Hallo Jon, ik zal proberen het eens wat verder/anders uit te leggen:
In feite kan iedereen gewoon meedoen met de ESH wedstrijden (voorrondes), daarvoor hoef je niet persé lid te zijn van een vereniging cq club. Maar bij een vereniging heb je gewoon meer mogelijkheden om -in dit geval- te varen, kennis uit te wisselen, te testen, enz.
Het is alleen zo dat als je ook met de NK mee wilt varen en dus de uitslag officieel wilt hebben en kans makend op de eerste 3 hoofdprijzen, dan moet je ook bij een vereniging lid zijn die op hun beurt weer lid is van de ANSF (kijk anders even op de ANSF site voor de aangesloten verenigingen), aangezien de NK door de ESH georganiseerd onder de ANSF vlag valt en ook als zodanig naar buiten wordt gedragen.
Verder stelt dat officiele gedeelte niet zo veel voor, de (gast)vereniging die een ESH wedstrijd of NK organiseert doet toch voor 90% het meeste werk qua organisatie, parcours, enz.
De ESH is dan ook niets meer dan de E-speedcommissie van de ANSF, zoals de ANSF ook een schaalcommissie heeft, een zeilcommissie, FSR commissie, enz. Alleen je vaart dan wedstrijden onder de officiele ANSF vlag. ESH is simpelweg de naam van de E-speedcommissie van de ANSF, om wat beter en herkenbaarder als vaargroep naar voren te komen.
Dat lid zijn bij de ANSF heeft verder ook voornamelijk te maken met de officiele gedeelte zoals de uitreiking van de prijzen, wisselbekers, evt. afslagen van de ANSF, kosten die worden gemaakt en daarvoor betaal je o.a. ook inschrijfgeld.
Meedoen met de voorrondes/wedstrijden zonder ergens lid van te zijn kost je wel iets meer inschrijfgeld, maar dat is echt niet veel. Met de NK kun je dan ook gewoon meevaren, maar kun je alleen niet meedingen naar de prijzen. Als iemand met een bootje naar de waterkant komt wordt er echt niet gezegd dat je niet mee mag doen omdat je nergens lid van bent, dat zou anno 2006 te gek voor woorden zijn. De E-speed op wedstrijdgebied (FSR klassen, mini klassen) is al zodanig slap in Nederland dat elke vaarder erbij zeer welkom is! En de meesten zijn en blijven toch gewoon meestal het één en ander testen, en doen dat in dit geval ook bij een wedstrijd, weet je gelijk of een bepaalde setup goed voldoet of niet. Fun hebben in het varen staat voorop! 8)
Als je bijv. geen lid bent van een vereniging maar je bent wel (individueel) lid van de NVM (Nederlandse Vereniging van Modelbouwers) dan kun je echter ook zonder problemen met de NK meevaren aangezien de NVM ook is aangesloten bij de ANSF.
Bij sommige ANSF verenigingen kun je zelfs lid zijn voor een bepaalde periode, waardoor je iets minder contributie bij die vereniging betaalt maar toch in de vaarmaanden mee kunt doen met de wedstrijden, incl de NK voor hetzelfde inschrijfgeld. Welke verenigingen dat doen (of nog doen) weet ik niet, maar in het verleden hebben wel 's wat vaarders hiervan gebruik gemaakt.
Maar als je geen lid wilt zijn van een club, bijv. je wilt niet én contributie voor die club betalen én inschrijfgeld bij de wedstrijden dan kun je zonder ergens lid van te zijn ook gewoon meevaren, dat is het probleem niet. Alleen, bij de NK zelf kun je geen prijzen winnen. Het inschrijfgeld blijft wel altijd van kracht bij de wedstrijden, zoals ik al aangaf worden er gewoon bepaalde kosten gemaakt en die worden weer mede betaald door het inschrijfgeld.
Lid zijn van een vereniging op zich maakt niet uit, of er nu wel of geen speedwedstrijden worden gevaren. Er zijn zelfs ESH vaarders die lid zijn van een vereniging maar die daar bij hun club onderling geen speedwedstrijden varen, maar meestal het één en ander even testen bij een vaarmiddag/avond.
Maar bij een vlieg- of autoclub zul je meestal geen vaarders aantreffen, vooral de wedstrijdvaarders niet; Die kiezen wel een (vaar)vereniging uit met beschikking over vaarwater. Waarom zou je als (wedstrijd)vaarder (schaal/Recreatie, speed, zeilen) lid worden van een vliegclub? 8O
Maar mocht je evt. voor een vaarvereniging kiezen, neem zo mogelijk dan eentje die ook is aangesloten bij de ANSF. Het heeft z'n voordelen, maar de vereniging zelf -en dus de leden- moet daar dan ook wel verder wat mee doen als deze de voordelen van een ANSF lidmaatschap eruit wilt halen. En dat zie je niet altijd.
Zo zou het trouwens niet gek zijn als de XtremeBoat club zich bijv. zou aansluiten bij de ANSF (waar al 's sprake van zou zijn, of nog steeds is?), dan krijg je toch een grote groep speedvaarders erbij en als van de electrojongens daar alleen al 5-10% ervan bereid is een keertje (of meer) mee te willen varen, dan heb je al wat meer vaarders en strijd aan de waterkant. En als dat bevalt en zo, dan kan dat evt. in de toekomst worden uitgebouwd door -bij belangstelling- 's een wedstrijdje te plannen, zodat er ook 's ergens anders dan Zwolle, Hengelo en Zutphen wordt gevaren in wedstrijdverband. De electrospeed in Nederland heeft daar in het algemeen uiteindelijk alleen maar voordeel van.
Maar of dat er allemaal van komt is weer een ander verhaal, dat zal de tijd ons wel leren. De meesten schrikken bij het horen van wedstrijden al snel terug, maar dat zie je eigenlijk overal zo.
Hmm, toch alweer aardig wat tekst, maar hopelijk heb je hier wat meer aan?
Trouwens, niet gek zoals je bootje voer! Jammer van die crash :cry: en hoe krijg je zoiets tussen die 2 palen voor elkaar

.
Verstelbare drijvers is op zich zeker geen slecht idee, kun je de romp nog enigszins beter afstemmen op je setup. Steps in een rigger kan natuurlijk wel, maar zoals Solex dat al aangaf, of het echt helpt... :| Steps werken bij een mono romp gewoon stukken beter dan bij een rigger. Vraag me af of het bij een rigger wel de moeite waard is?
Bedoel je met datgene dat in een punt eindigt misschien zo'n 'Wellenkast' onder de romp aan de achterkant, waarmee men die as uit de romp beter laat geleiden door het water? Dat zie je wel meer, en bij de meesten werkt het zeker beter qua vaareigenschappen! :wink:
Groeten,
BJ