Wedico 700 Schotel afmetingen

hallo,

Weet iemand hoe dik de KINGPIN in de schotel is van de Wedico schotel?
ik wil namelijk mijn OUDE wedico schotel aanpassen naar de nieuwe, als dat mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

PATRICK
 
Wil je de maten weten, want dan zoek ik mijn kingpin ff ergens op voor je. Wat ik wel weet is, dat als je de kunststof schotel vervangt voor een nieuwe van aluminium, dan moet je ook een nieuwe kingpin aanschaffen.
 
Wil je de maten weten, want dan zoek ik mijn kingpin ff ergens op voor je. Wat ik wel weet is, dat als je de kunststof schotel vervangt voor een nieuwe van aluminium, dan moet je ook een nieuwe kingpin aanschaffen.


Als u de maten wilt opzoeken, graag. ik vindt het namelijk teveel geld om een nieuwe kunststof schotel te kopen.
 
Hallo Patrick,

De maten van de kingpin voor de Wedico koppelschotel zijn :

De exacte maten van de kingpin zijn : op de 0,1mm nauwkeurig
Hoogte totaal : 7,54mm
Hoogte opstaande rand : 1,54mm
Dikte opstaande rand : 7,00mm rond
Hoogte dunne gedeelte : 6,00mm
Dikte dunne gedeelte : 4,78mm rond

3mm inbus bout met verzonken kop
Lengte inbus bout 16,00mm
 
Handig dat dit gevraagd word, ik wilde ook nog een paar maten weten.
Voor de kingpin heb ik een tekening gemaakt, volgens de maten zoals Piet ze heeft opgegeven.

Wedicokingpin.jpg


Ik ben namelijk zelf een schotel aan het ontwerpen en die wil ik volgens de Wedico Profi maatvoering maken, zodat trailers die deze aansluiting hebben er ook op aangekoppeld kunnen worden.

Nu heb ik reeds een schotel getekend, maar ik weet niet alle maten. Het gaat met name om de V vorm die gebruikt word bij meesturende trailers. Hier valt een wig in om de sturing aan te sturen.

Deze wil ik ook op dezelfde maat hebben als de Wedico schotel. Kan iemand die maten opmeten voor mij?

Voor de duidelijkheid een tekening met de gewenste maten. Tussen haakjes de maten die ik er nu in heb gezet maar nog niet weet, deze wil ik weten.
Als een "vreemde" trailer met zo'n wig word aangekoppeld, is die maatvoering dus ook belangrijk.

Voordat ik de schotel definitief ga maken, maak ik eerst een paswig die ik op een Wedico schotel wil proberen, om te kijken of het goed gaat.

Jost5thwheelWedicoProfi.jpg
 
Handig dat dit gevraagd word, ik wilde ook nog een paar maten weten.
Voor de kingpin heb ik een tekening gemaakt, volgens de maten zoals Piet ze heeft opgegeven.

Wedicokingpin.jpg


Ik ben namelijk zelf een schotel aan het ontwerpen en die wil ik volgens de Wedico Profi maatvoering maken, zodat trailers die deze aansluiting hebben er ook op aangekoppeld kunnen worden.

Nu heb ik reeds een schotel getekend, maar ik weet niet alle maten. Het gaat met name om de V vorm die gebruikt word bij meesturende trailers. Hier valt een wig in om de sturing aan te sturen.

Deze wil ik ook op dezelfde maat hebben als de Wedico schotel. Kan iemand die maten opmeten voor mij?

Voor de duidelijkheid een tekening met de gewenste maten. Tussen haakjes de maten die ik er nu in heb gezet maar nog niet weet, deze wil ik weten.
Als een "vreemde" trailer met zo'n wig word aangekoppeld, is die maatvoering dus ook belangrijk.

Voordat ik de schotel definitief ga maken, maak ik eerst een paswig die ik op een Wedico schotel wil proberen, om te kijken of het goed gaat.

Jost5thwheelWedicoProfi.jpg


Hallo William,

Ik heb onder mijn Broshuis semi-dieplader een draaischotel zitten met een stuurwig voor een Wedico Profi koppelschotel.
Ik zal deze voor jou opmeten en zal deze maten doorgeven.
 
Hoi Piet,

Dat is hartstikke mooi.
Tzt kan ik als ik een passtukje gemaakt heb even passen. Er is tijdens een demo vast wel iemand bereid zijn schotel een minuutje voor de wetenschap ter beschikking te stellen:D
 
Wow bedankt, ik had niet verwacht dat ik zoveel gedetailleerde informatie zou krijgen:)
Hiermee moet ik het wel redden!

off topic: sorry dat het zo lang duurde met een reactie, er zat een virus op de pc daarom kon ik niets meer openen of gebruiken.

