Weaselfest 2012 en VTPR in Californië

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 19 apr 2012.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Afgelopen zondag heb ik het Weaselfest 2012 in Ellwood bij Santa Barbara bezocht omdat ik in de buurt ben. Georganiseerd door Michal Richter van dream-flight r|c glider designs.
    Op zaterdag was er veel noordenwind waardoor er in de bergen gevlogen werd, maar toen was ik nog onderweg.
    Zondag was de wind erg licht later aanwakkerrend tot gewoon licht.
    De hoogte van de klif is vrijwel gelijk aan het duin van Zoutelande, misschien 5 meter meer, maar veel steiler. Voor buitenlandingen op het strand is het een heel stuk omlopen en afdalen, meer nog dan Zoutelande, maar ik heb ze niet gezien.
    Wel landingen tegen de klif/duin aan waarbij een licht gewicht vlieger abseilen moest, waarbij een paar man het lange touw van 45 meter vasthielden.

    In het begin werd er ivm de lichte wind met Alula's gevlogen en ander licht spul, later kwamen de Weasels aan bod.

    De liftband is er erg smal waardoor VTPR haast noodzakelijk is.

    Er wordt daar flink VTPR gevlogen en dan echt Très Proche. Wanneer je tijdens de vlucht niet minstens 3 keer het gras raakt tel je niet mee.
    Het is de thuishaven van slopeaerobatics.com en Steve Lange (Surfimp) vloog er zijn Fish. Op SlopeAerobatics.com – VTPR and slope aerobatics since 2007 staat ook een filmpje waar hij een VTPR clinic geeft.

    Het was een heel mooie ervaring ook al vanwege de omgeving.
    Een mooie klif daarachter 150 meter vlak grasland.
    Op de oceaan een enkele surfer, daar is het niet de beste plek en de golven waren niet erg hoog.
    In de oceaan zie je regelmatig dolfijnen zwemmen en vanwege het rekseizoen zagen we 2 walvissen langs komen, imposant.
    Verder zo nu en dan een groep pelikanen langs die de klif voor zich op eisten, maar vlak bij ons weken ze even uit zoals de modelvliegers de parapenters ontwijken op LVS. Op ongeveer 2'30" zie je op de film een groep van 9 pelikanen voorbij komen.



    Morgen vrijdag ga ik na de conferentie naar Torrey Pines het Mekka in de VS voor F3F, jammergenoeg zijn hun teamselecties net niet wanneer ik er ben.

    Zaterdag naar Aerovironment om hun Hummingbird te zien en 's avonds naar een indoor meeting.

    Op Torrey Pines en de indoor meet zal ik zeker filmen, of het bij Aerovironment mag betwijfel ik.

    Tot later,
    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    wauw :)

    aerovironment heb ik van gehoord door hun pathfinder tot helios serie natuurlijk, en vanwege dat de oprichter de MacCready-ring, met gelijke naam, bedacht/uitgevonden heeft, en ook nog verschillende fiets vliegtuigen waarmee ze bepaalde openstaande
    prijzen voor bepaalde prestaties mee binnenhaalden.

    ik weet nog specifiek dat ik door een screenshot van het pathfinder controle programma dat op een beeldscherm dat op een foto in een tijdschrift stond, het begrip IAS zag en doorkreeg wat het is.

    ik kijk uit naar vervolg :)
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag ben ik er geweest. Vanwege de militaire aktiviteiten mag je als niet amerikaan niet erg veel zien.
    Matt Keennon heeft me er rond geleid en al de zaken die je noemt laten zien.
    Van de Gossamer Albatross (die het kanaal overstak op pedaalkracht) was er een fantastisch schaalmodel, 's avonds sprak ik op een indoor vlieg meeting in Simi Valey de bouwer ervan.
    Ik zag er de Global observer, een heel groot toestel dat met solar en waterstof een week kan vliegen, 53 meter span, de tippen waren er afgehaald om in het gebouw te passen.
    Maar voor mij het mooist de Hummingbird, de 18 cm spanwijdte flapper, in de vorm van een kolibri. Matt heeft hem voor gedemonstreerd, en omdat hij gemakkelijk vliegt (dankzij de gyro's) mocht ik hem ook vliegen. Omdat ik geen mode 2 vlieg durfde ik het niet aan.
    Vragen worden niet (direkt) beantwoord ivm geheimhouding, maar tussen de regels kom je toch wel achter een aantal zaken.
    Vanwege de strenge regels mogen zij alleen geen ontwikkelingen met bedrijven buiten de USA doen, bv een speciale motor ontwikkelen met een bedrijf uit India of Zwitserland is er voor hen niet bij.

    Ik ben bezig een filmpje van de Hummingbird upte loaden naar joetjoep maar dat gaat vanuit mijn hotelkamer maar langzaam, zal nog wel even duren.
    Wel alvast een (wazige, weinig licht matige camera) foto van een voor mij onbekende amerikaan die een depron vliegend vleugeltje dmv breast soaring laat vliegen.
    [​IMG]

    Tot later,
    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    mooi :) ik wacht met verheugen :)
     

Deel Deze Pagina