Webra Record dingetjes

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Boris100, 21 okt 2013.

  1. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Er is een Webra Record klasse, dus ik vermoed dat er ook informatie over de Webra Record genoeg voor handen is......en die informatie zoek ik.
    In mijn foto album heb ik eea staan, maar ik denk dat er nog veel meer is.
    Alle vorm van informatie is welkom, zoals foto's, beschrijvingen, enz enz.

    Weet iemand waarom het vliegtuigje van LoeLap ook uitgevoerd is geworden met een Fok 2,5cc ?
    Ook foto's en informatie van deze motor is zeer welkom.

    Mvg, Boris.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is dan met zekerheid geen origineel.
    Wellicht een latere 'aanpassing', door een knutselaar.
    Jammer, de verzamelaarswaarde gaat hierdoor fors onderuit.....;)

    De FOK was een Hongaarse motor uit de jaren '60 die ook door de firma Engel met een speciaal voor hen gegoten carter (de firmanaam staat dan op de plaats van FOK) in hun leveringsprogramma was opgenomen.
    Er waren 3 formaten: de 1, de 1,5 en 2,5cc versie, met resp. een oranje, een blauwe en een groene cilindermantel.
    Ze liepen best wel aardig, maar het waren zeker geen Webra's of om een andere, hedendaagse motor te noemen: PAW's.

    Vandaar dat zo'n FOK 2,5 het Loe Lap hupsafladder niet meteen aan flarden heeft getrokken.

    Ik heb ooit een 1 cc FOK gestart en terwijl ik de motor stond af te stellen was ineens de propeller verdwenen.
    Dit onder medeneming van de spinner/propnut, de propmeenemer en het stuk krukas tot aan het inlaatgat...:schrik:
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2013
  3. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Vreemd genoeg heb ik al van twee mensen vernomen die ook een FOK25 bij het Loe Lap vliegtuigje hadden, beide zo rond 1962 gekocht.
    Zou het kunnen zijn dat de Webra motor te duur werd of dat Webra niet meer wou leveren aan Loe Lap ?
    Vliegtuigje koste immers maar ~12,50 gulden inclusief motor, daar kon je in een modelbouwzaak alleen de motor niet eens voor kopen.
    Die Fok is duidelijk veel minder afgewerkt en ook dat deze motor minimaal heeft gelopen, volgens de eigenaar minder dan 1/2 uur, zit er een speling in dat wil je niet weten.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Productie startte pas in 1963, zie hier.
    Loe Lap heeft ze gehad van ~okt/nov 1965 tot voorjaar 1966, toen waren ze op.

    't Zal eind november zijn geweest, ik was op weg naar de electronicazaak om de hoek in de Vijzelstraat - we waren uitgestapt op het Rembrandtplein- en kwamen aldus langs de etalage van de heer Lap. Ik had gespaard voor een soldeerbout.
    'Weet je nog wel zeker dat je een soldeerbout gaat kopen' vroeg mijn vader, quasi onverschillig.
    Ik wees op de modellen in de etalage en formuleerde mijn ontsnappingsclausule: 'Ja, want zo een vraag ik met Sinterklaas'...
    Vanwege mijn kleine zusje vierden wij dit feest nog in volle glorie en al maakte ik nu deel uit van de samenzwering, geschenken werden nog steeds in dank aanvaard.
    En zo geschiedde....

    Webra heeft nooit aan Loe Lap geleverd.
    Het model was ook een Webra produkt en in Nederland terechtgekomen door een actie van een toenmalige supermarktketen, De Gruyter. Zij hadden van die aanbiedingen (zoveel spaarzegels + bijbetaling) en daar was dit model er een van.
    Omdat deze actie hopeloos flopte (het was te duur, kruideniersklanten wisten niet wat ze er mee aan moesten), is de hele partij doorgeschoven naar onze dumpkoning. En die wist er wel weg mee, zoals is gebleken.

    Laat me raden, op de drijfstang? Kwestie van 'even' bussen met brons en hij gaat nooit meer stuk.
    Maar of je dat voor zo'n motor over moet hebben, dat is een andere discussie....
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Het verbouwen heb ik er zeker niet voor over, misschien de eigenaar wel ?
    Ook de naald is afgebroken, die zal hij ook nieuw moeten maken wil de motor ooit gaan lopen.

