Wedstrijdvliegen is leuk

Fun vlieger of wedstrijdvlieger? Dat is zo’n kreet die wel eens rond gaat.
Zelf beschouw ik mij als een pur-sang wedstrijdvlieger; waarom? Nou niets is leuker en leerzamer als jouw vliegspullen en kunsten te vergelijken met die van anderen. Maar er zijn nog andere redenen waarom wedstrijdvliegen hartstikke leuk is; het is niet alleen het resultaat wat telt (al helpt dat wel mee). Lees maar verder…………………

Wedstrijdverslag F3K “vor dem Walde”,
8&9 September – Minden, Duitsland

Deze wedstrijd, in feite een kleine, bijna regionale Duitse wedstrijd had ik al langer in mijn agenda staan. Dit om diverse redenen. De belangrijkste reden was dat ik samen met mijn vrouw een weekend weg wilde en de kids(14 & 10) voor de eerste keer alleen een weekendje baas in huis wilden zijn ! Slechts één ding kon nog een perfect uitje in de weg staan en dat was het weer. Was het in Nederland het voorbije weekend redelijk, viel in Minden, circa 250 km naar het oosten, het water met bakken uit de hemel…………

Bijna de hele rit naar Minden moesten de ruitenwissers op volle kracht hun werk doen. Vanaf ca. 12.00 kwamen er zo nu en dan wat droge periodes zodat er uiteindelijk toch nog redelijk gevlogen kon worden.
Het deelnemersveld bestond uit slechts 14 man (we doen het in Nederland dus best goed !) Maar tussen die 14 man stonden wel 2 Duitse toppers te weten Henrik Vogler(winnaar Kaltenkirchen) en Jens Kleinert. (top 5 in D)

De zaterdag werd uiteindelijk dus nog redelijk vliegbaar en de organisatie slaagde erin om 7 ronden te laten vliegen tussen de buien door. Dit met 3 groepen per ronde overigens. De eerste 6 ronden slaagde ik erin om allemaal duizenders te vliegen! In twee rondes had ik een redelijk makkelijke groep (gebiedt de eerlijkheid te zeggen) maar ik moest ook twee keer vliegen tegen zowel Jens (Fireworks 3) als ook twee keer tegen Henrik “Schulte” Vogel (Salpeter). Een heerlijk gevoel om tegen deze jongens duizenders te scoren al was het in feite een gelijkspel tegen Jens (taak H) waar we beiden niet verder kwamen als 105 sec.
De zevende en laatste ronde op zaterdag was mijn eerste misser (1,2,3,en 4 min max)en eigenlijk alleen daarom omdat de thermiek op was en Henrik dan simpelweg langer vliegt……….
Na de eerste dag vliegen stond ik (tot ieders verbazing, maar ook tot mijn eigen) op plek 1 met 6 duizenders en een misser, Henrik had meen ik maar 4 duizenders en Jens 5 stuks.

Rond 7.00 s’avonds was het dus tijd om ons hotelletje op te zoeken, een lekkere warme douche nemen, droge spullen aan en daarna weer terug naar het veld ! De barbecue was opnieuw opgestart, er werd gekletst,gedronken en ”gefachsimpeld” onder een intussen prachtige sterrenhemel……….
Een paar mensen waagden zich aan night-flying met wat mini dlg’s die voorzien waren van feestverlichting; kortweg een heerlijk gezellig avondje.

Met die prachtige sterrenhemel van zaterdagavond nog voor ogen was het een grote teleurstelling toen ik op zondagochtend de gordijnen opende.
Nee, ik had geen mistig beeld na zaterdagavond, meer een waterig beeld. Opnieuw regen en nog meer wind als de dag ervoor………….

