Weefseltje of alleen porienvuller?

Mijn ervaring met heel veel ingedekte vleugels is 25 gram glas erover.
Vroeger deed ik dit met G4 waarbij je moest oppassen met de styropor, tegenwoordig met (watergedragen) Glitsa (waarschijnlijk ongeveer het zelfde spul als de 3V3 van Knife-edge).
Zoals hier eerder genoemd, het glas voegt zich mooi over een vleugel.
Dan de Glitsa opbrengen met een rollertje beginnen op het hoogste punt van het profiel.
Schuurt fijn en kan na een paar dagen drogen, met veel worden overgelakt.

Simpel, doeltreffend.

Rick

De hars is droog, moet alleen nog uitharden.
Arno.. dat verdunnen werkt goed.
Ik verdun normaal nooit epoxy, alleen maar polyester vorgelat maar verdunnen van de lamineerhars doet de truc.
Het ziet er goed uit.
Ik heb de lamineerhars verdunt met aceton, het weefsel op het roer gelegd.
Toen met een kwastje vanuit het midden hars gelamineerd en met een visitekaartje (zijn ze tenminste nog ergens goed voor) de hars goed verdeeld zodat het vrij droog gelamineerd is.
Maar er zit geen bobbeltje of kreukje in, ik ben blij.
Morgen vroeg opstaan en dan even met waterproof kijken of het echt glad wil worden.

GJ

Klopt, maar dan is het niet glad. Dan moet je, óf een berg plamuur aanbrengen, óf je schuurt weer een flink deel van de glasvezels aan gort ... en 25 grams is al zo weinig!
Hoe gladder je het er initieel op krijgt, hoe beter. Toch?

Dan doe je toch iets echt helemaal fout !!
En ik vermoed zo dat je grote fout een teveel aan (onverdunde) epoxie is.

Laatst bewerkt:
De hars is droog, moet alleen nog uitharden.
Arno.. dat verdunnen werkt goed.
Ik verdun normaal nooit epoxy, alleen maar polyester vorgelat maar verdunnen van de lamineerhars doet de truc.
Het ziet er goed uit.
Ik heb de lamineerhars verdunt met aceton, het weefsel op het roer gelegd.
GJ

Verdunnen met aceton ?? :confused: Dat heb ik nog nooit getest.
Normaliter gebruik ik daar methanol voor maar spiritus kan ook..... in elk geval iets op basis van alcohol. (en dat heeft niets te maken met die rode wijn)

Ja, epoxy verdun je normaal met methanol maar bij dunne lagen kan je aceton gebruiken.
Aceton vervliegt veel sneller dan methanol maar het moet wel weg kunnen, dus alleen bij hele dunne lagen kan je het gebruiken.
Maar het resultaat van gisteren is een mooi rolroertje!
Als het nou eens ophoud met regenen dan kan ik een vleugeldeel proberen.

GJ

Dan doe je toch iets echt helemaal fout !!
En ik vermoed zo dat je grote fout een teveel aan (onverdunde) epoxie is.
Ik heb het niet over plooien in het doek of zo, enkel de weefdraden die over en onder elkaar doorlopen. Hooguit 0.1 mm hoogteverschilletjes. Maar als je de toppen er vanaf schuurt, ben de door de draden heen ....

Ja, en dat is waarom ik 49 grams weefsel gebruik, dat is dichter geweven met dezelfde draaddikte.
Minder plamuren, dus eindgewicht totaal is gelijk aan 25 grams, is mij ooit eens wijsgemaakt door EMC.

GJ

Minder plamuren, dus eindgewicht totaal is gelijk aan 25 grams, is mij ooit eens wijsgemaakt door EMC.
GJ

In plaats van meteen te gaan plamuren kun je ook een oude truuc uit de LB en VV wereld toepassen. Een cellulose lak (spanlak) met talkpoeder :cool:
Vult goed en schuren is kinderspel :)
Een paar laagjes van dat spul, tussendoor wat licht schuurwerk en daarna een laagje spuitplamuur. Zijn er dan nog echte probleemplaatsen, kun je nog altijd gaan plamuren;)

Arno, is dat dan nog wel spuitbaar?
Ik spuit met waterbasis autolak.

GJ

Durf ik niet te met zekerheid te zeggen .....
Maar er zal toch in eerste intantie een spuitplamuur over heen moeten. En die moet hechten op een "cellulose" lak, ondergrond.

Back