    Ik wist niet dat het van de Gruyter was, die grutter zat bij ons op de hoek van de Cuyp :)

    Leuk om wat achtergrond informatie te krijgen, het geeft dan weer een andere kijk op sommige dingen.

    BTW, hoe kom jij aan die informatie ?
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb eind jaren 60 een FOK 2,5 gekocht, met groene kop, omdat ie zo goedkoop was. Maar, inderdaad, na een paar vluchten brak de krukas bij het inlaatgat....
    Leve de Webra Record en de Stakacup!
     
  7. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Jullie maken me bang met al die brekende onderdelen :)
    Deze man heeft inderdaad één met een groene kop en zonder demper.
    Starten doet hij maar zonder dat ik erbij in de buurt ben.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, deels uit eigen ervaring.
    Voor een ander deel van leden van mijn toenmalige club, Daedalus Amsterdam, een 98% LB club en als zodanig verantwoordelijk voor een groot deel van Loe Laps omzet in die periode.
    Modellen werden gelaten voor wat ze waren, maar de Webra Records verdwenen in bulk in trainertjes, de eerste 1,5 cc combat modellen (de Mini-Dominator van Bert Metkemeijer) en 1,5 cc teamracers (voornamelijk voor de uursrace in Utrecht, >1000 ronden werden daarmee wel gehaald).
    Vanwege het overschot aan beschikbare Webra Records heeft Paul Tupker destijds voor het hobbyblad 'Vrij Tijd' een hele serie LB modellen ontworpen, speciaal voor deze motor.
    (Stunt)Henk heeft al deze tekeningen leverbaar.
    Met de trainer, de VT-Air Racer, vliegen Henk en ik als het maar enigszins kan altijd mee met de Record Cup in Stadskanaal, terug naar onze jeugd:
    Webra Record motor, 10cc tankinhoud, 5 minuten werktijd en dan maar zoveel mogelijk vliegseconden scoren.

    In onze club hebben we bovendien een verzamelaar/historicus, die ons ook aardig heeft bijgepraat.
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Waar zijn ze dan gebleven ?????
    Zou er nou niet nog één hier of daar op zolder liggen ?

    Zelf geen tijd voor clubs ivm ziekte (K) van mijn vrouw, maar ook van mij zelf.
    Zou graag eens met de echte gebruikers willen praten en zien wat jullie uitspoken moet de Records.
    Misschien komt die tijd nog wel tzt.
     
  10. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik heb goede ervaringen met FOK's, zowel met de originele als de door Engel gebouwde. Hieronder 3 door Engel gebouwde FOK's.

    [​IMG]
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Door? :nooo: > Voor Engel gebouwde FOK's.
    Door hetzelfde Hongaarse consortium dat o.a. eerder de Alag diesels (jaren '50) produceerde.
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    IDD... :hammer:
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Naast in de Lou Lap modellen zijn ze ook veel gewoon verkocht én vrij lang. De eerste diesel die ik kocht, in1983, was een Webra Record. Ik denk wel dat dat zo langzamerhand de laatste dieseltjes waren die nieuw in een modelbouwwinkel in Nederland zijn verkocht.

    Nog steeds zijn Webra Rekord's de dieseltjes die het vaakst opduiken op marktplaats, bij zolder- en schuuropruimingen en in nalatenschappen van overleden modelbouwers. Zoekt en gij zult vinden.

    Ik heb wel gemerkt dat ze op marktplaats niet meer zoveel te vinden zijn sinds we met de Recordcup begonnen. De motor is daar juist voor uitgekozen omdat hij nog zo goed tweedehands te krijgen was. Overigens is het geen officiele wedstrijdklasse, maar een formule voor een funwedstrijd, waarbij je heel goed kunt presteren als het motortje maar loopt, en dat is bij Rekords meestal geen probleem.

    Ik zou zeggen kom eens kijken. Twee keer per jaar in Stadskanaal, aankondiging op dit subforum (meestal vrij kort van te voren, mijn schuld). Niet naast de deur voor iemand uit het westen, maar daarom des te meer een belevenis.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2013
  14. robvanhilst

    robvanhilst

    Lid geworden:
    8 okt 2013
    Berichten:
    9
    Dag Bruno,

    Ook mijn vliegtuig van Loe Lap was uitgerust met een Fok 2.5 cc.
    Zat gewoon in de doos. Geen latere aanpassing, en niet bij elkaar geknutseld.
    Het motortje heb ik nog.

