Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Bertus : speciaal project zeg! Vast heel interessant om te beleven hoe je alles daaraan weer goed krijgt.

    Goed je best doen, dan kan je er weer alles uithalen;)



    Een vleugelhelft is 3-delig. Het tipvleugeltje met winglet is afneembaar.
    [​IMG]

    De maatvoering van het tipvleugeltje is niet helemaal lekker uitgetekend. Mijn fout. De spanwijdte van de JS1 wordt nu 60mm meer dan schaal zou zijn.

    @aurectar : hopelijk wordt het niet te bewolkt. Moet het nog maar zien. Ik zal wel weer het weerbericht gevoed met teveel hoop voor wat ik graag zou zien bekeken hebben..
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2021
    Helikapoter, Bertus en Lyckele vinden dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    60 mm kan nooit kwaad.
    Nu begrijp ik het de winglet zit dus aan een kort stukje vleugel vast.

    @ Ik ben maar zij instromer hoor.
    Ik wilde ook wat doen voor onze kerk.
    Het is een instrument van meer dan 100 jaar oud.
    Wat ik doe stelt niet zoveel voor.

    Nu weer on topic.
    Je weet ik volg het met grote belangstelling en hoop nog eens aan de knuppels te mogen roeren als hij klaar is.
    Ik heb met diverse kusten van je mogen vliegen en dat heb ik met verbazing en grote bewondering gedaan.
    Kisten vliegen dan ineens zo simpel en doen exact wat je wilt heerlijk.
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik sta erg graag weer eens te vliegen me je Bertus! Met de JS1 kan ik straks weer een breder spectrum aan weer aan dan met de GB. Dan is het makkelijker afspraken te maken. Ik hoop heb ook sneller afgesteld te hebben dan de vorige. Weet immers nu welke richting het moet gaan.

    Van de week las ik nog over de optie om de met aileron meegemixte flap alleen mee naar beneden te laten lopen. Kijk er naar uit zulke dingen weer te kunnen proberen.

    De lijmnaad winglet/tipvleugel is bewerkt met vijl en schuurpapier over een breedte van ca.15mm. Een strookje tape markeerd de grens.

    [​IMG]

    Na het bewerken ontvet ik de deelnaad met bio ethanol. Strookjes 10mm breed 50grams glas onder 45° worden er overheen gesopt. Eerste strook exact over het midden. De volgende twee vanuit de tape grens. De rest zo'n beetje op het midden.

    [​IMG]

    Na het uitharden schuur ik overstekend glas weg. De onderzijde krijgt daarna dezelfde behandeling.

    Afwerken van deze verbinding is de laatste handeling om weer een complete JS1 te hebben.:banana:

    De actie lijst voor de komende weken betreffende de JS1:
    - oude linkervleugel opbouwen en de roeruitslagen overnemen.(Een erg wijs man op dit forum promootte het handmatig opmeten en op schrift stellen van de echte roeruitslagen. Dat vond ik erg verstandig. Maar ik handelde er niet naar...:( dus...)
    - met een schuin oog naar het coaten, dus niet teveel doen nog: inslijpen flaps en ailerons en de scharnierlijnen schuren en spoiler inbouw.
    - servo covers: locatie en afmetingen bepalen.
    -servohouder inbouw. ( onderzijde wordt niet gecoat. Dus kan daar alles al gedaan worden.)
    - kabels trekken.
    - rand cockpitkap opknappen.
    - kleuren schema en belettering uitwerken.(ral9003 met ral3024 of 3026 accenten)
    - een manier bedenken om aan stickers/belettering te komen.
    - vleugelhoezen

    Heeft iemand nog een lumineus idee voor de oude vleugelhelft? Ik wilde hem buiten tegen de garagerand schroeven met in rood 'Berrie's workplace' erop. Maar dat idee kwam niet door de 'welstandscommissie'.:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2021
    Helikapoter, lecraM, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik gebruik dit niet, maar sinds kort wel de optie om de flap in uiterste stand niet mee te laten lopen met het rolroer.
    Wanneer je flaps helemaal down staan en je geeft rolroer kwam de flap naast hetomhoog gaande rolroer eerst mee omhoog. Dit geeft dan een giermoment dat het rollen tegen gaat, hetgeen niet lekker stuurt vlak bij de grond.
    Ik heb nu, op aanraden van Arjen van Vark (hoewel hij dit ook niet zelf heeft uitgevonden) de instelling zo gemaakt dat mijn flaps bij ongeveel 75% flapknuppeluitslag helemaal naar beneden staan en bij meer uitslag niet verder gaan. Resultaat is dat bij vol flap de flap niet meer meestuurt (due eigenlijk richting tegenstuurt) met de rolroeren.
    Je kan dit op meerdere manieren programeren in mixers of servokarakteristiek.
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Justus vindt dit leuk.
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik herhaal het nog maar eens: probeer de 'Franse' programmering eens.
    Ik vind het heerlijk rollen.

    Roluitslagen: (positief=roer naar beneden)
    - Rolroeren: +4 / -8 mm
    - Centrale flappen: +6 / -6 mm
    - Flaps: +8 / -4 mm
    De aangegeven mm's zijn indicatief, vergroten/verkleinen naar behoefte/inzicht.
    De crux is dat je bij rol-uitslag een kleine vleugelverdraaiing maakt.
     
    crins en Berrie vinden dit leuk.
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Na twee uurtjes preciezie vijlen en schuren zijn de laatste belangrijke verbindingen gereed.