Het was zondagochtend dus gewoon slecht, hoewel het vanaf 11.00 uur droog werd.
De organisatoren hadden een leuke truc in petto voor de laatste 3 ronden die gepland stonden. Eigenlijk gingen we op zondag een soort van fly off vliegen omdat de groepen voor deze laatste 3 ronden ingedeeld werden vlgs. de score van zaterdag. Dus de eerste 5 van zaterdag vormden een groep, nr 6 t/m 10 van zaterdag was groep twee en de laatsten van zaterdag vormden groep 3 ! Na elke gevlogen ronde werd er een nieuwe tussenstand en nieuwe groepen gemaakt!!!!
Mijn eerste ronde zondagochtend was opnieuw prut; geen enkele thermische activiteit, tenminste niet daar waar ik vloog. Met in mijn achterhoofd dat bij meer als 8 gevlogen ronden de twee slechtste scores wegvallen zat ik nu dus aan mijn taks.
In ronde 9 slaagde ik er echter in een belletje op te pikken (alleen laatste vlucht telt, 4 min. max) en de gevraagde tijd vol te maken. Opnieuw een “duizender” dus. Omdat zowel Jens als Henrik ook vol vlogen moest de laatste ronde dus de beslissing gaan brengen. Een echte thriller dus met de perfecte taak hiervoor: all up – last down.
In de eerste worp liet ik tegen beiden ca. 10 sec. liggen. In de tweede pakte ik circa 20 sec. terug zodat de laatste worp de beslissing moest brengen. Zelf koos ik ervoor om meteen na de start naar een gebied links-voor te vliegen; de twee anderen kozen voor de andere zijde van het veld. Het bleek dat ik een prima gebied binnenvloog en in no- time zat ik op circa 70 meter; door plotselinge, echte giga turbulentie, kwam ik binnen 30 seconden omlaag naar minder als 20 meter. Het werd uiteindelijk een vluchtje van net boven de 70 seconden. Henrik lag al aan de grond maar Jens slaagde erin om circa 40 sec langer te vliegen. Dit ene vluchtje leverde hem dus de duizender plus de wedstrijd op. Hij had 7 x 1000 plus 965 en voor mij 7 x 1000 plus 905 (na de 2 streperts)

Mijn conclusie na deze wedstrijd is dus dat ik onder dit soort omstandighe-den met wat wind, turbulentie en vooral thermiek goed mee weet te komen. Mijn vv ervaring is in deze heel handig voor het oppikken van de goede situaties. Is er echter geen beweging in de lucht dan kom ik royaal te kort. Om dit laatste te verbeteren zijn er vlgs mij twee mogelijkheden. Of hoger gaan gooien of naar een kist toe die een nog groter gebied kan afzoeken (afgrazen) Met gooien heb ik het gevoel datik aan mijn limiet zit dus zal er op vliegtechnisch en taktisch gebied nog wat moeten gebeuren (richting Kisal – Salpeter; de kisten met de beste glijhoek)
Heb mijn Aspi overigens in dezelfde opstelling gevlogen als in Swalmen met 35 gram ballast aan boord (325 gram). Zaterdagmiddag ben ik een ronde toen het wat rustiger leek, gestart met de lichte Aspi maar na 2 worpen geswitched naar de zware; dat ging meteen beter en werd een duizender dus!!

Al met al een super weekend en met een resultaat waar ik niet van had durven dromen. Dit was gewoon zo’n weekend waar alle puzzelstukjes precies in mekaar vielen en waar de talloze oefenvluchten/trainingsessies hun vruchten afwierpen. Of zou het toch zijn omdat mijn vrouw er deze keer bij was………

Arno

Proficiat!
Met het leuke weekend en ook met het resultaat.
Krijg meteen weer zin verder te bouwen, minivliegen, ...
Mooi verslag.

Top prestatie Arno. Mooi verhaal ook.
:thumbsup:

En ja, wedstrijdvliegen is leuk. Ook als de score's niet aan mijn verwachtingen voldoen heb ik altijd een prima dag.

Gefeliciteers Arno :thumbsup:
Het was mij al opgevallen dat de Aspi in turbulente omstandigheden beter presteerd als ander kisten. In Zwalmen waren de Aspi's 1,2 en 3 in zeer turbulente lucht. Waarschijnlijk is het wat dikkere profiel van de Aspi minder gevoelig voor invalshoekverschillen die door de Turbulente lucht ontstaan. Het kistje waarmee ik in Zwalmen vloog heeft in rustige lucht een erg lage daalsnelheid maar zakte in de turbulente lucht in Zwalmen af en toe behoorlijk door de mand. De laatste 2 ronden toen de wind wat was afgenomen ging het ineens een stuk beter. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het waarschijnlijk beter is om een aantal totaal verschillende modellen te hebben voor verschillende weersomstandigheden. Ik heb dan ook een vleugeltje gebouwd met een wat dikker profiel. Eens kijken of dat wat beter gaat in de turbulentie.

In ieder geval een goede prestatie. :lol:

Alex,

Helemaal mee eens. Ik ben ook tot die conclusie gekomen.
Ik merkte hetzelfde bij mijn mini, toen het rustiger werd vloog het stukken beter.
Je hebt een ander profiel / kist nodig voor turbulente omstandigheden.
Ik ben nog aan het kijken wat het beste lijkt

Arno,

Van harte gefeliciteerd :D

Cheers

Bart

Met turbulent weer dus op zoek naar een compromis tussen snel vliegen en stabiliteit..
Jammer dat die twee elkaar klaarblijkelijk bijten.
Heeft een Aspirin bij de wortel misschien ook een dikker profiel dan aan de tippen?

Lichte kist met dun profiel voor de kalme avond en een zware kist met een dik profiel in onrustig weer?

Proficiat Arno.

Heren discussie over een type kist in een nieuw draadje??

Valt mij op dat niemand hier een nieuw draadje post maar gewoon doorpost in iemands tread.

Zo is het erg lastig een verhaal te volgen. Geld ook voor andere treads

Btje zei:
Proficiat Arno.

Heren discussie over een type kist in een nieuw draadje??

Valt mij op dat niemand hier een nieuw draadje post maar gewoon doorpost in iemands tread.

Zo is het erg lastig een verhaal te volgen. Geld ook voor andere treads

Volgens mij ging het verhaal van Arno ook over het type kist dat je zou kunnen gebruiken bij verschillende weersomstandigheden.

Arno schrijft: Is er echter geen beweging in de lucht dan kom ik royaal te kort. Om dit laatste te verbeteren zijn er vlgs mij twee mogelijkheden. Of hoger gaan gooien of naar een kist toe die een nog groter gebied kan afzoeken (afgrazen) Met gooien heb ik het gevoel datik aan mijn limiet zit dus zal er op vliegtechnisch en taktisch gebied nog wat moeten gebeuren (richting Kisal – Salpeter; de kisten met de beste glijhoek)
Heb mijn Aspi overigens in dezelfde opstelling gevlogen als in Swalmen met 35 gram ballast aan boord (325 gram).

Lijkt mij bijna logisch dat er dan over een bepaald type kist gepraat wordt. Of moeten de quotes gaan over het feit dat wedstrijdvliegen leuk is?? Want dat is het zeker.

Arno, gefeliciteerd met het resultaat. Altijd mooi om een topper te verslaan (Henrik) maar je wordt zo onderhand ook een topper waar op gejaagd kan worden.......... Misschien Zoetermeer en anders volgend jaar........

By the way, ik ben bezig met een nieuwe kist maar houd het nog even geheim, ik wil niet dat het uitlekt :D

Loet

Loet Wakkerman zei:
Volgens mij ging het verhaal van Arno ook over het type kist dat je zou kunnen gebruiken bij verschillende weersomstandigheden.

Loet

Hi

Op dit ogenblik is het zo dat bij verschillende weertypen verschillende toestellen ingezet worden.....
Ik wil hier echter de parallel naar vrije vlucht maken. Toen ik met VV startte en ook de jaren daarna (van ca. 1980 tot midden jaren negentig)
was ook in deze wereld sprake van verschillende kisten. Een still-air kist, eem storm kist, een thermiek bak enz. enz.
De ontwikkeling heeft echter uiteindelijk geleid tot een kist die onder alle omstandigheden goed in te zetten is en waar slechts kleine afstelverschillen bepalen hoe je toestel zich gedraagt en presteert.
Één kist dus voor alle omstandigheden en dat is ook waar ik naar streef in F3K. Bijkomend voordeel is dat je niet telkens zelf hoeft om te schakelen............ De tactische benadering is op wedstrijden zeker zo belangrijk namenlijk.
Op dit ogenblik durf ik niet zeggen wat optimaal is; Vgs mij moet een toestel in zowel kalm als ruig weer vooral de eigenschap hebben zich te kunnen verplaatsen om die gebieden met goede lucht te vinden en om snel weg te kunnen komen uit de slechte gebieden.
Hierin lijkt eerder de vleugelbelasting en totale weerstand van de kist belangrijker te zijn als alleen maar het vleugelprofiel.
Een andere manier om dit goed vliegen onder alle omstandigheden met een een dezelfde kist te kunnen bereiken is echter veel eenvoudiger.
Namenlijk, neem een goede kist/ontwerp en vlieg hier langere tijd mee. Zolang totdat je de kist werkelijk "van binnen en buiten kent" en "kunt dromen wat het ding doet" onder de verschillende omstandigheden.
Het beste voorbeeld van deze laatst genoemde aanpak is Ralph Mittelbach die nu al 4 jaren vliegt met het "oude"Kisal ontwerp en in deze periode 3 keer de Contest Tour won..........................................

Arno

De ontwikkeling heeft echter uiteindelijk geleid tot een kist die onder alle omstandigheden goed in te zetten is en waar slechts kleine afstelverschillen bepalen hoe je toestel zich gedraagt en presteert.

Arno,

Sorry, maar volgens mij is dit niet zo :? Zeker je hebt bij A2 een allround model nodig en dat gebruik je ook bijna gedurende alle ronden,
maar in de eerste ronde (aangenomen dat weinig tot geen thermiek / wind is) is het toch wel fijn om een iets slanker model te hebben,
en in de super stille laatste fly-off ronde heb ik toch ook regelmatig nog slankere modellen zien winnen...

De parallel met F3K is er zeker. De Aspirin is gewoon een heel goed allround model en dus kan je hier zeker een volledige F3k
wedstrijd meevliegen onder wisselende omstandigheden. Ik denk zelf, afgaande op een aantal Profili en XFLR5 simulaties, en mijn
ervaringen met mijn mini (AG13 --> AG14) dat de Drela profielen iets minder geschikt (of minder allround) zijn dan het AH84 profiel
voor weer a la Swalmen.

Hierin lijkt eerder de vleugelbelasting en totale weerstand van de kist belangrijker te zijn als alleen maar het vleugelprofiel.

Mee eens. Maar ook het profiel, vleugelvorm, ruwheid, stijfheid, sterkte, frontale oppervlak etc speelt een rol. En yes, ook dat is bij
de Aspirin allemaal heel goed doordacht. Maar ook, voor zover ik het kan beoordelen bij de Turbo, Fireworks, XP5, Taboo,Tantalus ( :) ),
Liddle Twister om maar een paar andere wedstrijd kisten te noemen.

Cheers

Bart

de materiaalverzamelaar zei:
Sorry, maar volgens mij is dit niet zo :? Zeker je hebt bij A2 een allround model nodig en dat gebruik je ook bijna gedurende alle ronden,
maar in de eerste ronde (aangenomen dat weinig tot geen thermiek / wind is) is het toch wel fijn om een iets slanker model te hebben,
en in de super stille laatste fly-off ronde heb ik toch ook regelmatig nog slankere modellen zien winnen...

Bart

Ha die Bart,

Natuurlijk bestaan er in de vrije vlucht nog speciale kisten.......
FF een toelichting voor mensen die niet met vv bekend zijn; het gemiddelde F!A (zweef) model heeft een spanwijdte
van ca. 2200 mm, met een vleugelprofiel van ca. 6 - 7 % dikte en welving.
Nu zijn er natuurlijke voldoende kisten die van deze maten en profielen afwijken. Toestellen tot een spanwijdte van
2600 mm en met nog dunnere en gewelfde profielen worden graag ingezet bij (zeer) zwak thermische omstandigheden.
De eerlijkheid gebied ook te zeggen dat dit soort toestellen onder de gegeven omstandigheden beter presteert als de standaard kist. Daarbij moet je dan denken aan vliegtijden die tot ca. 3/4 minuut hoger kunnen zijn.
Echter, en dat is mijn standpunt, deze speciale kisten zijn aleen in te zetten onder speciale omstandigheden. Deze speciale omstandigheden zijn echter te tellen op de vingers van ëén hand... (zegt iemand die toch vrij veel vliegt) Bovendien en dat speelt vooral bij VV moet je bijzonder zeker zijn van je zaak wanneer je een dergelijke toestel in gaat zetten.
Bij een VV kist kun je immers niet simpelweg het vluchtbeeld corrigeren met een paar tikjes tegen je trim.
Opnieuw, ik vlieg vrij veel, ook buiten de wedstrijden, maar voel mij vaak toch niet zeker genoeg wanneer ik van toestel moet verwisselen. Mijn benadering is dan ook om een toestel, noem het een all-round kist zover te krijgen dat ik daarmee onder 90% van de omstandigheden zo optimaal mogelijk kan vliegen. Het rendement wordt daarmee simpelweg hoger...........
Dit bereik ik bij mijn VV modellen door bij een zelfde ontwerp te blijven en trimsetings te combineren met de vlieg-omstandigheden. (in zgnd. still-air slaag ik erin om uit mijn "standaardkist" ca. 20-30 sec. meer vliegtijd te krijgen met een aangepaste trim)
Op deze zelfde wijze benader ik ook F3K.