    Groet,

    Rob
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Interessant!
    Heb je dit model destijdszelf bij Loe Lap opgehaald?

    Want deze montagedoos kwam oorspronkelijk van de firma Webra in Berlijn.
    Mij lijkt het dus hoogst onwaarschijnlijk dat door hen hierbij een motor van een andere fabrikant zou worden geleverd. De Record was nog een aantal jaren daarna nog leverbaar, dus Webra zou ook voor hun LB model voldoende voorraad moeten hebben gehad.
    Ik ga er daarom vanuit dat dit later ergens in de verkoopketen is gebeurd.
    Zou heel winstgevend zijn geweest, de Record bracht veel meer op dan de FOK's.

    Hoewel een echt leuke, makkelijke motor, kwalitatief kon de FOK/Rebell toch echt niet in de schaduw staan van de Webra's.
     
  16. robvanhilst

    robvanhilst

    Lid geworden:
    8 okt 2013
    Berichten:
    9
    Hallo Bruno,

    Ik heb het model samen gekocht met mijn Vader. Ik heb maar één LB vliegtuig gehad.
    Het geel blauwe model dat bij Loe Lap vandaan kwam. En in de doos zat toch echt de Fok 2.5 cc. Zoals ik al eerder schreef het motortje heb ik nog. Het vliegtuig zelf was vrijwel direct kapot. Toch hoor ook ik, van meer mensen dat de Fok erbij zat.
    Raar maar waar.

    Hartelijke groeten,

    Rob
     
  17. robvanhilst

    robvanhilst

    Lid geworden:
    8 okt 2013
    Berichten:
    9
    Dag Bruno,

    Ik heb destijds het LB vliegtuig zelf met mijn Vader gekocht.
    Bij Loe Lap. Het was een geel/blauw model. En in de doos zat toch echt de Fok 2.5cc. Zoals ik al eerder schreef het motortje heb ik nog. Het vliegtuig zelf was vrijwel direct kapot. Ik heb maar één LB vliegtuig gehad.
    Ik zie de aankoop nog zo voor mij. Al is het al een poosje geleden.
    Er is dus nooit een ander motortje bij gekocht.

    Een aantal vrienden van mij hadden ook het Loe Lap vliegtuigje gekocht.
    En die bevestigen ook dat de Fok erbij zat. Geen twijfel mogelijk.

    Hartelijke groeten,

    Rob
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Om alle verwarring uit de wereld te helpen:

    met 'later in de verkoopketen' bedoel ik, na levering door de producent.

    Loe Lap was de laatste in die keten.

    Ergens tussen Berlijn en de Reguliersbreestraat heeft iemand er dus een niet originele motor 'ingerommeld'.

    Ik denk dat een slimmerd de Records los heeft verkocht en er, voor minder dan de helft van de winst, Fok's bijgestopt.

    Zoals gezegd, kwalitatief was er tussen Webra en Fok een groot verschil.
    Bij de laatste was het een kwestie van geluk hoe lang deze meeging.
    Ik heb nog bijna een heel seizoen gevlogen met een 1 cc voordat deze kapot ging, die van Henk (en van vele anderen) gaven al heel snel de geest.
    Een kwestie van geluk of de afwezigheid daarvan.

    Dat is merkwaardig, ik heb er bijna een seizoen mee gevlogen. Toen waren alle parkers dolgedraaid.
    Vervolgens een houten trainer gebouwd voor de Webra.
     
  19. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De parkertjes van het plastic "motorkapje" waren al na drie keer helemaal dol gedraaid en vloog keer op keer los, wat ook inhield dat je de parkertjes kwijt was.
    Ook de (vliegertouw) lijn waren geen succes, die veerde als een gek en braken ook regelmatig wat een gigantische crash opleverde met alle gevolgen van dien.
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik was vandaag een oud 1.5cc webratje aan het schoonmaken.
    Maar helaas kwam ik er achter dat de drijfstang stuk is.....
    Weet iemand waar ik een nieuwe drijfstang kan vinden?
    Het liefst inc. pistonpen aangezien die er ook niet echt geweldig meer uitziet.


    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina