Wedstrijdverslag NK F5J Vierakker Wichmond, 23-6-2012

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 23 jun 2012.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Voor de derde ronde van het NK F5J waren 9 piloten afgereisd naar de Gelderse Achterhoek om te vliegen bij het plaatsje Vierakker. Erik Rukkers vloog hier (vrijwel in zijn achtertuin) zijn eerste wedstrijd, net als Herman Dievelaar. De deelname van Johan Meirlevede uit België gaf aan de competitie zowaar een internationaal tintje.

    De vliegcondities waren zeker aan het begin van de dag goed; een stevig windje van rond de 15 knopen maar ook redelijk wat (verwaaide) thermiek, halfbewolkt met een middagtemperatuur van rond de 19 graden. De tent die Arjan net als in Valkenburg had opgezet bleek voor wat de regen betreft niet nodig, al kwam hij wel van pas bij het opwarmen van de soep voor de middagpauze. Tijdens ronde 5 nam de wind steeds meer toe tot een geschatte 25 knopen met forse uitschieters, waarop besloten werd ronde 6 niet meer te vliegen.

    De soms lastige en erg wisselende condities leverden spannende wedstrijden op. Er werd op zeer verschillende plekken boven het veld gevlogen en ook de starthoogtes waren binnen een groep vaak zeer divers. De voor F5J aangepaste grote F3J-zwevers hadden het voordeel te kunnen draaien in de snel verwaaiende bellen en bereikten daarbij grote hoogtes; de lichtere ribben-vleugels zoals de Climaxxen en de Gracia van Frans Doff konden daar vanwege hun veel geringere penetratievermogen niet aan beginnen. Ton Reinten met zijn Epsilon Competition ontdekte echter de stijgwind en thermiek die een grote bomenrij met boerderij opleverde en bleef daar net zolang hangen tot de Pikes terugkeerden, wat een spannende finish opleverde. In de volgende rondes bleven de “kleine jongens” daar dan ook zoeken, met af en toe geweldige resultaten. In veel rondes was het op grond van de vliegtijden en landingspunten niet mogelijk om te zeggen wie de winnaar was. Pas na het berekenen van de punten met inbegrip van de starthoogte-aftrek kon worden bepaald wie de winnaar was, en meer dan eens zat nummer 2 daar niet ver achter.

    Op deze dag werd meer dan eens duidelijk dat hoge ogen gooien bij F5J ook met eenvoudigere vliegtuigen en setups mogelijk is, als je maar goed oplet, netjes vliegt en je landingen beheerst.

    Uiteindelijk ging de dagzege naar Arjan Harmans met zijn Valenta Sioux. Hij wist driemaal in zijn groep te winnen. Bij zijn eerste vlucht verdween hij bijna in een grijze wolk, terwijl de rest daar niet meer bij kon komen. Dit was één van de weinige rondes waarin echt een duidelijke winnaar was aan te wijzen. Dankzij zorgvuldig aangebracht carbon en stickers was niet meer te zien dat Henk Struijk in Dalfsen de romp van zijn Pike Perfect doormidden had gevlogen en die vloog er ook niet minder om. Een tweede plaats werd zijn deel, door een ronde te winnen en de overige rondes consequent weinig punten te laten liggen.
    Adrie van Brouwershaven, ook met een Pike Perfect, gokte een aantal maal op een start ruim boven de 200 meter, in de hoop daar aansluiting in de thermiek te vinden. Dat werkte maar door de grote puntenaftrek voor zijn starthoogte leverde dat uiteindelijk relatief weinig winst op. Als vierde eindigde Erik Rukkers met zijn Climaxx Evolution. Hij wist geen ronde te winnen maar bleef zeer constant op geringe afstand van de winnaar in zijn groep.
    Ton Reinten liet wederom zien dat zijn Epsilon Competition in deze omstandigheden een uitstekend vliegtuig is. Hij won 2 rondes en haalde in een derde 98% van de punten maar twee slechte vluchten lieten hem een eind zakken in de ranglijst. Ook Jacob Bos met zijn Climaxx liet zien dat je met een eigenbouw ribbenvleugel mee kunt komen; met de aanwijzingen en tips die hij eerder had gekregen vloog hij nu veel rustiger en langer. Helaas had hij in de laatste ronde problemen met zijn rolroeren en moest hij al direct na de start zijn vlucht beëindigen maar de progressie was duidelijk zichtbaar. Frans Doff had zijn Topmodel Gracia van 250 gram ballast voorzien maar kwam niet lekker in zijn ritme; tijdens wat rustiger weer lijken zowel de Gracia als Frans zelf meer in hun element.
    Johan Meirlevede uit België bracht zijn Pike Superior aan de start. Wat wisselende vluchten leverden hem de 8e plaats op. Herman Dievelaar kreeg het helaas niet voor elkaar zijn Superstarlight goed te laten functioneren. Daags voor de wedstrijd raakte zijn zender defect en het instellen op een andere zender bleek toch problemen te geven. Bij zijn eerste vlucht liep hij wat kleine schade op, bij de tweede wilde de motor niet meer goed lopen en besloot hij er voor deze dag mee te stoppen.

    Al met al een prima wedstrijddag. De wedstrijdleiding door Robert Nijhuis verliep vlekkeloos en de soep tijdens de pauze was weer uitstekend. Er is veel geleerd en gelachen, en er is weinig kapot gegaan.

    Op naar de volgende ronde, op 18 augustus in Oudenbosch.


