Weatheren

Hallo allemaal,

De cullamix ondergaat weer onderhoud, en dit keer wil eens iets anders van de boot maken - geen glimmende museum boot direct van de werf, maar een werkschip.
Topictitel zegt genoeg: ik wil het ding weatheren! Ik heb hiervoor al contact opgenomen met Droop van dit forum, voor wat tips, en kreeg een prachtig document toegestuurd vol met tips (die ik helaas niet allemaal heb kunnen gebruiken - ik heb geen white spirit in huis).

Omdat ik niet direct de cullamix professioneel wilde verkr**hten, heb ik eerst mijn technieken geoefend op een WOII landingsbootje 1:72 van Airfix. Het resultaat is redelijk te noemen - maar ik heb een begin.

hpim3866lh2.jpg

Het bootje zoals ik haar vorig jaar heb gebouwd.

hpim6119dx1.jpg

Een kleine overview. het bootje met daarvoor de gebruikte (eigenlijk veel te dikke) revell 85 mat bruin. Te dik? Ja, ik had geen verdunner bij de hand.
Ik heb het anker, de bolders, en een deuk in de huid onder handen genomen.

hpim6120ax7.jpg

Detail van het anker. Ik vond het nog best lastig, met eigenlijk te dikke verf en te zachte kwast - maar het resultaat is toonbaar (toch?)

hpim6121ly9.jpg

Detail van de kont. Roest loopt weg bij een nog glimmende geuzenstokje, bolders, en een geheel willekeurige deuk in de romp. Aanvaringsfoutje, vrees ik. (niet letten op de afwerking van dat doorzichtig stuk plastic in de stuurhut, dat was mijn eigen idee, en zit niet in de kit)

hpim6122nd0.jpg

Birdeye view van het dek. In verband met slijtage roestsporen boven de trap, naast de buitenste relinkjes, en de bolders. Niet letten op mijn overvloedig lijmgebruik - mijn bevinding was dat de relinkjes een beetje lastig te lijmen waren, nadat alle oppervlakken in het frame van de kit al waren geschilderd :)

Tot zover voor nu. Ik sta open voor alle tips/commentaar, dus als je iets te zeggen hebt.. graag!
Also, het blijkt nog vrij lastig - vooral om logische plaatsen te bedenken voor roest, en hoe deze moet lopen. Daarom is het nu nog niet veel. Komt wel. Wachten is nu tot ik zover ben om de cullamix flink onder handen te nemen, gnagna :twisted::yes:

@Dikkie: White spirit is gewoon brandspiritus... In Zeewolde fonduen ze toch wel eens? Of zijn jullie nog nooit verder gekomen dan een haf varken aan het spit? ;)

M.b.t. je roest: probeer te variëren in kleur. Oude roest ziet er anders uit dan "verse" roest. Het ontstaat ergens. Meestal bij een lasnaad, of een plaats waar iets tegen staal heeft aangewreven en dus de verf weg of aangetast is. Blijven proberen op die LC-P of een ander oud kitje. Laat Cullamix nog maar even met roest... ehhh rust!

Brandspiritus.. kijk, dat wist ik dan weer niet, in het document werd alleen gesproken over white spirit. Dat zal ik denk ik nog wel ergens in de schuur hebben :)

Ik zal zoeken naar andere kleuren die ik in huis heb, die roest kunnen voorstellen. Het lullig is een beetje, ik zie al jaren roest met die bakken van scouting, maar meestal verwijder ik dat i.p.v. het te creeëren - laatste blijkt toch lastiger. Lasnaden genoeg op deze boot, dat wel.

hallo dikkie

zo ver als ik het weet ik gaat het over terpentine . eerst wat verf aanbrengen en dan met terpentiene op een doek en een beetje weghalen dan blijft het in de naden en achter de randen zitten

mv.gr ron

Hoi Dikkie,

Is de kleur die je voor de roest hebt gebruikt niet te licht?
Alle roest die ik heb gezien was flink donkerder.
Verder ziet het er wel mooi uit, stukken beter mét verwering!!!

Groetjes Josse

Hallo Dikkie,

White Spirit kan men hier in België overal voor een prikje kopen, naar het schijnt is dat in Nederland een ietsje anders maar zoals Ron hierboven ook reeds zei, kan je gewone terpentine gebruiken.

Dus ik zie dat je al goed aan het oefenen bent. :D
Het roest dat je nu hebt aangebracht is op sommig punten nog een ietsje te hard. Zorg dat je een hard penseeltje hebt en werk in dunne, opbouwende laagjes. Je zal zien dat dit heel gemakkelijk gaat.
Automatisch zal je dan door de graduaties verf heel geleidelijk een variatie in de roestkleur verkrijgen.

En voor de rest: voor je roestwashes gebruik je maar gerust terpentine. ;)

Je hebt mijn 'how to' in handen, dus nu zou het moeten lukken.

Nog veel roest- en oefenplezier. :D:D

Droop

Grapjas, die is er al af ;) dat is het uitvoerig onderhoud, tape eraf, romp door de scheur openfrezen, dicht kitten, schuren, verfen ;)

@Henri: bedankt! Ik zal ernaar kijken :D

Hoi als je eens bij de Bruna of een primera ben t dan zou je eens een tijdschrift over modelspoor kunnen doorbladeren.
Zelf heb ik hier al heel veel bruikbare informatie uitgehaald.
Er is zelfs een boekenserie ik geloof de kleine modelspoorserie.
Waar zelfs een boekje geheel an dit onderwerp is besteed.
Probeer het maar eens.
Groetjes Norwin

Ijzervijlsel met S-39 in een bakje 'n paar dagen laten intrekken en er dan op smeren, en je hebt ECHTE roest.
Zo heb ik dat ook bij mijn duikboot gedaan en na een paar jaren varen zit dat er nog steeds op.

Gr.Joop

S-39 ??
Nouja, ik heb nog een goede bruin qua echte roest - de Fokke, een 7 meter rietaak die ik bij scouting onderhoud. Roest genoeg, zullen we maar zeggen ;)

..oh, net gegoogled naar S-39, blijkt een zeer aggressieve soldeertin te zijn. Ik zal eens kijken of ik dat in huis heb :)

Hallo Dikkie,

Dat plan van die s-39 lijkt mij niet zo verstandig. Zelf gebruik ik het bijna dagelijks in mijn vak. Na het solderen krijg je soms zelfs de resten niet goed weg, alleen een ultrasoon-bad helpt dan. s-39 is een soort zoutzuuroplossing waarbij het aanvretingsproces nog heellang door kan gaan op wat voor materiaal dan ook. Er zijn genoeg andere verfsoorten die, na enige vaardigheid een veel beter resultaat geven dan de manier van ijzervijlsel met s-39...

Oefening baart kunst!;)

groeten Paul

Beetje ijzervijlsel in een vochtignachtje buiten laten staan helpt ook of een klein beetje zout water er bij lukt het nog sneller gewoon een natuurlijk proces en geen aggresieve middelen.

gr. Gert.

@Gert,

Dat is waar Gert, maar waarom al die moeite terwijl je het zo uit de tube of potje kan halen! Want uiteindelijk zal je toch een bindmiddel moeten gebruiken om de echte roest erop te krijgen...

groeten Paul

Back