Webra diesel

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Bert Zeilstra, 24 jan 2020.

  1. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Ik ben met een webra 1,5 diesel bezig,nu heb ik de cilinderkop er af.Maar daar onder zit een ronde schijf,die je d.m.v een spindel door de cilinderkop naar beneden ken drukken.Is het normaal als de motor koud is je die niet kan bewegen? Die van mij zit nu klem.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Woerden
    Dat is de contra zuiger en die moet zo strak passen. Als hij ruimer zou zijn krijg je compressie verlies en zal de motor slecht of zelfs helemaal niet meer lopen. Laat hem rustig in de cilinder zitten, hij hoeft er niet uit want je kan de cilinder uit het carter draaien. Hij zit er met schroefdraad in geschroefd.
    Als je die contra zuiger er wel uit haalt zal het erg lastig kunnen zijn om hem er weer in te krijgen vanwege die strakke passing. Dan zal je de cilinder moeten verwarmen en de contra zuiger stevig afkoelen. Dan nog zal het lastig zijn om hem er weer in te krijgen.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.049
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... gewoon laten zitten, dat ding...
     
  4. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Kan je hem wel met die spindel naar beneden draaien of staat hij altijd in een bepaalde stand,hoe werkt dat ?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Woerden
    Met die spindel kan je hem naar beneden draaien en daarmee de compressie verhogen. Door de spindel iets terug te draaien kan hij weer naar boven gedrukt worden door de ontbranding van de brandstof.
    De motor afstellen is een samenspel van de brandstof toevoer (de sproeier naald) en de compressie. Bij een te lage compressie zal de brandstof niet ontsteken dus loopt de motor niet. Bij een te hoge compressie komt de ontsteking te vroeg en hoor je de bekende diesel tik. Pas daar wel mee op want je kan de motor daarmee slopen. De drijfstang kan je verbuigen of zelfs breken!
    Meestal zet je de compressie vrij laag, de spindel uitdraaien dus. Dan open je de sproeiernaald een klein stukje en injecteer wat brandstof in de carburateur. Als na een aantal pogingen tot starten je nog geen enkele plof hebt gehoord draai je de spindel iets in om de compressie te verhogen. Dan weer proberen, net zo lang doorgaan tot de motor start. Als de motor start zal hij waarschijnlijk vrij snel afslaan omdat de sproeiernaald nog niet ver genoeg open staat. Dus die verder open draaien en weer starten.
    Uiteindelijk loopt de motor en stel je de sproeiernaald optimaal af en natuurlijk ook de compressie. Let wel op die beïnvloeden elkaar dus je zal soms wat "heen en weer" moeten regelen.
    Draai de compressie niet te ver op, probeer de motor zo netjes mogelijk te laten draaien met een zo laag mogelijke compressie. Als je goed weet wat je doet en op past kan je met een vrij hoge compressie en vrij arme sproeiernaald heel lange looptijden van de motor krijgen. Mijn 3,5cc Irvine diesel heb ik een keer zo afgesteld dat ik met 120cc brandstof ongeveer 50 minuten heb kunnen vliegen. Ik kon niet volgas draaien daarvoor stond de compressie te hoog maar op ongeveer 1/3 gas vloog hij prima en dus heel lang.
     
  6. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Ernst,hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg,de contra zuiger gaat er moeilijk in ,als hij loopt word hij warm waardoor hij makkelijker heen en weer gaat klopt dit?
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ook pas een oude Webra 1.5 gekocht. Na voorzichtig een beetje opwarmen met een vers druppeltje after run olie er in kwam de contrazuiger vanzelf los genoeg om hem op de compressie naar boven te duwen.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Woerden
    Hij blijft als het goed is klemmen maar als de motor loopt krijg je flinke druk pulsen in de cilinder. Door die pulsen wordt de contra zuiger weer omhoog gedrukt als je de spindel omhoog draait.
    Als de motor nog koud is en je draait hem gewoon door de compressie gaat dat moeilijker. De druk is dan meestal niet hoog genoeg om de contra zuiger omhoog te drukken. Dus als je de spindel iets omhoog draait en je probeert hem te starten kan je als je de prop door de compressie slaat een tik horen. Op dat moment zal de contra zuiger omhoog gedrukt worden en weer tegen de spindel komen.
    Als je die Webra met respect behandeld zal je er nog lang plezier van hebben. Mijn eerste motor was een Werbra 1,5cc RC diesel. Hij heeft op een Control line vliegtuigje gestaan. Dat was geen succes, de motor wel maar niet het vliegtuigje en het vliegen. ;)
    Daarna er een waterkoeling op/om gebouwd en hem in een speedbootje gezet. Dat ging als de brandweer. Toen op een propeller bootje gehad. Ging ook als een gek, was wel lastig te besturen. Daarna nog gebruikt als hulpmotortje op een zwever en nu al een hele tijd "in opslag". ;)
     
    beemstra vindt dit leuk.
  9. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Ernst nogmaal bedankt voor de uitleg.
     