Arno

Alex Hoekstra zei:
By the way, ik ben bezig met een nieuwe kist maar houd het nog even geheim, ik wil niet dat het uitlekt :D

Loet

Ik dacht dat je net een nieuwe kist klaar had, die met de disser vleugel. Is die niet goed genoeg?

Nee, zo moet je dat niet zien. Die kist is goed genoeg, denk ik. Ik eindig niet zo ver achter een voormalig Europees kampioen en gezien mijn vliegervaring zou dat eigenlijk niet moeten kunnen :D . Dus denk ik maar dat de kist beter is dan ik kan laten zien.

Ik ben niet zo heel theoretisch ingesteld en heb door de jaren heen geleerd dat een empirische aanpak je ook ver kan brengen. Dus bouw ik nu verschillende vleugels met verschillende profielen. Niet te veel parameters in een keer veranderen anders weet je nog niets.

Mijn conclusie tot nu toe na 7 vleugels: GFI. Mijn eerste zogenaamde cellulitus vleugel met 25 grams glas onder 90 graden doet niet onder voor de laatste Disser vleugel die ik gemaakt heb. Door de hogere stijfheid van de Disser vleugel komt deze kist wel hoger maar als het op daalsnelheid aankomt heb ik (misschien door een gebrek aan vliegervaring) eigenlijk geen wezenlijke verschillen gemerkt.
Oh, ja, GFI is een afkorting van Geen Flauw Idee.

Waar ik wel verschillen merk is als ik mijn stabilo in oppervlak varieer. Groter vind ik prettiger. Ik kan beter thermiek herkennen omdat de achterkant van de kist opgetild lijkt te worden en het model gaat drijven. Maar zoals gezegd, het is mijn gevoel.

En misschien vind ik het leuk (nog leuk) om steeds iets nieuws te bouwen alhoewel ik wel hoop op een gegeven moment een soort van steady state te bereiken waar ik door kleine veranderingen verder hoop te komen. Maar momenteel is de voldoening van een vacuumzak openen (vanochtend voor mijn werk om 5.45 uur) groot genoeg om te kunnen leven met een nog niet echt sterk verbeterende daalsnelheid.

By the way: Hoe staat het met jouw nieuwe vleugels??

Loet

[quote="Loet WakkermanBy the way: Hoe staat het met jouw nieuwe vleugels??

Loet[/quote]
In Zwalmen vloog ik met een vleugel die iets slanker is als mijn New Twister vleugel. Het profiel is minder gewelfd (1.6%) en naar de tippen toe heb ik het dikste punt steeds iets verder naar voren gelegd. Deze vleugel had ik eigenlijk ontwikkeld om een iets sneller model te hebben met meer wind. Eindresultaat is een iets langzamer model met extreem lage daalsnelheid. Gewicht toevoegen heeft ook maar een beperkt resultaat en gaat boven de 300 gr snel over in een te hoge daalsnelheid. Gooit wel mega hoog overigens en laat zich super stabiel vliegen ondanks de kleine tip koorde. In de turbulente lucht in Swalmen kwam het model niet volledig tot zijn recht. Boven grasland is het waarschijnlijk een echte topper. Eigenlijk bewijst dit maar weer hoe weinig ik van handlaunchen af weet. Met de lage vleugelbelastingen waar wij mee vliegen is niet alles hetzelfde als met de wat hogere vleugelbelastingen die je bij F3J of F3B ziet. Inmiddels heb ik nog een andere dikkere vleugel gebouwd. Lijkt redelijk goed te glijden met wat meer wind alleen door de dikkere vleugel krijg ik niet meer dan 70 gr ballast in de kist (max 330 gr) en dat is weer wat weinig bij veel wind.

Arno,

In grote lijnen mee eens, ook ik vlieg het liefste met 1 model (of het nu VV of een mini is).
Je leerst zo'n model dan steeds beter kennen en je gaat daarom er steeds beter mee vliegen.
Wat mij echter opviel dat mijn mini het niet zo goed doet bij hardere wind en met name als ik
balast toevoeg. Hij komt dan als een baksteen naar beneden. Ik ben dus eigenlijk op zoek
naar een model dat het onder degelijke omstandigheden beter doet en zoals Eric al schreef ik
neig naar twee modellen....
Cheers

Bart

Back