Webra 1.5 cc opknapper

Discussie in 'Foto-Album' gestart door sjacheraar, 5 apr 2012.

  1. sjacheraar

    sjacheraar

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    21
    Van Helerik (Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: helerik) heb ik enige tijd geleden twee Webra 1.5cc dieseltjes gekregen. (Onderstaande is een voorbeeld zoals ze eens te koop waren.)

    [​IMG]

    Wat normaal is bij motortjes van ~50 jaar oud is slijtage en daar hadden deze dan ook ruimschoots last van.
    De zuigers konden haast dwars in de cilinders op en neer, alles rammelde, onderdelen ontbraken en kool aanslag welke eruit geslepen moest worden.
    De enige oplossing om de motortjes weer aan de praat te krijgen was het maken van nieuwe zuigers en compressie hoedjes, de oude waren tot op de draad versleten.
    Ook de cilinders moesten gelept, is conisch honen, worden om alles weer passend te krijgen en vooral daar de compressie opbouw te krijgen zodat de motor wil starten.
    Ligt het compressiepunt te hoog dan loopt de motor vast en te laag dan zal hij niet starten.

    Het resultaat heb ik in een paar filmpjes vast gelegd.
    Let even niet op de kwaliteit van het filmen, aanslaan met één hand en filmen met de andere is een linke aangelegenheid die ik iedereen afraad !

    Het aanslaan http://www.bucket.schorum.nl/webra03.mov
    Nog niet helemaal http://www.bucket.schorum.nl/webra02.mov
    Als een konijn http://www.bucket.schorum.nl/webra01.mov

    Zo zie je maar weer, met een beetje geduld een aandacht kan zelfs een ~50 jaar oude motor welke tot op de draad was versleten weer lopen als nieuw.
    Ik heb zeer veel plezier gehad in het opknappen en wil nogmaals Erik (helerik) bedanken voor de geboden kans die ik van hem hiervoor kreeg.

    Motortje nummer twee heeft nog even wat extra aandacht nodig, daar lijkt de compressiehoed toch nog te lekken.
    Deze motor wil wel starten maar nog niet doorlopen en ook de zelf gemaakte naald sluit niet goed af, cq regelt niet goed.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2012
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Motor staat te rijk en heeft voor die instelling te veel compressie.
    Naald verder dicht tot de motor begint te stotteren, dan compressie iets opvoeren tot de loop weer gelijkmatig wordt.
    Dit herhalen totdat de naald niet verder dicht kan omdat de motor anders echt afslaat. Compressie zo hoog, dat de motor bijna glad loopt, niet verder opdraaien, omdat anders na het opwarmen er teveel voorontsteking is.
    De motor gaat dan zwaar lopen en dat is heel slecht voor drijfstanglagers en zuigerpen.

    Als de cilindermantel steeds lostrilt, een druppel UHU Hart op het schroefdraad en goed vast zetten. Nooit alleen een tang met tanden gebruiken, altijd er een lap stof o.i.d. tussen leggen.

    Wat voor brandstof gebruik je?
    Waar moeten de Webra's in gaan vliegen?
    Wij hebben bij Lijnbesturing een evenement, waar ze nog als standaardmotor gebruikt worden.
     
  3. sjacheraar

    sjacheraar

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    21
    De motor staat expres zo rijk omdat deze nog moet inlopen na de renovatie.
    Bedenk dat ik een nieuwe zuiger en cilinder heb gemaakt en deze eerst even op elkaar moeten inslijten.

    [​IMG]

    Ook de brandstof is wat rijker (wonderolie) gemengd om niet gelijk een vastloper te krijgen.
    Dit type webra'tje is een nostalgisch motortje uit mijn jeugd.
    Het was mijn eerste motortje wat ik voor mijn verjaardag kreeg zo'n 50 jaar geleden.
    Er zat een plastic vliegtuigje van Loelap aan vast, koste volgens ingewijden toen compleet 12,50 gulden, met blauwe romp en gele vleugels.
    Zou leuk zijn om mijn jongens droom weer compleet te maken, maar ik denk niet dat er nog ergens zo'n vliegtuigje rond zwerft.

    [​IMG]

    Trouwens, ik vloog mijn lijntoesteletjes vroeger altijd op het land van Tienhoven, hoek Haagscheweg / Heerenweg met de jongens van Zonneveld.

