillegom en Reuver).
    Hoewel we best wel aardige vliegomstandigheden hadden (wind 2 Bft), redelijk tot goed zicht, en af en zon zelfs wat zon, was het thermisch niet geweldig. Voor zover ik tot nog toe heb kunnen waarnemen, of wat ik ervan gehoord heb, is bijna niemand boven de starthoogte uitgekomen. Maar wie zal daar over klagen, het is begin januari, en we vliegen weer!

    Hier onder nog een paar sfeerplaatjes van Ede en Reuver.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
    jve, Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  14. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Ik heb mijn logjes van de prestige 2pk nog eens bekeken. Ik ben bij alle vluchten niet boven mijn starthoogte meer uitgekomen. Gelukkig wel geregeld de 10 minuten gehaald. Zie onderstaande log van Ronde 1...

    upload_2021-1-13_21-59-49.png


    Onderstaand logje aan het einde van de dag, geen thermiek meer, vond ik ook erg leuk. Een vrij constante daling. iedere meter hoogte geeft 2,8 seconden vliegtijd.
    upload_2021-1-13_22-4-19.png
     
    jve vindt dit leuk.
  15. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Onderstaand logje op het einde van de dag, in Reuver, van mijn P2. Vergelijkbaar beeld, iets ander vliegmoment. Starthoogte nagenoeg identiek, minimum dalen in dezelfde orde van grootte
    [​IMG]
     
    jve en rupke vinden dit leuk.
  16. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Gistermiddag hebben een paar die-hards de elementen getrotseerd om een aantal vluchten te kunnen maken. Aan het begin van de middag was er wel wat thermiek. Tijdens het invliegen was de winterthermiek overal en koste het geen noemenswaardige moeite om vol te vliegen. Maar toen het er op aankwam, was het andere koek. Nagenoeg niets meer te vinden. Alleen net voor de bui uit was het nog even thermisch, na de bui was het stijgen helemaal over.

    3 man hebben gisteren de 1e virtuele wedstrijd uitgevlogen, waardoor we nu op 8 man zitten die de 1e wedstrijd hebben uitgevlogen.
    Helaas blijft Corona en lokale regelgeving her en der in den lande de deelnemers achtervolgen, waardoor een aantal mensen nog steeds niet de mogelijkheid hebben gehad om een aanvang te maken.

    [​IMG]
     
    Amigo II, jve en jowa vinden dit leuk.
  17. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Ondanks de kou en regen kunnen we toch best mooie vluchten maken en is het fijn om gewoon weer eens bezig te zijn met onze hobby en is het sociale contact ook weer zeer welkom :banana:
    De thermiek voor de bui was meer dan een beetje...kon gewoon 'onbeperkt' hoogte pakken. Koude lucht kroop netjes onder de relatieve warme lucht en dat gaf potentie... Helaas door een kapotte ailleronservo tijdens het vliegen was het lastig om een doellanding te maken...maar dat kon de pret niet drukken. Leuk initiatief Paul :worship:
     
    jve, reing en jowa vinden dit leuk.
  18. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Vandaag mijn 2e ronde van de wintercompetitie gevlogen.
    De starts van de prestige waren met de wind van vandaag (kracht 2 a 3) erg goed. Meestal rond de 230 meter.
    Hieronder het logje van mijn 1e ronde. Helaas de tijd niet vol gevlogen.

    upload_2021-1-31_14-55-9.png



    Mijn hoogste start was in ronde 4:
    upload_2021-1-31_14-57-31.png
    Was weer heerlijk even op het veld te zijn.

    Groetjes,
    Rob
     
    jve, funpeter7823 en reing vinden dit leuk.
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Mooi hoogtes Rob, kun je wat vertellen over je startinstellingen en het gewicht van de kist ?
     
  20. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Stond zelf ook versteld van de starthoogtes. Het was pas de 2e dag vliegen met dit toestel.
    Vlieggewicht is 1880 gram. Het betreft hier een Prestige 2PK F3J FAI limit uitvoering. romp servo's en ontvanger zitten onder de vleugel. Hierdoor is het model ook nog gemakkelijk als F5J te vliegen.
    Ik zal mijn instellingen binnenkort eens meten. Starthaak heb ik halverwege de opening gezet. Om dit draadje niet teveel te vervuilen zal ik e.e.a in https://www.modelbouwforum.nl/threads/prestige-2pk-f3j.273742/ plaatsen.
     
    Paul E, jowa en funpeter7823 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina