wederom een nieuwe straaljager

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 26 okt 2017.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Nadat ik een straaljager model had gemaakt die niet werkte (de D66 JetDoIt), besluit ik om een dergelijk model opnieuw te maken. Maar ga dan gewoon 1 servo voor de elevator gebruiken ipv 2, waar ik vorige keer niet veel succes mee had.
    Maandagochtend had ik snel een tekening klaar op de pc, maar bij het tekenen op het depron veranderde ik de plannen.Begon al bij de body, en vleugel ook anders. Dat was het enige wat ik getekend had, de rest kwam onderwijl het werk.Dinsdagochtend had ik netjes op de pc de al uitgesneden onderdelen getekend(43 depron delen,16 triplex stukjes en 8 carbon onderdelen) en had de onderkant met zijschotten, de punt en achterkant reeds geplakt. Daarna de vleugel met carbonbuizen en carbonprofielen verstevigd. Ook carbonstaaf in staartstuk. En een strip onderop.Gaten voor servo's gemaakt. Ailerons en rudder uitgesneden.
    Vanmorgen electronica bij elkaar geschraapt. Oude servo's van lijm e.d. ontdaan. Zender geprogrammeerd, electronica gebonden. Motor ingebouwd, achterop de vleugel heb ik de elevator servo geplakt, en in het staartstuk de servo voor rudder. Toen kon het deksel erop. Daarna even schuren en testen. Toen de rudder geplakt, stuurstangetje gemaakt, rudderhorn erop.Ailerons geplakt en stuurstangetjes en rudderhorns erop. Toen nog de elvators geplakt....toen was het klaar.
    Maar misschien ga ik het nog een kleurtje geven...vooralsnog...ready.
    hier de making in pictures:


    gr
    dave
     
  2. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Heb toch wat oracover gepakt en begonnen met strijken....de elevators nog met plankjes aan de zijkanten geplakt voor stabilisatie.

    [​IMG]

    ze heeft 3s 1550 nodig, helemaal voorin, dan hangt de CG goed (waar ik denk dat CG moet zijn).

    mooi geworden of niet ?

    gr
    dave
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En hoe bepaal je dat dan? Want het CG is ongeveer dé belangrijkste parameter om een toestel vliegend te krijgen of niet... (samen met vliegsnelheid, vleugelbelasting ...)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... over smaak valt niet te twisten, om eerlijk te zijn....
     
  5. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi Dries,

    CG calculator intoetsen op google....dan zit je aardig in de buurt. En het werkt, want heb ik wel vaker met succes gebruikt.

    Ik kon me dat eerst ook niet voordstellen....jik dacht dat het heel ingewikkeld was. Ik kijk niet naar snelheid /vleugelbelasting e.d.
    Bij rechte vleugel 'geldt' : CG op 1/4 van voorkant vleugel, en om op hetzelfde punt uit te komen met een niet rechte vleugel, gebruik ik de CG calculator. ( zie http://fwcg.3dzone.dk/ )
    Nu is het wel zo, dat niet alles werkt, want heb ook mislukte modellen gehad...wat totaal niet wil vliegen...maar dat lag niet aan CG (van de calculator) maar door onmogelijkheden van de bouwconstructie.
    Wie niet waagt, wie niet wint....
    Ze kunnen alles laten vliegen....( )
    Just keep on trying !!!

    en bedankt voor je reactie
    gr
    dave
     

Deel Deze Pagina