Wedstrijden met de Rigger 480

• Topicstarter Topicstarter Hans
  • Startdatum Startdatum
H

Hans

Guest
Hola :banana:
Ik had voor mijzelf maar eens een Rigger 480 van RBC aangeschaft,
Nou las ik op het forum dat er al aardig wat mensen zo'n rigger in hun bezit hebben.
Maar nu was mijn vraag; weet iemand of er ook wedstrijden in 2005 voor deze bootjes georganiseert worden??????

Groet Hans :thumbsup:

Jazeker, er worden hier ook wedstrijden in gehouden!
Niet dat er een vereniging of groep met alleen maar de RBC riggers wedstrijden vaart, maar de Electro Speed Holland houdt wel elk jaar wedstrijden waar je uiteraard ook met de RBC riggers aan mee kunt doen. Naast mini riggers doen er ook mini catamarans mee en dat vaart allemaal in de klasse Mini Hydro. Kijk maar 's op:
http://members.home.nl/esh/esh.htm

Vorige week zondag was trouwens de laatste ESH wedstrijd van het jaar, maar door het wat ruwe water en bladrommel waren de resultaten wat minder dan normaal (tja, herfst hé! :roll: ) De meesten varen gewoon voor hun lol, en zijn eigenlijk continu aan het testen welke motor, schroef of accu's de beste combinatie vormen, uiteraard weer afhankelijk van het vaarwater. De plaats waar je eindigt is bij dit soort mini klassen nog niet eens zo belangrijk; Soms zit het mee, dan weer 's wat tegen. Zo veel doen er ook nog niet aan mee, dus we maken er gewoon een leuke, leerzame dag van. :o En kun je gelijk wat ervaringen en zo uitwisselen.

Voor 2005 zijn er ook weer wedstrijden in de planning, de data zijn nog niet helemaal bekend maar de 1e wedstrijd zal ergens in april plaatsvinden in Hengelo (Ov).

Groeten BJ

Hola BJ

Dank je wel voor je snelle reactie.
Ik heb nog de hele winter voor de boeg om mijn Rigger te bouwen en te testen.
En dan hoop ik dat ik er in April bij kan zijn en dat de opkomst groot zal zijn.

Groet Hans :thumbsup:

hoi,

ik heb ook een micro rigger hij is bijna af alleen hoef k nog maar te
lakken maar zijn er ook niet andere verenegingen die wedstrijden
organiseren behalve zutphen zwolle en hengelo?

groetjess Jon

Hola :banana:

Zijn er soms nog clubs in het westen van het land die wedstrijden organiseren??
Ik had even op deze site http://members.home.nl/esh/esh.htm gekeken, maar dat is allemaal in het oosten van het land, nu vind ik een eindje rijden niet zo erg maar het is wel lekker als je ook in de buurt wedstrijden kunt varen.
Vlak bij ons in Spaarnwoude (woon zelf in Heemskerk) is wel een speedboot vijver en club (weet alleen de naam niet), maar voor zo ver ik weet varen zij daar alleen met brandstof boten of ik moet het een keer gemist hebben dat er ook met elektro boten gevaren werd.

Grt. Hans :thumbsup:

Helaas, voor zover ik weet zijn alleen deze 3 verenigingen die, gezamelijk, de wedstrijden opvangen van de ESH door ze gewoon te organiseren. Dat er verder bijna niemand aan mee doet (of wilt doen) is meestal dat het of altijd te ver rijden is, of je bent de enigste van je vereniging, of je wilt wel electrospeed varen maar dan niet meteen in wedstrijdverband. De drempel is nog altijd hoog, en waarom...?
Of er verder in Nederland bij verenigingen E-speedwedstrijden wordt gehouden is mij niet bekend, maar aangezien ik dat verder nog nooit ergens heb gezien op sites, modelbouwbladen e.d. of gehoord, mag je er wel vanuit gaan dat alleen op nationaal niveau de ESH nog wat doet.

Er zijn best verenigingen die clubwedstrijden houden maar dat is meestal of schaal varen (evt. recreatie), of het wordt al meteen verbranding. In de jaren '80 was het net andersom, toen werd er nog veel electrospeedwedstrijden gevaren in het westen van het land, zoals in Spaarnwoude, Schiedam, Den Haag en zelfs nog Nieuwegein.
Punt is dat je bij elke vereniging wel een e-speedfreak hebt zitten, maar om wedstrijden te houden moet je er daar wel wat meer leden voor hebben. En dat zijn dus die verenigingen die wat organiseren want daar zitten nog genoeg jongens die wel wat willen doen op dat gebied.