    [​IMG]

    De tipvleugeltjes wegen zo'n 85 gram per stuk.
    Hopelijk zwiepen ze niet stuk tijdens een ruwe landing.

    [​IMG]

    Hiermee is de JS1, vrijwel exact een jaar na de fysieke bouwstart, weer een vliegtuig uit één stuk.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gefeliciteerd met het resultaat!
    Nu komt het mooi maken, spuiten, stickeren.
    Ben benieuwd.


    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Denk dat er niet veel zijn die je dit nadoen :worship:
    Geheime kracht van je verlangen ?
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Geheime kracht van mijn verlangen? Niet te dicht bij komen hè!

    Er was nog een rafelig randje op te knappen aan de cockpitkap.

    Voorop gesteld: geen idee hoe epoxy houdt aan het spul waar de kap van is getrokken. Maar onderstaande methode was gemakkelijk uit te voeren met de spullen die beschikbaar zijn.

    Eerst de rand zo schuin mogelijk geschuurd, opgeruwd en ontvet. Daar waar ik geen epoxy meer wil de grenzen afgetaped.

    Op de zitting zacht schuimrubber geplakt met stukjes dubbelzijdig tape. Dat schuim is nodig omdat er anders te veel loze ruimte onder de rand zit waar ik natuurlijk anders niet tegen aan kan werken. Daaroverheen huishoudfolie.

    [​IMG]

    Eerst bepaald waar het 160grams glas en het 50grams komt aan de binnenzijde. Met iets verdikte hars dit aan gebracht:

    [​IMG]

    Daarna het plakkerige zaakje op z'n plek geplaatst. Vervolgens met de iets verdikte hars geknipte glasrovings in de rand soppen en duwen.

    [​IMG]

    Daarna met strookjes 160grams glas verder opgevuld. Ik snij deze strookjes onder 45°, maar rek en stuur ze naar believen als ik ze verwerk. Het geheel wordt afgeserveerd met een laagje verdikte hars waarop fijn 50grams glas gedrukt wordt. Daaronder blijft dan de verdikte hars stuurbaar.

    Als laatste gaat er weer huishoudfolie overheen. Dat kun je strak en glad trekken. Met de vingers is de brij glas/hars zo te masseren dat straks niet veel meer geschuurd hoeft te worden. Hoop ik.

    [​IMG]

    Fingers crossed dat deze reparatie duurzaam genoeg is en niet gemakkelijk los komt.
     
    jve, serge pot, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De kap is gemaakt van PET of polycarbonaat materiaal.
    Dat is lossend voor epoxy.
    Als er geen kracht op komt te staan zal het wel houden.
    Andere optie is om een nieuwe kap te (laten) trekken.

    GJ
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    " Geheime kracht van mijn verlangen " is een tittel van een boek die verteld tot wat een mens allemaal in staat is als hij het maar graag wil !
     
    Huibert, Ariel en Berrie vinden dit leuk.
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Heb de apparatuur maar even op een plankje geknoopt. Dat zal best nog wel van pas komen met het instellen en programmeren van de nieuwe vleugels.

    [​IMG]

    (Uitslagen (mm) zijn over genomen. Ik praat tegen mezelf, noteer ze hier, dan raak ik ze niet kwijt...
    Landing 1: flap +16, aileron mid -6 (is ook start stand, check aileron - 6mm of je dat dan echt wilt. Kan er in geslopen zijn)
    Landing 2: flap +27mm, aileron mid -12mm.
    Aileron tip: +5,5/-19
    Aileron mid: +8/-21
    Flap:+7/-9
    Thermiek: flap root +9mm. Rest van de flappers steeds iets minder +)
    Speed:flap -2mm, rest vlak.)

    Heb de oude spoiler met de nieuwe vergeleken en er bekruipt me een gevoel van ongemak.
    Beide zijn 500mm lang, maar de nieuwe komt wel 2x zo hoog! De vraag is of dat niet te gek is.

    [​IMG]

    En, daarbij is de te maken opening in de vleugel 2x zo breed. Met een zwarte stift op je witte vleugel tekenen gaat met kinderlijke pret..

    [​IMG]

    Dan vraag je jezelf af? Kan dat niet anders?

    Over de toepassing van de nieuwe spoiler ga ik even nadenken.

    Nu oud&nieuw naast elkaar lagen heb ik eens geleken waar het staat qua gewicht. De kale en lege nieuwe vleugelhelft is zo'n 700gram lichter dan de vliegklare oude helft.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2021
    tjarko, jve, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Netjes hoor.

    Als die spoiler niet breder is dan de oude moet het in principe goed gaan. Het kan zijn dat ie te heftig remt, maar dat is op te lossen door de uitslag wat te beperken. Wel vreemd dat hii zon enorm brede klepdeksel nodig heeft - komt dat door de extra lamellen?
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Cockpitrand afwerken met een likje plamuur en verf. Dan ziet niemand meer wat er is gebeurd..

    [​IMG]
     
    tjarko, Lyckele, prop-er en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Met wat kramp in m'n vingers kan ik melden dat 6216mm aan scharnierlijn is ingeschuurd. Dat gaat met een klein (niet de kleinste die je kunt krijgen) slijpschijfje van de Dremel.

    [​IMG]

    Het kevlar scharnier is nog net niet geraakt. Gangbaar maken van de roeren gebeurd pas nadat de grondlaag van de coating is aangebracht.
     
    tjarko, toostbeek, crins en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe krijg je dat zo zuiver en strak over zo een lengte ?
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    CNC handen?
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Stalen lineaal en een paar stukjes tape, vermoed ik
     
    crins en Berrie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina