Weekend brandstof 5 of 10%

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rob Grotendorst, 10 jul 2021.

  1. Rob Grotendorst

    Rob Grotendorst

    Lid geworden:
    10 jul 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Almere
    Titel zegt weekend brandstof, moet zijn :welke brandstof
    Begin na jaren weer met modelvliegen, maar wat is ook alweer de beste brandstof voor deze tweetakt motor?
    Er staat SC op en zit voor op een Clamato hoogdekker.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2021
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Zou zelf kiezen voor standaard brandstof met 5% nitro, voor makkelijker starten, bij gewoon algemeen gebruik. Hier zal deze motor goed op lopen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Een SC heeft graag 5% maar hoeft beslist niet meer dan 10% te hebben, dus 5% is goed genoeg.
     
  4. Rob Grotendorst

    Rob Grotendorst

    Lid geworden:
    10 jul 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Almere
    Hartelijk dank voor de snelle reacties
     
  5. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Doordeweeks zou een 5% nitro volstaan, lekker rondpruttelen. Maar wil je in het weekend raggen met hetzelfde vliegtuig en de calmato willen laten prophangen:banana:, dan is 15% nitro zekers leuk om te proberen. motor is een stuk feller, leuk om een keer te doen, of wat vaker. :)
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Met een goed afgestelde 7,5cc en een 11x6 kan je met 5% ook al prophangen :D
    binnenkort de reso erop en 15%, ben benieuwd hoe het ding dan gaat :yes:
     
  7. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Brandstof gegevens staan in de beschrijving van de motor..
    Lees ik altijd even door,gaat nooit fout en ze lopen prima:thumbsup:
     
    XJR1300! vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    En verschil tussen de meeste merken en types is ook niet zo groot....
    Ik vloog tijdens de pipermeeting op heli brandstof en het nitro percentage heb ik zelf gemengd door 1% en 15% bij elkaar te mixen, dat ging bij het restje vliegtuig 5% klotz...... merkte vrijwel geen verschil enkel dat na de eerste vlucht de motor een haartje krapper mocht en hij een tandje mooier liep (waarschijnlijk door de fractie hogere nitro gehalte)

    Nu het hier toch over brandstof gaat: wie kan me vertellen of er naast olie gehalte meer verschil is tussen heli, car, en vliegtuig brandstof :D
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet dat Remke Germs altijd een andere Klotz mengde voor heli's dan voor vliegtuigen, iets met de viscositeit en dat dat de afstelbaarheid beïnvloedde, maar hoe of wat precies dat ben ik vergeten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat werd gedaan door 3D vliegers, door een dunnere olie te gebruiken icm. een hoog nitro gehalte kunnen ze nog meer brandstof door de motor persen.
    Hierdoor krijg je meer power. Voor normaal gebruik volstaat 5 tot 10 procent prima met een olie aandeel van 16 % Autootjes lusten graag wat meer nitro.
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Autootjes hebben dat ook echt nodig vanwege de koelende werking van Nitromethaan, ze hebben immers geen proppeler voor de motor, maar deze zit zelfs in een plastic kap met enkel de cilinderkop die uitsteekt

    Ik heb nu 5% 4takt vergeleken met 2takt en met een aantal heli brandstoffen, en ik merk qua loopgedrag van de motor miniem verschil, wel heb ik het vermoeden dat de coolpower high performance meer olie bevat dan bv coolpower pro pattern, daarnaast loopt het gisteren gemengde 7,5% net even iets mooier dan de 5% die ik ervoor had gemengd

    Is dat ergens terug te vinden welke olie en het percentage er in de brandstof zit ?
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    kleine correctie:
    Iedere methanol gloeiplugger koelt op de brandstof.
    De mate waarin dat nodig is, verschilt per gebruik en opstelling.

    als achterhoofdidee:
    een heli is koeltechnisch niet best.
    er zit natuurlijk een fan op de uitgaande as, maar die is zeker niet zaligmakend.
    toerental zit altijd vast. vermogen wisselt.
    Maar, een heli vliegt ook op 5% nitro.
    wat minder vermogen, maar het vliegt nog steeds stevig door.
    de 3d jongens zitten op 30% nitro. dan jaag je heel wat extra brandstof door de motor om de boel gekoeld te krijgen.

    vliegtuig: die hebben in de regel een grote ventilator voor de motor zitten.
    toch zie je ook daar dat men alle percentages brandstof gebruikt.
    meer voor vermogen. koelen is een probleem aan de zijkant..
    de kop van een vliegtuigmotor is qua koeloppervlak kleiner..
    je zou denken dat wanneer men dat groter maakt, de motor minder snel te heet wordt, en dus meer vermogen kan leveren.
    maar teveel koeling is ook niet goed..

    auto's zijn koeltechnisch een uitdaging.
    toch zie je zelden dat men hier iets aan heeft gedaan met luchttunnels of ventilatoren.
    vaak minder olie. meer nitro.
    daarom ook geen auto brandstof in een vliegtuig of heli...


    De luchtkoeling is er, is ook nodig.
    maar is niet de hoofdmoot van de koeling. dat is de brandstof.

    leuk zij dingetje: ik heb een hele tijd mijn heli op de vonk gehad.
    de gloeiplug eruit. bougie erin.
    sensor erin, ontsteking erop.
    vanaf daar heb ik de motor afgesteld op hoe hij loopt, niet perse op temperatuur.
    Voordeel van vonk: het grootste schademechanisme van een gloeiplug is weg.
    de ontsteking kan zichzelf bij vonk niet vervroegen, het mengsel klapt wanneer de ontsteking dat zegt.

    op gloei wordt het warm, ontsteking komt eerder, wat meer warmte genereert.
    volgende klap komt nog een beetje eerder, weer wat meer warmte. tot er een gat in de zuiger zit.

    op vonk heb je dat niet.
    en opeens deed de heli bijna 2x zo lang met de tank brandstof.
    ding heeft een paar jaar zo rondgevlogen..
    wat dus ook aangeeft hoeveel van onze brandstof er eigenlijk gewoon rechtstreeks uit wordt gegooid...

    dat onderdeel olie is meer om alle onderdelen in de motor van voldoende olie te voorzien.
    4 takt is daar wat kritischer op.
    ik dacht dat mijn mix 17% olie heeft.. dacht ik.
    mn 2 takten slikken dat erg goed. de 4 takt ook.
    nooit last gehad van de dikte van de olie.. zelfs niet toen de heli nog op vonk vloog (die carb stond letterlijk helemaal dicht qua afstelling)
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is ook wat de fabrikant voorschrijft, de moderne OS jes willen graag minimaal 10 tot 30 % nitro zien, anders worden ze heet en of lastig af te stellen.
    Een viertakt loopt lekkerder op 10 % dan 5. Mijn Rossi motoren liepen goed op 0 % nitro en 16 % Carbulin. Ik mengde het lange tijd zelf toen ik nog wedstrijden vloog.
     

Deel Deze Pagina