Maar wie weet komen er nog wel meer vaarplekken vrij, de Extreme RC Boats jongens timmeren ook al goed langs de weg en hebben wel 's een 'wedstrijdje' gehouden met de Gecko's (mini mono), en dit jaar hebben ze ook een SAW wedstrijd gehouden, dus wie weet gaat deze vereniging in de toekomst ook nog wel wat verder op wedstrijdgebied, zou niet gek zijn.
Varen kun je er altijd wel (elk weekend als het moet!), maar wedstrijden zijn weer een heel ander verhaal.
Maar feit is wel dat zo gauw wedstrijden worden genoemd dat er ook gelijk een hele groep al meteen afvalt omdat ze daar juist geen trek in hebben. Bij de verbranding schijnt het ook al minder te worden qua deelname, maar die doen het nog goed in vergelijking met electro.

Groeten
BJ

Wel wat laat, maar aangezien er verder niemand reageert op dit topic:
De RBC kit is nog altijd verkrijgbaar bij www.rc-modelshop.nl (of via www.rbckits.com) en kost € 49,-. Het rompje verder verstevigen met glasvezelmat is zeker niet overdreven, zeker als je met wedstrijden mee zou gaan doen. Maar ook voor de fun kan een boei, stuk tak in het water of storing voor flink wat schade zorgen!

Hoe staan de riggers er trouwens momenteel bij? Al vaarklaar of enigzins getest vorig jaar? Of nog altijd in de bouwfase 8) ?
Ik weet het, tijd is kostbaar en vliegt ook voorbij zonder de modelbouwhobby er nog bij te hebben.

Maar ook dit jaar zijn er weer wat eenvoudige wedstrijdjes gepland bij de ESH (www.electrospeedholland.nl), dus wie weet zien we 's wat nieuwe/andere rompjes en gezichten aan de waterkant?
De 1e ESH meeting van dit jaar is op zondag 14 mei in Zwolle (tevens Moederdag :wink: ).

Groeten BJ

Helaas is mijn rompje alleen nog leuk voor op het drooge :cry: (staat op de kast) Want ze is met volle snelheid door verbrande regelaar vol tegen een paal gevlogen. Regelaar is te warm geworden, bleef daardoor in de gasstand staan die ik toen had (was dus vol gas) En stuurservo reageerde niet meer dus ben ik met de drijver langs een paal blijven hangen, die heeft de achterklant tegen de andere paal aan gesingerd en zo doende ligt de minne geheel uit elkaar. Ga wel weer een nieuwe maken. Maar dan een ander model (wel micro), er komen daar 2 steps in de bodem, een step in de drijvers, verstelbare drijvers en achter op de boot een ride path.

Foto van toen die nog vaarde:
Rigger_small.jpg

Verder heb ik kleine vraag over de Esh:
(Even van de site van Esh gequote)

Iedereen mag meevaren bij de ESH leden van verenigingen van de ANSF en NVM (Nederlandse vereniging van Modelbouwers) men moet dan wel individueel lid zijn van de NVM, en die geen lid is van een vereniging mag aan de voorronden mee varen maar op de NK kan hij of zij niet meedingen naar de hoofdprijzen.

Houdt dit in dat je niet lid hoeft te zijn van een vereniging maar wel van de NVM of juist andersom. Dat je lid moet zijn van vereniging en alleen voor Nk lid moet zijn van de NVM. En die vereningingen mogen dat ook clubs zijn waar geen speed wedstrijden worden gehouden?

Vriendelijke groet Jon

Oke bedankt, ik zelf had het op de Dutch Saw gezien bij zo'n Duitser. Die
had 1 schuine step in de drijver. En op de romp zelf een step die in een
punt liep. Kan helaas niet meer de foto's vinden. Het was een wit riggertje?

Het bouwen gaat nog wel even duren komt eerst nog met de zomer een
ander micro bootje , Hydro Marine carbon micro Driftert met iets van een
1920/4 op 8 celletjes (GP2200 P&M) kijken hoe dat vooruit gaat. Als het
goed is past het net :wink:

vriendelijke groet Jon

Hallo Jon, ik zal proberen het eens wat verder/anders uit te leggen:

In feite kan iedereen gewoon meedoen met de ESH wedstrijden (voorrondes), daarvoor hoef je niet persé lid te zijn van een vereniging cq club. Maar bij een vereniging heb je gewoon meer mogelijkheden om -in dit geval- te varen, kennis uit te wisselen, te testen, enz.
Het is alleen zo dat als je ook met de NK mee wilt varen en dus de uitslag officieel wilt hebben en kans makend op de eerste 3 hoofdprijzen, dan moet je ook bij een vereniging lid zijn die op hun beurt weer lid is van de ANSF (kijk anders even op de ANSF site voor de aangesloten verenigingen), aangezien de NK door de ESH georganiseerd onder de ANSF vlag valt en ook als zodanig naar buiten wordt gedragen.
Verder stelt dat officiele gedeelte niet zo veel voor, de (gast)vereniging die een ESH wedstrijd of NK organiseert doet toch voor 90% het meeste werk qua organisatie, parcours, enz.
De ESH is dan ook niets meer dan de E-speedcommissie van de ANSF, zoals de ANSF ook een schaalcommissie heeft, een zeilcommissie, FSR commissie, enz. Alleen je vaart dan wedstrijden onder de officiele ANSF vlag. ESH is simpelweg de naam van de E-speedcommissie van de ANSF, om wat beter en herkenbaarder als vaargroep naar voren te komen.

Dat lid zijn bij de ANSF heeft verder ook voornamelijk te maken met de officiele gedeelte zoals de uitreiking van de prijzen, wisselbekers, evt. afslagen van de ANSF, kosten die worden gemaakt en daarvoor betaal je o.a. ook inschrijfgeld.

Meedoen met de voorrondes/wedstrijden zonder ergens lid van te zijn kost je wel iets meer inschrijfgeld, maar dat is echt niet veel. Met de NK kun je dan ook gewoon meevaren, maar kun je alleen niet meedingen naar de prijzen. Als iemand met een bootje naar de waterkant komt wordt er echt niet gezegd dat je niet mee mag doen omdat je nergens lid van bent, dat zou anno 2006 te gek voor woorden zijn. De E-speed op wedstrijdgebied (FSR klassen, mini klassen) is al zodanig slap in Nederland dat elke vaarder erbij zeer welkom is! En de meesten zijn en blijven toch gewoon meestal het één en ander testen, en doen dat in dit geval ook bij een wedstrijd, weet je gelijk of een bepaalde setup goed voldoet of niet. Fun hebben in het varen staat voorop! 8)

Als je bijv. geen lid bent van een vereniging maar je bent wel (individueel) lid van de NVM (Nederlandse Vereniging van Modelbouwers) dan kun je echter ook zonder problemen met de NK meevaren aangezien de NVM ook is aangesloten bij de ANSF.
Bij sommige ANSF verenigingen kun je zelfs lid zijn voor een bepaalde periode, waardoor je iets minder contributie bij die vereniging betaalt maar toch in de vaarmaanden mee kunt doen met de wedstrijden, incl de NK voor hetzelfde inschrijfgeld. Welke verenigingen dat doen (of nog doen) weet ik niet, maar in het verleden hebben wel 's wat vaarders hiervan gebruik gemaakt.

Maar als je geen lid wilt zijn van een club, bijv. je wilt niet én contributie voor die club betalen én inschrijfgeld bij de wedstrijden dan kun je zonder ergens lid van te zijn ook gewoon meevaren, dat is het probleem niet. Alleen, bij de NK zelf kun je geen prijzen winnen. Het inschrijfgeld blijft wel altijd van kracht bij de wedstrijden, zoals ik al aangaf worden er gewoon bepaalde kosten gemaakt en die worden weer mede betaald door het inschrijfgeld.

Lid zijn van een vereniging op zich maakt niet uit, of er nu wel of geen speedwedstrijden worden gevaren. Er zijn zelfs ESH vaarders die lid zijn van een vereniging maar die daar bij hun club onderling geen speedwedstrijden varen, maar meestal het één en ander even testen bij een vaarmiddag/avond.
Maar bij een vlieg- of autoclub zul je meestal geen vaarders aantreffen, vooral de wedstrijdvaarders niet; Die kiezen wel een (vaar)vereniging uit met beschikking over vaarwater. Waarom zou je als (wedstrijd)vaarder (schaal/Recreatie, speed, zeilen) lid worden van een vliegclub? 8O
Maar mocht je evt. voor een vaarvereniging kiezen, neem zo mogelijk dan eentje die ook is aangesloten bij de ANSF. Het heeft z'n voordelen, maar de vereniging zelf -en dus de leden- moet daar dan ook wel verder wat mee doen als deze de voordelen van een ANSF lidmaatschap eruit wilt halen. En dat zie je niet altijd. :(

Zo zou het trouwens niet gek zijn als de XtremeBoat club zich bijv. zou aansluiten bij de ANSF (waar al 's sprake van zou zijn, of nog steeds is?), dan krijg je toch een grote groep speedvaarders erbij en als van de electrojongens daar alleen al 5-10% ervan bereid is een keertje (of meer) mee te willen varen, dan heb je al wat meer vaarders en strijd aan de waterkant. En als dat bevalt en zo, dan kan dat evt. in de toekomst worden uitgebouwd door -bij belangstelling- 's een wedstrijdje te plannen, zodat er ook 's ergens anders dan Zwolle, Hengelo en Zutphen wordt gevaren in wedstrijdverband. De electrospeed in Nederland heeft daar in het algemeen uiteindelijk alleen maar voordeel van. :D
Maar of dat er allemaal van komt is weer een ander verhaal, dat zal de tijd ons wel leren. De meesten schrikken bij het horen van wedstrijden al snel terug, maar dat zie je eigenlijk overal zo.