  10. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Ik heb ook een mc coy 0,49 daar zit een stardveer in maar die is stuk,weet iemand waar ik zoiets kan kopen ,als het er nog is?
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.049
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet dat er zo uit?

    IMG_20200213_173910.jpg

    Zo ja, dan heb ik er dus eentje voor je.
     
  12. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    De voorkant is het zelfde als bij mij ,de veer waar je hem mee start is stuk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      254,4 KB
      Weergaven:
      31
  13. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Als je nog zón veer hebt maak je me heel blij.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Woerden
    De veer zelf ziet er zo op de foto nog heel uit. Is alleen het "haakje" er afgebroken of is er meer kapot?
    Als alleen het haakje er af is kan je waarschijnlijk zelf er wel een nieuw haakje aan buigen dan is de veer weer bruikbaar.
    Vorig jaar was één van de veren in de klok die ik van mijn grootouders heb geërfd (via mijn ouders) gebroken. Bij iemand nagevraagd of dat te repareren was, ja dat was het maar dat kon wel eens flink in de papieren gaan lopen. Nieuwe veer kostte al snel €50 en dan ook het arbeidsloon nog.
    Dan eerst zelf kijken wat er aan de hand is dacht ik, bleek dat het "haakje" waarmee de veer aan de trommel vast zit afgebroken was, metaalmoeheid denk ik. Het heeft me wel een zondagmiddag gekost maar ik heb hem zelf kunnen repareren door een nieuw "haakje" aan de veer te maken waarmee hij weer vastgezet kon worden. Niks nieuwe veer en die zondagmiddag kostte me ook niets. Daar komt nog bij dat de klok nu nog steeds helemaal origineel is. Hij is al bijna 100 jaar oud. Nog 3 jaar. ;)
     
  15. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Er zit geen haakje aan ,maar een gaatje daar is hij afgebroken. ik heb geprobeerd er een gaatje in t boren maar dat gaat niet het is veel te hard.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Woerden
    Boren gaat inderdaad niet maar je kan met zo'n dun "dremel" slijpsteentje er wel een nieuw gaatje in "slijpen".
     
  17. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
    Er moet eem gaatje in van 1,5 mm dat moet een heel klein steentje zijn.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020 om 22:08
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.686
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Grappig... :)
    De Webra Record was mijn eerste motor, de Wen Mac MK XII mijn tweede.
    Op het moment dat zo'n startveer breekt is de motor ingelopen....
    Je hebt die veer helemaal niet meer nodig, hij start zo makkelijk.
    [​IMG] [​IMG]

    Heb je de cilindermantel van de Webra er makkelijk afgekregen?
    Ik zie soms vreselijk mishandelde exemplaren met afdrukken en bramen in het aluminium door een totaal ongeschikte tang :eek:
    Heb je dieselbrandstof? Weet je wat voor prop er op gaat? Dat je zo'n diesel NOOIT met een startmotor of ander krachtverhogend hulpmiddel mag starten?
    Dat bij de club in Stadskanaal mensen zitten die alles weten van Webra Records?
    Wen Mac vind een 6 x 3 of 6 x 4 propje het prettigst. Plug is echt 1,5 volt, zet er 2 volt op en hij is wijlen...
    Brandstof met minimaal 20% wonderolie en 5% nitro voor de eerste pogingen.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2020 om 10:11
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.049
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je op de foto ziet, is wat ik heb. Ik heb geen idee hoe makkelijk de boel over te zetten is, en het is een andere motor (wel een WenMac, maar veel recenter, het ding heeft een kunststof carter).

    Zeg maar wat je er voor over hebt.
     
  20. Bert Zeilstra

    Bert Zeilstra

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Annerveenschekanaal
     

Deel Deze Pagina