wedstrijd F3A-C/B utrecht

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 22 aug 2009.

  1. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    volgende week is het zo ver de laaste wedstrijd van het seizoen F3A-C/B
    het zal wel weer een gezeligge drukke dag worden.

    in het verleden was de baan conditie niet helemaal top.
    hoe is het nu met de baan gesteld?
    moet ik nu ook grotere banden monteren of is het niet nodig?
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Toevallig heb ik vandaag 2 kruiwagens zand in de kieren gesmeten.. het veld ligt er goed bij, grotere banden zijn vooralsnog niet nodig :)

    Ik hoorde vandaag dat we er een concurrent bij krijgen in de B, heel naar voor ons, Bert vd. Vecht schijnt ook te gaan vliegen (bert?).

    Tot mijn grote verbazing begreep ik dat ie met een WindS 110 aan de start zou verschijnen.. ondanks de eerdere berichten dat de 110 te klein zou zijn en niet geschikt voor wedstrijdvluchten..

    Maar goed, geruchtenmolen, Bert, hoe zit het, kunnen wij B vliegers wel inpakken de volgende wedstrijd? :p
     
  3. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Van Derk weet ik dat Derk volgende zondag demo moet gaan vliegen op Rozenburg, dus dan zal Bert alleen komen mocht het waar zijn.
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nee hoor, de wedstrijd is zaterdag, de open dag van onze club is zondag;)
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Kijk maar op de deelnemers lijst. Bert staat er bij.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Inderdaad, ben benieuwd:) Maar met hun discipline.............denk ik dat Bert heus wel moet kunnen winnen toch:D
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Tsja effectief houdt dat in dat de hele rangschikking 1 puntje zal dalen :p

    Voor het seizoen maakt het verder niet uit, vind het wel leuk, hoop dat ie het doorzet naar de B of A volgend jaar. Hoe meer zielen hoe meer vreugd :)
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het is meer een grap om met minimaal budget te laten zien dat je nog steeds mee kan doen.
    Ik kan hier voor een Wind S 110 lenen van Paul Tupker met een (1) akku pakket en voorzien van een 37 euro Turnigy sk motor.

    Ik heb er vandaag al even mee gevlogen en na 30 jaar langs de zij lijnen staan is het nog altijd erg leuk om te doen.

    Zoals altijd moet je beginnen met een model goed af te stellen en dat kon pas tegen de avond toen de wind ging liggen. Ik kom nu op 4 mixers uit, rudder>rol, rudder>hoogte, en gas>rudder. De 4e mixer is eigenlijk een rudder uitslag vergroter, de rudder dual rate is immers al in gebruik voor de snaprol.

    Vooral de rudder>hoogte mixer was met 20% best wel groot te noemen, maar dit komt omdat de rudder uitslag best wel klein is (in de kleine uitslagen). Met de 18x10 APC prop is de side thrust net even te weinig en heb ik een gas>rudder mixer van 3% nodig om de boel netjes op lijn te houden.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Rudder hoogte ben ik best lang mee bezig geweest om goed te krijgen, en staat bij mij nu op 11%. Hoger is teveel, lager is te weinig, op mijn toestel dan. Waar hebben jullie het zwaartepunt liggen? Ik iets achter de 18cm die SebArt opgeeft. Om 't daar te krijgen heb ik al ontvanger/ontvangeraccu achter de canopy ingebouwd, en ligt het accupakket (990 gram) tegen de vleugelbuis aan.

    Dat is dan ook gelijk de enige mix die ik heb. Rudder-> rol verbaast mij, dat is op die van mij echt niet nodig. Hebben jullie ook de 'skirts' bij het landingsgestel gemonteerd?

    Dual rate is voor de snaproll helemaal niet nodig, het toestel snapped prima op normale uitslagen, die ik niet erg groot heb staan (fors kleiner dan wat Sebart opgeeft).

    Moet ik wel zeggen, dat ik wel met 100% rudder vlieg (45 graden) en daar dan 75% expo op.

