Webra .40

Er zijn, in de loop van de tijd, verschillende Webra 40 motoren uitgebracht. Ik dacht, te beginnen met de Webra 40 Blackhead en de aanzienlijk sterkere Webra 40 Speed. Het is dus wel nodig om wat meer informatie te geven, zoals de exacte benaming, het bouwjaar e.d. Als het hier om een tweedehands motor gaat, moet je trouwens absoluut een ervaren en deskundige modelvlieger ernaar laten kijken alvorens ook maar te denken over aankoop.

Is dus een -niet nieuwe - Webra Speed 40 van een mij onbekend bouwjaar. Ik zou zo'n motor alleen kopen mits hij goed, door iemand met ervaring is bekeken. Een motor die lang heeft stilgestaan en vervolgens gangbaar is gemaakt heeft (of krijgt in de nabije toekomst) vaak beschadigde kogellagers, die meestal wel standaard verkrijgbaar zijn maar toch weer extra kosten (ik schat zo<n Euro of 30 zullen gaan kosten, uiteraard zonder montage. Dat kan overigens een ervaren modelvliegtuigmotorman wel voor je doen.

Als het die webra 40 speed is wel ja. was/is een heel goede motor en heb er veel plezier van gehad. ik gebruikte toen een Pico pijp (afgeregeld) en als prop een 10,5x6 en haalde ongeveer 16500 toeren en bleef toch royaal onder de 80db.
Het was zelfs de stilste van alle webra .40 speed motoren. En vermogen meer dan genoeg.

ik heb goede ervaring met deze motor.. alleen is die van mij iets ooglijker, en zit er een 8mm schuifcarbaretteur op...

wat geluid betreft.. zjah. bij sommige clubs kan het niet ivm omgeving rust enzo.. of zeurende omwoners.. maar het is echt niet nodig om gehoorbeschermers te gebruiken hoor...

op de charter doet ie het heel erg leuk, genoeg vermogen over om eens een foutje te maken bij de eerste beginselen aerobatic vliegen..
(op hoogte! :P)

nu zit die van mij op een pylon racer. zjah, voor de q500 maakt ie te veel geluid, maar ik doe toch niet mee met wedstrijden ofzo..
de maximum snelheid is iig nog niet bepaald door de motor op dit toestel.. de roeren vinden het op een gegeven moment echt niet meer leuk om vol gas te blijven vliegen :roll:

anyway..

leuke motor.. maar niet voor elke prijs..
sssst.. niet beter een mooie nieuwe OS.40 aanschaffen? ;)

mvg
Rico.

Ik heb bij de maandelijkse ruilbeurs TACU in Utrecht (zie bij Indoorvliegers/Parkflijers: vooraankondiging "Ultimate") heel veel tweedehands motoren zien liggen. Keuze uit zeker 50 stuks, meest tweetakt, maar ook enkele viertakts. Lijkt mij een goed advies om daar volgende maand eens te gaan kijken. Laat je alleen geen rotzooi in de maag splitsen, dus neem iemand mee die er verstand van heeft.

Fijn motortje..
Vooral met dynamix carburateur. :lol:
Heb er jaren mee gevlogen, echter de bijgeleverde dempers zijn niet om over naar huis te emailen... :cry:

Succes ermee
Frank

Back