    [​IMG]

    Dit was ook ongeveer mijn uitzicht wat ik had uit mijn woning.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In dat geval: iets minder compressie, je hoort dat de motor het moeilijk heeft....
    Tegen de tijd dat de unit is ingelopen heb je een kromme zuigerpen e/o uitgelubberde gaten in de drijfstang.
    Just trying to be helpful...;)
    Iets vetter, neem ik aan? ~30 % olie? Na het inlopen ging ik naar 25-30-45 + 1 % amylnitraat, tegenwoordig Isopropylnitraat.

    En rode wielen.
    Een voor mij bekend plaatje: Op die foto ziet je mijn eerste Webra op het Loe Lap geval, bij mijn ouders in de tuin ....:D
    De trotse opbrengst van Sinterklaas 1965....
    Dat ding vloog als een dweil. Ik heb toen voor de motor een houten trainer gebouwd, die vloog wel goed. Zeker ook omdat ik naar stalen lijnen overstapte. V
    [​IMG]

    Tja, met dat lange gras zaten grondstarts en nette landingen zoals deze er vast niet in.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  5. sjacheraar

    sjacheraar

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    21
    Nadat alle schroefgaatjes van dat Loelap vliegtuig zo ver waren uit geblubberd dat zelfs 5mm parkers niet meer de boel bij elkaar konden houden ben ik over gestapt op "vliegende planken".
    Twee latjes waar de motor tussen gezet werd, een 5mm balsa plank als vleugel en wat rest hout voor het hoogte roer.......we moesten het doen van weinig zakgeld.
    Samen met een vriendje, we waren denk ik zo'n 12 a 13 jaar, gingen we dan vliegen in het Maarten LutherKingpark bij de Utrechtse brug in Amsterdam omdat daar weinig of geen mensen kwamen en we daar vlak bij woonden.
    Pas veel later zijn we naar Bakkum verhuist waar ik het "plankvliegen" weer heb opgepakt.
    Als we vroegen aan Tienhoven of het gras gemaaid kon worden was dat geen probleem en werd dan ook regelmatig voor ons gedaan, wat je nu ziet is van een paar jaar geleden.

    Je zegt dat er een standaardgroepje is en dat er met deze motoren gevlogen wordt.
    Bedoel je daar specifiek de Webra's 1.5 cc mee of zijn dat allemaal verschillende motoren van 1.5 cc ?
    Ik ben nl nog op zoek naar een uitlaatje voor de Webra en wie weet heeft nog iemand iets liggen ?
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het komt nu wel allemaal eng dichtbij.....:schrik:
    Ik ben als 13 jarige begonnen, eerst in een wat afgelegen plantsoen en later in het sportpark Middenmeer, vlak bij de Jaap Eden ijsbaan, alles op en steenworp van mijn ouderlijk huis.
    Later veel opgetrokken met club(leeftijd)genoten - ik zal toen 15/16 zijn geweest- uit A'dam Zuid.
    Met hen veel gevlogen in... het Martin Luther Kingpark.:proost:
    We waren de trainers voorbij en hadden nylon bespannen combatmodellen en kleine stuntkistjes (Mini Suppi), meestal met een Webra 1,5.
    In 1970 zijn 2 man (Geert en ik) overgestapt naar een Super Suppi met een Fox .35 aan 18 m. lijnen. Dat paste maar net op dat veldje aan de Amstel....
    Ja, de Webra Record. Om de Record-Cup. een soort betrouwbaarheidsrace. Teams van een piloot en een pitman, met -meestal- replica's van oude trainermodellen, voorzien van een 10cc tankje en een Webra Record, moeten in een race van 4 minuten zoveel mogelijk vliegseconden scoren.
    Je begrijpt dat het mij niet lekker zat dat ik vorig jaar slechts tweede werd bij de pitmannen.....;) Ik vlieg dan samen met stunthenk (op dit forum) en we hebben altijd de grootste lol.
    Kijk even in de agenda van lijnbesturing.nl, het evenement is in Stadskanaal. FOX35 (ook van dit forum) organiseert dat.
    Ik heb zelf maar een dempertje en die blijft bij mijn verzamelaarsstuk.
    De andere motor gebruik ik voor de oldtimer evenementen.
    Maar ik ken wel iemand die je misschien wel tips kan geven over dit soort onderdelen. PM mij even, dan doen we dat off-the-Record :D
     

Deel Deze Pagina