wedstrijd in Genk

FOX35

PH-SAM
Het was een heerlijk weekend, alleen wel érg warm en met in de loop van zondag steeds toenemende wind waardoor nogal wat mensen kozen geen 3e ronde te vliegen in F2B en waardoor de 3e ronde in classic helemaal werd gecanceled.

In F2B deden Rob en Bert Metkemeijer, Bruno van Hoek, Peter van de Mortel, Bram Anker, Robert-Jan van Poppelen, en ikzelf mee. Rick van Poppelen deed met beginners mee, Gerben Wassenaar bij gevorderden en ik heb ook met classic meegedaan. Bruno heeft ook nog eens beginners, gevorderden én classic gejureerd. Ed Meijer zat in de jury bij F2B en John Gardeneers was FAI jurylid. Nederland was dus goed vertegenwoordigd. Ik ben wel eens de enige nederlandse deelnemer geweest.

Peter heeft voor het eerst sinds een jaar of 5 weer een wedstrijd gevlogen. Er mag wel weer wat bijgewerkt worden, maar in principe zat het er allemaal nog in, alleen moest er een truukje uitgehaald worden om voldoende brandstof voor het schema te hebben, een tip van Rob: een siliconen tuitje om de venturi te verlengen. Het werkte!

De hoogst geplaatste was Rick, met een verdiende 3e plaats bij beginners. Bruno was de beste Nederlander bij F2B. Er zijn geen Nederlandse crashes geweest.

De volgende Belgische stuntwedstrijd op vrij korte afstand is in Verviers/Pepinster, ik meen in het weekend van 10/11 augustus, maar ik heb het foldertje niet bij me. Waarschijnlijk wordt daar ook teamrace (F2C) en mogelijk speed gevlogen. Ik weet zelf nog niet of ik er heen kan, maar als iemand interesse heeft en meer wil weten, laat even horen.

Ja PP, we waren volgens mij met het grootste contingent F2B vliegers sinds jaren.
Ik neem m'n pet diep voor jullie af omdat jullie in die aanwakkerende storm, maar vooral turbulentie, nog de laatste vluchten hebben gemaakt.
Uwe en ik hadden, al jurerend, halverwege de laatste ronde Classic al in de gaten dat er voor ons, als we eindelijk aan de beurt zouden zijn, weinig eer meer te behalen viel in F2B. Dus hebben we ( heel zwak, ik geef het toe) besloten dat we het maar moesten doen met de resulten van de 1e 2 ronden.
Bovendien, we willen met die kisten toch nog een WK vliegen als het eventjes kan... En dan kunnen we ongelukjes niet echt gebruiken.
Maar dit was m'n beste resultaat ooit na in een seizoen pas pas 4 vluchten te hebben gemaakt.:lol:

Jammer genoeg kan ik dit jaar niet naar Verviers komen (werkzaamheden elders halfaturn.nl)
Maar zullen we de LB dag in September tot F2B-coachingsdag uitroepen?

Van de warmte heb ik eigenlijk geen last gehad, maar ik heb wel wat schroeiplekken aan de zon op zaterdag overgehouden.:zon:
We hebben het twee dagen prima droog gehouden,maar nog geen half uur nadat ik was vertrokken kwam ik bij Roermond in een daverende bui terecht. 100m zicht of zo.

Ik stel voor dat we voor volgend jaar Sal wat eerder een helpende hand toesteken. Claudia, Uwe en ik doen dan de niet F2B klassen wel helemaal zelf, hoeft hij zich daar in ieder geval al niet meer druk over te maken.
Maar dingen als de asfaltbaan onkruidvrij maken is niet iets wat je in je eentje zou moeten doen.....

Hoewel ik het origineel slechts van foto's ken, moest ik toch wel even slikken bij het zien van de replica Grondal-Nobler. De herinneringen aan het modelvliegen in de jaren '60 kwamen ineens weer sterk bovendrijven...