Hmm, toch alweer aardig wat tekst, maar hopelijk heb je hier wat meer aan?

Trouwens, niet gek zoals je bootje voer! Jammer van die crash :cry: en hoe krijg je zoiets tussen die 2 palen voor elkaar :o .

Verstelbare drijvers is op zich zeker geen slecht idee, kun je de romp nog enigszins beter afstemmen op je setup. Steps in een rigger kan natuurlijk wel, maar zoals Solex dat al aangaf, of het echt helpt... :| Steps werken bij een mono romp gewoon stukken beter dan bij een rigger. Vraag me af of het bij een rigger wel de moeite waard is?

Bedoel je met datgene dat in een punt eindigt misschien zo'n 'Wellenkast' onder de romp aan de achterkant, waarmee men die as uit de romp beter laat geleiden door het water? Dat zie je wel meer, en bij de meesten werkt het zeker beter qua vaareigenschappen! :wink:

Groeten,
BJ

euh.... Xtreme is al meer dan een jaar lid van de ANSF...... en er zijn al een aantal leden die aan de diverse wedstrijden meedoen...

Dat lidmaatschap van meer dan een jaar zou best kunnen, echter op de site van de ANSF staat onder 'verenigingen' geen XtremeBoats vermeld, maar daaronder staat ook weer dat de meest recente wijzigingen plaats vonden in februari 2004... Een vereniging erbij lijkt me dan zeker reden tot wijzigen, niet? :roll:!
Qua updaten wordt de ANSF site niet echt bijgehouden, die indruk hebben de meesten al wel gekregen. De 'Vaardata' is ook nog steeds niet bijgewerkt, maar in de Kwiklink/Modelbouw Aktueel blad van jan/febr. '06 staat bijv. dan wél ineens vaardata die gewoon onder de ANSF vlag worden gehouden. En zo is er ook op 3 maart de jaarvergadering in Nieuwegein, maar zelfs die datum zie je dus nog nergens vermeld staan op hun site. Jammer, jammer :cry: .

Vaarders van XtremeBoats of van evt. andere verenigingen naast de gewoonlijke varende meute hebben we vorig jaar bij de ESH trouwens niet zien varen... maar wat niet is kan nog komen, niet? Al die datums van allerlei bijeenkomsten, wedstrijden, meetings e.d. moeten natuurlijk ook goed vallen voor iedereen. Zo kunnen er een aantal al niet omdat de 1e ESH wedstrijd dit jaar op 14 mei wordt gevaren, en dat valt op... Moederdag ! :oops: Tja, en sommigen komen daar niet altijd onderuit. :wink:

Groeten,
BJ

een postje op xtreme kan misschien helpen ??, wordt volgens mij wel redelijk gelezen... :wink: :wink:
evt hier op het forum wat data posten kan ook wel helpen,

.....................Peet......................8)

En de 3e wedstrijd was zondag 11 juni (nét geen vaderdag :roll: ), maar ook daar weer wat vaders en zonen gezien aan de waterkant. Lekker een dagje uit!
Hierbij dus de hint: Komende zondag alweer de 4e bijeenkomst in Zwolle op het altijd zeer ruwe water :mad: .
Het lijkt erop dat het weer net zo warm zal worden als de vorige keer, maar gelukkig geen dikke 30+ zoals de afgelopen dagen :D.

Meteen daarna gaan er wat speedfreaks naar de WK E-speed in Thale, hebben de meesten (nog) vakantie en komen we op 17 september nog in Zutphen bijeen.
Of de NK nog gehouden kan worden op 1 oktober ligt aan de nabije baggerwerkzaamheden in Hengelo, en de begindatum hiervan is nog altijd niet bekend... Na het baggeren worden de betonnen steigers vernieuwd, de plannnen hiervoor zijn al wel zo goed als bekend, dus dan wordt het maar afwachten wanneer er dan weer gevaren kan worden in Hengelo, want men heeft leuke plannen met het natuurbad... 8O

Maar eerst komende zondag varen over en door de golven van Zwolle aan de Holtenbroekerdijk bij de ZRZV! 8)

Back