wedstrijd Stadskanaal 14 juni a.s.

FOX35

PH-SAM
Op 14 juni hebben we ook weer de LB-wedstrijden in Stadskanaal. We vliegen de Record-Cup (betrouwbaarheidsrace met Webra Record 1,5cc diesels), en beginners-combat zoals we dat ook op Winterswijk vlogen.
Vorig jaar was telkens iedereen om 10 uur aanwezig, dus laten we dat nu ook proberen, dan kunnen we op tijd beginnen en eindigen.
Wie meer informatie wil kan dat hier laten weten.

Even ivm de Record Cup: wat doe je als je wel een model met een Webra Record hebt, maar dat een grotere tank dan 10cc heeft? Mogelijkheid 1 is dat je voor de race een apart 10cc tankje aan de zijkant van de romp bevestigt met elastiek of een tie-wrap. Je kunt een eigen 10cc tankje gebruiken of maken, maar ik heb er wel liggen, dus als je het me tijdig laat weten neem ik die mee. Een andere mogelijkheid die ik wil gaan proberen is dat je dan 3 spuitjes met 10cc brandstof krijgt die je kunt gebruiken om te tanken (natuurlijk één per start of pitstop). Voor primen om te starten mag je dan een spuitflesje gebruiken, maar dan moet er natuurlijk strikt op worden toegezien dat je daarmee niet de tank verder vult. Zijn er mensen op wie dit van toepassing is? In dat geval moet ik namelijk zorgen voor voldoende spuitjes.

de website van de club is te vinden op Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken. Daar staat ook een routebeschrijving op.

Denkt iedereen die een geschikte helm heeft er even aan die mee te nemen, ik zal er zelf ook een paar meenemen. Het lijkt wel verstandig die te dragen, in ieder geval voor de helpers bij combat, maar ook voor de pitmensen bij de Record cup.

Zeg wie is er morgen verantwoordelijk voor het weer???
Volgens mij wordt het rubberen-kaplaarzen weer....

Inderdaad, de weersvoorspellingen zaten er weer redelijk naast.
De enige regen die we gezien hebben was op de terugweg :)

Kort verslag je van de eerste Stadskanaalster LB-dag van dit jaar. Het weer was gelukkig veel beter dan voorspeld. Het woei alleen iets meer dan ik had gewild, maar het was bepaald niet onvliegbaar.

De opkomst was helaas geringer dan vorig jaar, maar het was er niet minder leuk om. Gerben heeft op het veld gekampeerd, Frits Kraaij was samen met Owen gekomen en John Steffers is nog gekomen. We hadden 3 Record-Cup deelnemers. Frits en John met een Record Trainer, en Gerben met een VT Akrobat. De laatste had een ingebouwd tankje, groter dan 10cc, dus die hebben we met 10cc spuitjes gevuld, en dat ging prima. Dus voor de volgende wedstrijd (in augustus): ook met modellen met grotere tank moet je mee kunnen doen, als je maar een Record als motor gebruikt.

Het motortje van Frits startte niet zo gemakkelijk, zeker niet als het warm was. De Record op zijn Tamerlane startte beter. Had hij die maar gebruikt, want nu had hij in beide heats minder luchttijd dan de tegenstander en werd dus 3e. John won van Frits, ook al startte zijn motortje bij het begin van de heat minder goed. De warme starts waren echter prima. Bij de pitstop in de race tegen Gerben buitelde het model en brak de romp. Hij werd daarom 2e. Gerben werd dus eerste, overigens zeer terecht, want in de race tegen Frits haalde hij al een langere luchttijd dan John in de race tegen Frits had bereikt.

1,5 en 2,5 combat waren niet zo spectaculair. in 2,5 had Frits met zijn TBR PAW hetzelfde probleem als John er vorig jaar mee had in de Tupkercup: als de motor warm is schiet de contrazuiger blijkbaar opeens los en dan hoor je klik en de motor stop abrupt. Toen hij nadat dit in de heat gebeurde weer in de lucht was, was hij wel sneller dan PP en pakte diens streamer in één keer en PP kwam er niet meer bij binnen de 4 minuten.

In 1,5cc won PP op luchttijd. Omdat we die echter niet telden kende de jury (bedankt jongens!) hem geheel buitenreglementair (alhoewel: welk reglement?) een reflight toe. In die reflight lagen de snelheden vrijwel gelijk. PP probeerde het eens met een looping voorover, maar had niet goed op de wind gelet en crashte waarbij zijn sproeier brak, zodat Frits alsnog op luchttijd won. Dus de beker voor de Record cup ging naar Gerben, en de beide bekers voor combat gingen naar Frits.

Bedankt jongens, het was gezellig, en op 17 augustus is er wéér een Record-Cup én de Tupker-cup stuntwedstrijd, waarin het programma voor gevorderde beginners wordt gevolgen en een handicapsysteem wordt toegepast om verschillende soorten modellen een gelijke kans te geven. Het handicapsysyteem is opgesteld aan de hand van de reeks van bekende Tupker-ontwerpen en deelname met een ontwerp van Paul levert een bonus op.

Back