Ook even mijn ervaringen.
Het was een prachtig weekend. Inderdaad warm. alleen Net als vorig jaar veel wind. Mijn laatste vlucht was in hele dikke wind.
De staande acht moest ik afbreken en het klaverblad kon ik ook niet afmaken omdat de motor stopte. Ik had tussen de figuren 3 rondes gevlogen om een beetje bij te komen. De landing en klaverblad leverde dus ook geen punten op. Na afloop kon ik van de spanning bijna niet meer op mijn benen staan. Ik liet mijn handvat vallen en meteen ging mijn vliegtuig er door de harde wind vandoor. OK de vlucht leverde geen topscore op maar het is heel gaaf om je grenzen op te zoeken. De adrenaline spoot door mijn aderen wat een vlucht. Voor Rik had ik een ARF flight steak in elkaar gezet. Dit vliegtuig vliegt super. Ik heb wel een paar kleine aanpassingen gedaan. Voor de motor heb ik inserts gedraaid met linkse schroefdraad. De roeren hebben gewonde scharnieren. De stuurstang verstevigd. alleen het landingsgestel is prut. Dit moet kompleet vervangen worden. Rik maakte keurige landingen maar aan het einde van de dag was hij uitgelubberd en krom. Er waren 6 beginners en hij is zoals al gezegd 3e geworden.
Er deden in totaal 28 piloten mee aan de F2B dit beloofde een lange dag te worden maar de meesten zagen af van de 3e vlucht zodat we vroeg klaar waren.
We hadden bijna geen schade. Alleen heeft de krukas van een webra de geest gegeven. Hij liep lekker toen ineens de prop er af vloog. Ik was al bang dat ik mijn boutje kwijt was maar die zat er nog aan met een stuk krukas.
En door de harde wind mee waren we lekker snel thuis.
Kortom een te gek weekend.

Dit is een van mijn snelste Webra dus hij moet weer gerepareerd.
In winterswijk was hij vast gelopen. Maar nu liep hij weer als een neut.

Groet Robert-Jan

Ik heb me vorig weekend in Genk prima geamuseerd. Heel wat modelbouw"fanaten" leren kennen, het was een heel gezellige bende. Naast mijn officiële taken heb ik nog wat tijd gevonden om heel wat foto's te maken. Je kan ze op onderstaande link bekijken.

LV-eurocup 2008

Ik heb hem net op zolder een paar keer gestart.
Om 10:00 kan je dat buiten niet meer doen.
Ik heb wel een gare kop de zolder stond vol rook.
Ben maar weer naar beneden gevlucht.
Zondag ga ik met Rik onze eerste race vliegen.
We zullen het zien.

Groet Robert-Jan

Hij heeft vast geen buren (meer).....:lol:

@Karel (Zazen): prachtige plaatjes. Moest vooral lachen bij waar ik even controleer of ik m'n regelaar goed op de motor had aangesloten (Je zal toch raar staan te kijken als je kist na het loslaten achteruit rijdt...).

En hardstikke bedankt voor je assistentie!:thumbsup: Je bent als jury hulpeloos zonder goede circle-marshall.

Laatst bewerkt:
Hallo Bruno

Ik kan alleen maar blijven zeggen dat ik me heel erg vermaakt heb die 2 dagen. Als modelbouwer nog heel wat kunnen opsteken en vooral veel nieuwe mensen leren kennen.
Wat de draairichting van je motor betreft, misschien zou je wel een nieuwe figuur kunnen ontwikkelen als je achteruit start;)

Veel succes nog op het WK binnenkort. Ik zal jullie daar via het internet zeker volgen.

Hallo Bruno

Ik kan alleen maar blijven zeggen dat ik me heel erg vermaakt heb die 2 dagen. Als modelbouwer nog heel wat kunnen opsteken en vooral veel nieuwe mensen leren kennen.
Wat de draairichting van je motor betreft, misschien zou je wel een nieuwe figuur kunnen ontwikkelen als je achteruit start;)

Veel succes nog op het WK binnenkort. Ik zal jullie daar via het internet zeker volgen.
Ja, dat is een fijne job, zo circle marshall spelen op een F2B wedstrijd. Op het EK in 81 heb ik dit ook gedaan de volle 3 dagen en ik moet zeggen dat ik er veel geleerd heb. Ik heb toen ook als "vierde jury" officieus gejureerd (zuiver voor mezelf) en mijn scores lagen toen net in het gemiddelde van de 3 officiële jury's. En de keren dat ik heb moeten kappen tellen bij F2D zijn ook niet meer te tellen. Soms kriebelt het toch om terug de lijnbesturingsspullen bij elkaar te gaan zoeken........

Enkele foto's van de Nederlandse deelname aan de Eurocup Genk. Bedankt jongens.Een
speciale dank aan Bruno van Hoek voor zijn voorstel om mij volgend jaar meer hulp te bieden bij de organisatie v/d Eurocup.
Sal

Spijtig dat ik het vrijvlucht modelletje van PP niet heb kunnen zien vliegen.

ziq4jr.jpg

2nvjti.jpg

2ajca6f.jpg

2dt8w3k.jpg

28wjw41.jpg

24obmzl.jpg

e8a5a1.jpg

2krfig.jpg

beihdv.jpg

105cgg8.jpg

5vobyx.jpg

u63hx.jpg