Nogmaals bedankt
 
Hoi Patrick,

Ik heb van Piet inmiddels de informatie gekregen om de schotel definitief te tekenen ( Waarvoor nogmaals hartelijk dank )
De maten wijken nogal af van wat ik nu getekend heb, gokken kun je ook beter in het casino doen:cool:

Ik heb een nieuwe tekening gemaakt die de juiste maatvoering heeft.

Jost5thwheelWedicoProfi-1.jpg


Die gedetailleerde informatie is handig, deze vraag is namelijk al vaker voorbij gekomen. Ook ik had deze maten nog nodig, en met een tekening is het voor iedereen bruikbaar.
 
Hoi Patrick,

Ik heb van Piet inmiddels de informatie gekregen om de schotel definitief te tekenen ( Waarvoor nogmaals hartelijk dank )
De maten wijken nogal af van wat ik nu getekend heb, gokken kun je ook beter in het casino doen:cool:

Ik heb een nieuwe tekening gemaakt die de juiste maatvoering heeft.

Jost5thwheelWedicoProfi-1.jpg


Die gedetailleerde informatie is handig, deze vraag is namelijk al vaker voorbij gekomen. Ook ik had deze maten nog nodig, en met een tekening is het voor iedereen bruikbaar.

Hallo William,

Even een aanvulling betreffende de breedte van de Wedico koppelschotel

De Wedico schaal is : 1: 14.8 = 60 mm
Dit is ook de breedte van een Profi Wedico chassis.

Een Jost koppelschotel is in de 1 op 1 = 970 mm
Opmerking :
Er zijn ook Jost koppelschotels van 960 mm breed

Dus als je de Jost koppelschotel 66 mm breed maakt, steekt deze aan weerskanten 3 mm buiten het chassis.
Dit betekent dat je dan wel rekening moet houden met de Jost koppelschotel montage-steunen/voetplaten maken, die op het Wedico chassis gemonteerd moeten worden, dat deze maximaal op 60 mm worden gemaakt, anders past de Jost koppelschotel niet op het Wedico Profi chassis.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Dat de schotel breder is klopt, ik ben uit gegaan van een JSK 50, dat is een zwaartransport schotel met een kingpin diameter van 90 mm of 3½". Deze word gemonteerd op een schuifbed, dus de extra breedte helpt alleen maar.

Ik reken trouwens met schaal 1:14,5, dat komt wat mij betreft mooi uit.
De Volvo cabine is 172 mm breed, maal 14,5=2495mm, dus praktisch 2,5 meter.

De bak op mijn huidige wagen is 176mm, maal 14,5=2550 mm, dat komt ook precies uit. Ik vind het wel mooi en natuurgetrouw als de bak iets buiten de cabine steekt. Ook dat de voorwielen er iets binnen vallen, bij gebruik van normale banden. Dit is in het echt ook zo. Ik heb de assen een stuk breder gemaakt als de originele Wedico, en toch vallen de wielen er binnen, de draaipunten zitten meer in de velg, waardoor deze veel mooier stuurt.


P1000753-verkleind800x600.jpg


Achteraanzicht van de wagen, ook hier goed te zien dat de bak breder is:

P1000756verkleindKopie.jpg


Dit betekent dat je dan wel rekening moet houden met de Jost koppelschotel montage-steunen/voetplaten maken, die op het Wedico chassis gemonteerd moeten worden, dat deze maximaal op 90 mm worden gemaakt, anders past de Jost koppelschotel niet op het Wedico Profi chassis.
Wat bedoel je hier precies mee? De hoogte van de schotel?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,


Wat bedoel je hier precies mee? De hoogte van de schotel?[/QUOTE]

Dit betekent dat je dan wel rekening moet houden met de Jost koppelschotel montage-steunen/voetplaten maken, die op het Wedico chassis gemonteerd moeten worden, dat deze maximaal op 90 mm worden gemaakt, anders past de Jost koppelschotel niet op het Wedico Profi chassis.
DIT MOET 60 MM ZIJN !

Hallo William,

Excuses, schrijffoutje van mij, de koppelschotelbreedte moet 60mm zijn i.p.v. 90mm breed

Mooie VOLVO F 12 bakwagen hoor.
Maar ook de messing bak is mooi strak gebouwd hoor, SUPER, echt de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw.

En ja, de bak hoort iets buiten de cabine te steken.
Bij mijn Volvo F12 bakwagen steekt ook de bak buiten de cabine, zolas bij de echte Volvo F12 1:1 bakwagen.