    F5J Wichmond 23-6-2012 Overall results


    1. Arjan Harmans, Valenta Sioux 3935 (100%)
    2. Henk Struijk, Pike Perfect 3793 (96%)
    3. Adrie van Brouwershaven, Pike Perfect 3651 (92%)
    4. Erik Rukkers, Climaxx Evolution, 3478 (88%)
    5. Ton Reinten, Epsilon Competition 3348 (85%)
    6. Jacob Bos, Climaxx 3147 (80%)
    7. Frans Doff, Topmodel Gracia, 2495 (63%)
    8. Johan Meirlevede, Pike Perfection 2429 (61%)
    9. Herman Dievelaar, Superstarlight 405 (10%)
     
  2. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    leuk verslag arjan


    was leuk om mee te doen volgende keer weer

    gr erik
     
  3. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Het valt wel op dat Arjan en Adrie slechts 1* in dezelfde groep hebben gevlogen....
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ----
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Dat kan de computer bepaald de start volgorde, wij kunnen alleen ingeven dat we twee groepen per ronde willen en hoeveel rondes er gevlogen gaat worden.
    De zesde ronde is niet gevlogen in overleg met de vliegers is toen besloten om te stoppen omdat in ronde 5 de wind door de omliggende buien al sterk toenam.
    In ronde zes kwamen ze elkaar wel weer tegen.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gliderscore bepaalt de groepindeling niet alleen aan de hand van de actuele wedstrijd, maar met eerdere wedstrijden in het achterhoofd. Het kan dus voorkomen dat op de ene wedstrijd het om bepaalde redenen zo uitkomt dat 2 man weinig tegen elkaar vliegen, bij een volgende wordt dat dan weer gecompenseerd.

    Groet,
    Gerben
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hier nog een grafiekje van vlucht 4.
    Had daar een gigantische bel. Hij zat zo hoog en ver dat ik de hem af en toe niet meer zag bij het terug vliegen.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Henk en jij hadden inderdaad een goede bel te pakken mooi omdat in een grafiek te zien mooi om naast vlucht 1 te leggen ;)
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb me ook maar een Unilog2 besteld om van dat inprikken af te zijn en mijn vluchten nog eens terug te kunnen zien.

    Die vlucht van Adrie was in ronde 4, ik was toen tijdopnemer bij Ton Reinten. Het was erg leuk om hem op de hoogte te houden van wat er gebeurde. Ton hing op een meter of 100 tot 150 boven de bomenrij en twijfelde erg of hij mee zou gaan in de bel die Adrie oppikte. Na anderhalf rondje werd wel duidelijk dat het omhoog ging, maar ook heel erg hard naar achter. Hij besloot rap terug te keren naar zijn plekje boven de bomen. Vanaf dat moment heb ik een minuut of 7 gespannen staan vertellen wat er gebeurde. Adrie achter ons steeds hoger en verder, Henk rechts achter ons ook steeds hoger en verder weg, Ton stationair links voor ons. Uiteindelijk kwamen ze tussen 9:50 en 9:56 alle drie weer aan de grond. Ton verknalde helaas zijn landing, had hij op 8 meter geland (en 10 punten voor zijn landing gekregen) dan had hij nog gewonnen ook.
    Dat was echt een héél gaaf potje.
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Tja, bij vlucht 1 was het iets anders. Dan kun je de grafiek omdraaien.;)
     
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi verslag Arjan!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi verslag Arjan!

    Het probleem met mijn rolroeren kwam doordat ik te horizontaal vertrok, daardoor bouwde ik te veel snelheid op en dan gaan de tips van de Climaxx flutteren. Dat punt zat ik net voor en dat merk je omdat je rolroeren hun functie verliezen..

    Dan is er maar 1 oplossing en das verticaal en motor uit om de snelheid er uit te halen. En das dan niet handig met een Unilog aan boord die er voor zorgt dat je daarna niet meer opnieuw je motor aan kunt zetten. Jammer maar wel weer veel geleerd. Ik ga rustiger vertrekken, zeker omdat ik nu bij rustige omstandigheden na een seconde of 15 op 200 meter zit. Dan heb je tijd over om horizontaal nog ergens naar toe te vliegen.

    In dit soort winderige omstandigheden werkt dat dus niet goed, dan zal ik rustiger met 50-75% vermogen naar boven moeten en direct naar de plek waar ik naar toe wil.

    En dat is dan het leuke van dit hele gebeuren, je leert zo ontzettend veel en ziet ook letterlijk je progressie in punten terug vertaald. In mijn geval zelfs in groepsrondje de 1000 punten gepakt. Lekker. Supermooie klasse die F5J.. Nu nog een houtbouwkist voor meer wind! Gaan we maar eens naar op zoek.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  13. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond

    maar de unilog registreerd alleen maar de eerste 30 sec

    rest niet

    maar is wel leuk ding die unilog
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Adrie hoe kom jij dan aan dat logje?
     
  15. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Nee hoor als het goed is registreert hij de rest op je geheugenkaart en kun je alle vluchten terug zien
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  17. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Ja kan kloppen ik heb geen kaartje in de unilog zitten

    Gr. Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Je kunt op het knopje drukken van de unilog en het groene ledje gaat dan knipperen. De unilog logt dan heel je vlucht. Of je kunt met het uni display de unilog instellen dat hij bv na 5 sec automatisch gaat loggen
     
  19. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Oké weet ik dat ook weer
     
  20. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo

Deel Deze Pagina