Hallo bzb,
Zoals Pompebled al zegt, meevaren kan altijd, al zul je geen prijs winnen aangezien je dit jaar nog niet hebt meegedaan aan een voorronde (min. 2) en dat is wel een kleine vereiste. Bekers hebben wij ook niet meer, alleen nog de wisselbekers bij de NK. De gewone, gewonnen bekers is leuk, maar daar doe je verder niets mee dus daar zijn we al jaren geleden van af gestapt. Maar daar gaat het ook niet zozeer meer om bij de meesten, die willen gewoon lekker varen. Maar je kunt zo wél 's zien waar je staat met je vaarresultaat, en weet je gelijk waar je aan moet werken om je model nog wat beter aan het varen te krijgen. Dat is eigenlijk ook de opzet van dat hele E-speedgebeuren, en bij wedstrijden dan vooral de combinatie tussen snelheid en vaartijd. En de fun natuurlijk!
Het blijft vaak een loterij want als je wat boeien mist, je vaartijd niet uitkomt of je hebt andere pech, dan vaar je al een mindere heat. Maar we varen meestal 3 heats zodat je altijd wat mogelijkheden hebt je in een volgende heat te verbeteren. De beste 2 heats tellen mee voor de eindstand.
Met 10 cel varen kan best, al zul je er waarschijnlijk niet bij de besten gaan komen. Zo heb ik 's een 2e heat meegevaren met een batboat op 10 cel i.p.v. op 12 cel, gewoon 's kijken waar je dan terecht komt. Was uiteraard wel wat langzamer, maar ik kon wél gewoon volgas blijven varen om het parcours terwijl de anderen meestal voor een bocht flink in moesten houden omdat ze anders niet goed door de bocht kwamen (driehoekparcours). Daarmee haalde ik in die heat nog de 3e plek met een 700 BB Neodym motor. Maar eerlijkheids gezegd, het moet dan ook verder wel wat mee zitten in je heat.
Een topsetje voor volgend jaar kiezen is zoals Jan al meldde wat lastig momenteel, voor iedereen bij de ESH! Maar in de Mono 2 klasse is een motor in de 540 grootte (36 mm dik) zeker een vereiste. Toerental? Tja, zal waarschijnlijk ergens rond de 2500 KV gaan liggen verwacht ik, maar ook dat hangt weer af van je type motor (S,L type) en of je lipocellen het aankunnen qua capaciteit en belasting (20/25/30 C). Qua lipo's zullen de meesten wel boven de 4000 mAh (30C) gaan zitten hetzij in 1 pack van 4s1p of 2 packs van 2s1p en die in serie zetten. Misschien dat ook wel alleen een 4s1p pakket verplicht wordt i.p.v. 2 pakketten van elk 2s. En moet je persé met 4s varen of mag 3s ook als je niet meer dan 14,8 V nominaal mag hebben? We mogen nu ook met 10 cel NiMH varen ipv 12 cel... Ook de andere klassen mogen best met 6 cel ipv 7 cel NiMH gevaren worden als dat beter gaat. Maar dat is allemaal nog onbekend als het om lipo's gaat. Punt is dat echt al onze boten nog gebouwd zijn voor NiMH cellen, de ombouw naar lipo is wat lastig qua vastzetten (geen tyreps meer, de lipo's zijn daar niet echt op gebouwd om ze zo vast te snoeren!), en ook de gewichtsverdeling wordt anders (lipo's zijn stukken lichter!). Daar komt bij -ik mag het mis hebben- dat nog niet officieel bekend is met welk max. gewicht je nou uiteindelijk mag varen aan lipo cellen (is dus ook weer capaciteitsgebonden!), dus om nu zomaar lipo's aan te schaffen is een linke zaak. Ook de grens van Ah ligt voor zover ik weet bij de 5000 mAh, ook internationaal. En we willen eigenlijk wel zoveel mogelijk op die internationale lijn blijven zitten, al hoeft het zeker niet persé. Maar daar zijn ze overal in Europa aan het bespreken, en wat daar nu echt precies uitkomt.
De kans bestaat trouwens dat we in het komende seizoen (okt 2008 t/m NK 2009) een overgangsjaar krijgen met zowel lipo's als NiMH's, ook om meer vaarders vertrouwd te laten maken met brushless en llipo's. In het echte wedstrijdgebeuren hier in Nederland is dat over het algemeen nog een erg onbekend terrein, zeker de lipo's.
Qua snelheid gaat de lipo/brushless overstap ook wat problematisch worden, aangezien je ineens veel meer power en snelheid in je boot gaat krijgen en dat is om het huidige parcours meteen een stuk lastiger. We varen ook nu nog altijd met max. 3-4 vaarders per groep i.p.v. iedereen in 1 grote groep te stoppen i.v.m. de veiligheid, en dat zal zeker zo blijven!
Aanmelden kan je doen door via de ESH site (email) je naam, klasse en frequentie door te geven. Evt. woordvoerder Gijsbert Dokter even mailen. Dat is het makkelijkste en kan de wedstrijdcommissie je gegevens al vooraf invoeren in de computer. Het kan ook wel pas aan de waterkant op zondag 14 september (NK Zutphen) maar voor iedereen is het wat makkelijker als dit vooraf al bekend is. De 1e heats zullen vanaf 10 uur wel gaan beginnen, dus wel op tijd aanwezig zijn ivm opbouw van je tafel/laadspullen incl. 12 V autoaccu e.d., inschrijving, enz.
De meesten nemen een klaptafel en partytent mee, maar de achterklep van de auto blijkt ook te voldoen. Hoe het weer zal zijn is namelijk nu nog niet te zeggen!
Tijdens de NK gaan we er met z'n allen nog wel verder over discussieren tussen de heats door, dat deden we toch altijd al. De overgang naar lipo zorgt wel voor gesprekstof!
Groeten,
BJ