Wat de schaal betreft, als je echt goed gaat meten aan de Wedico onderdelen, dan kom je op de gemiddelde maat van 1:14.8
Dus maak ik alle onderdelen ook op de schaal 1:14.8
De Volvo Wedico cabine is iets te breed, als je gaat meten naar de andere maten van de Wedico onderdelen.
Maar als je goed naar alle maten Wedico onderdelen gaat kijken, blijkt dat Wedico niet echt maatvast is.
Maar dit zijn de andere merken model vrachtauto's ook niet hoor !

P.S.
Als jij uit gaat van 1:14.5, dan klopt de omgerekende maat van het chassis niet.
Een Wedico chassis is 60 mm breed.
Want 1:14.5 x 60 mm = 870 mm
900 :14.5 = 62,06mm
Een normaal chassis in de 1:1 = 900 mm.
900 : 14.8 = 60,8mm
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Nu begrijp ik het, maar het schuifbed wat ertussen komt kan mooi als adapter dienen om de breedte goed te krijgen. Bovendien is de schotel nog lang niet klaar, want ik moet de mechaniek nog doen, maar omdat ik de juiste maten nog niet had, heb ik dat nog niet gedaan. Anders kan ik weer dingen gaan wijzigen, en dat is werk voor niets.

Bovendien maak ik eerst de bakwagen af voordat de trekker aan de beurt is, anders heb ik twee half afgemaakte wagens in de kast staan. Maar tekenen neemt geen ruimte in, dat kan altijd en kost niets;)
 
P.S.
Als jij uit gaat van 1:14.5, dan klopt de omgerekende maat van het chassis niet.
Een Wedico chassis is 60 mm breed.
Want 1:14.5 x 60 mm = 870 mm
900 :14.5 = 62,06mm
Een normaal chassis in de 1:1 = 900 mm.
900 : 14.8 = 60,8mm
De breedte van mijn chassis klopt zo wie zo niet. Er hoort nog een verloop in te zitten net achter de cabine, maar omdat het een bakwagen is zie je daar toch niets van.

Ik heb voor de zekerheid wat tekeningen van vrachtwagen chassis nagekeken die ik hier heb.

Chassis breedte van een MAN Diesel=766mm
Scania=770mm
Daf CF en Daf XF=790mm

Er zit bij de echte fabrikanten ook nogal wat verschil, maar dit valt je in de praktijk eigenlijk nooit op. Ik heb trouwens de breedte van het chassis op de Wedico breedte gehouden, hij had anders 55 mm breed moeten zijn. Je gaf zelf al aan, niet alle Wedico onderdelen zijn gelijk van schaal.
Ik heb hier het "grote smokkelen" toegepast, zodat het niemand opvalt:proost:
Alles wat je ziet heb ik zo realistisch mogelijk gemaakt, en als ik dat kan compenseren op een plek die je niet ziet, dan maak ik daar graag gebruik van. Ik maak alles zelf, en dan loop je snel tegen dit soort problemen op waar je dan ergens een concessie moet doen.
 
De breedte van mijn chassis klopt zo wie zo niet. Er hoort nog een verloop in te zitten net achter de cabine, maar omdat het een bakwagen is zie je daar toch niets van.

Ik heb voor de zekerheid wat tekeningen van vrachtwagen chassis nagekeken die ik hier heb.

Chassis breedte van een MAN Diesel=766mm
Scania=770mm
Daf CF en Daf XF=790mm

Er zit bij de echte fabrikanten ook nogal wat verschil, maar dit valt je in de praktijk eigenlijk nooit op. Ik heb trouwens de breedte van het chassis op de Wedico breedte gehouden, hij had anders 55 mm breed moeten zijn. Je gaf zelf al aan, niet alle Wedico onderdelen zijn gelijk van schaal.
Ik heb hier het "grote smokkelen" toegepast, zodat het niemand opvalt:proost:
Alles wat je ziet heb ik zo realistisch mogelijk gemaakt, en als ik dat kan compenseren op een plek die je niet ziet, dan maak ik daar graag gebruik van. Ik maak alles zelf, en dan loop je snel tegen dit soort problemen op waar je dan ergens een concessie moet doen.

Hallo William,

Tja, modelbouw is concessies doen, wat ik ook regelmatig moet doen om iets zo realistisch mogelijk na te bouwen, maar ik probeer dit wel zo veel mogelijk te beperken.

Wat de chassis-breedtes betreft, is er inderdaad nogal wat verschil per merk.
Zeker is er een groot verschil tussen de Amerikanse merken en en Europese merken.

Het chassis van een Volvo F12 is bij het motorgedeelte 900mm, zoals ik al aangaf en achter de cabine is het chassis 770mm.
 
Back
Top