    De side thrust komt bij mij goed uit, zowel met 18x10 als met 18x12. 18x10 is met de Hacker motor wel de betere prop, 18x12 is net iets te zwaar en je hebt niet meer snelheid nodig.

    Echt budgetvliegen is het natuurlijk niet wat je doet, de motor misschien wel, maar het toestel is toch niet echt een budgetkist te noemen.

    Vlieg jij (u?) ook zero-gravity? Zo nee, ben ik nieuwsgierig of jullie ook uitkwamen op wat up-trim..

    Is een goed vliegend toestel he? ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2009
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij dit soort houten vliegtuigen is het heel normaal dat je op verschillende waarden uitkomt voor wat betreft mixers etc. Zelfs bij de Integrals van Derk zit nog een miniem verschil ondanks dat ze uit dezelfde mal komen.

    Het zwaartepunt ligt bij de Wind van Paul op 16cm achter de voorlijst. De skirts zitten er inderdaad op. Het model is afgetrimt op zero gravity.

    Het model vliegt wel goed hoor, het is weliswaar geen Integral maar dat is weer een ander kosten plaatje.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Tsja, het is idd per model en ook per persoon verschillend. 16cm lijkt mij wel erg ver naar voren, is het dan niet zo dat die 20% mix nodig is omdat het toestel een te voorlijk zwaartepunt heeft? Niet betweterig bedoeld, een oprechte vraag!

    Ik ben begonnen op de 18cm die SebArt aangaf en van daaruit naar achteren gaan werken. Dat te ver doorgevoerd, en toen weer naar voren gegaan. Het ligt nu op ca. 19cm en dat was voor mij de 'sweet spot'.

    Qua kostenplaatje: het verschil is wel erg groot, zelfs als je van de standaard-setup uitgaat. Inclusief 2 aandrijfaccu's, servo's, ontvanger, motor, regelaar en 2 props, ben je, als je uitgaat van A-merk spullen muv lipo's, voor rond de EUR 1500~1600 klaar. Met een HC aandrijving/regelaar en wat mindere servo's die nog steeds voldoen, kun je, inclusief accu, voor rond de EUR 800~900 klaar.

    Misschien dat we na de wedstrijd eens wat samen kunnen vliegen, om te vergelijken.. Hacker vs. Turnigy. Het zou mij niets verbazen, als de Turnigy dat zou gaan winnen.

    Wordt de motor ook warm? is er nog iets veranderd aan de koeling? Zeker met de temperaturen van de afgelopen dagen, wordt de Hacker wel warm, ~60 graden, en dan vlieg ik (te) weinig 'vol gas'.
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Als jou uitslag op hoogteroer bij volle servo uitslag 2 keer zo groot is dan bij bert is de mixer van bert 2 keer zo groot. (bij gelijk rudderuitslag)

    Ik heb bij mijn angel het probleem dat het niet helemaal liniaar lijkt te zijn, bij weinig uitslag, rond het b programma lijkt het goed te zijn, bij volle uitslag klopt het niet helemaal meer (nog wel close).
    Moet hem ook nog eens opnieuw afstellen, mijn toestel is net 110g zwaarder geworden vanwege nieuwe accu's...
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Met een nog verder naar achterliggend zwaartepunt moet je nog meer up bij mixen, uiteraard. Je moet altijd oppassen met het vergelijken van hout bouw kisten, een graad hier en een graad daar is zo gebeurd, en het zwaartepunt kan zo maar een paar cm verder liggen.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Accoord.. indien je dezelfde stickmode vliegt, mss na de wedstrijd een vluchtje maken met de mijne?
     
  15. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    welke mode vlieg jij, Mode 1 toch? of 2?
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hezik vliegt mode 2.
     
  17. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    bert ook, dus het kan
     
  18. hezik

    hezik Guest

    nou ja, hij doet verwoede pogingen daartoe ;)
     
  19. Bas roR

    Bas roR

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er voorlopig naar uit dat we redelijk wat wind kunnen krijgen..
    [​IMG]

    Midden in de windkracht 4 zone.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Moet je wel eerst de Yak weer klaarmaken he Bazzz:p
     

Deel Deze Pagina