Weer een Harpoon de lucht in

Vandaag voor het eerst met mijn Graupner Harpoon gevlogen.
Vliegt werkelijk perfect. Besturing was keurig in balans.
Alleen een probleem met de landing.
De remklep werkte niet omdat de servo die volgens Graupner
gelijmd moet worden op de bodem van de kist tijdens de vlucht
los was gekomen. De Behotec JB130 is met zijn 13 kg. eigenlijk
te sterk. De restkracht bij 35.000 toeren is te hoog waardoor het
model in de landing een te hoge snelheid heeft. Lekker uitmelken
is uitgesloten. Ik moest de kist na 5 minuten tegen het
dek aanvliegen. De hoofdpoten braken uit de bevestiging.
Die constructie is veel te licht. Ik ga het een en ander verstevigen
met epoxie.
Dus, zonder meer een aanrader die harpoon. Alleen de pootbevestigingen meteen versterken!
Jan
 
Erik van Dijen zei:
Top!!!!Gefeliciteerd.Hoe bevalt de Behotec trouwens qua bedieningsgemak?

Groeten,

Erik. :D

De JB130 bevalt zeer goed.
Hij werkt met de Projet type Hornet software.
Hij heeft nu 1 uur gelopen zonder problemen.
De opspin tijd is korter dan bijvoorbeeld Jetcat.
Voor de rest zal de motor zich in de loop van de tijd
nog moeten bewijzen!
Jan
 
Jan Beton zei:
Vandaag voor het eerst met mijn Graupner Harpoon gevlogen.
Vliegt werkelijk perfect. Besturing was keurig in balans.
Alleen een probleem met de landing.
De remklep werkte niet omdat de servo die volgens Graupner
gelijmd moet worden op de bodem van de kist tijdens de vlucht
los was gekomen. De Behotec JB130 is met zijn 13 kg. eigenlijk
te sterk. De restkracht bij 35.000 toeren is te hoog waardoor het
model in de landing een te hoge snelheid heeft. Lekker uitmelken
is uitgesloten. Ik moest de kist na 5 minuten tegen het
dek aanvliegen. De hoofdpoten braken uit de bevestiging.
Die constructie is veel te licht. Ik ga het een en ander verstevigen
met epoxie.
Dus, zonder meer een aanrader die harpoon. Alleen de pootbevestigingen meteen versterken!
Jan

dus je komt naar het rookie treffen? en het jet treffen?

een paar tips:

de servo op de vloer voor de remklep heeft bij ons tot nu toe perfect gewerkt , de krimpkous hebben wij met 10 sec lijm op de vloer geplakt

de restkracht is inderdaad hoog oplossing: thrust vector bij landing hoog zetten , restkracht is weg
geen zorgen maken hij kan echt heel langzaam

volgende keer zonder wielen neerzetten gaat ook zeer goed zonder beschadiging


landingsgestel zul je toch meer en meer problemen mee krijgen
de oplossing is toch echt zoals wij die gedaan hebben
met verstevigingen en verenstaal

grt

Sandor
 
Sandor, bedankt voor de tips.
het landingsgestel is van Behotec.
De kwaliteit is zeer goed. Ik heb
de bevestiging met glasmatten
verstevigd. Ik hoop dit weekend
verder te testen.
Jan
 
Jan Beton zei:
Sandor, bedankt voor de tips.
het landingsgestel is van Behotec.
De kwaliteit is zeer goed. Ik heb
de bevestiging met glasmatten
verstevigd. Ik hoop dit weekend
verder te testen.
Jan

zou leuk zijn als je een keer ook komt vliegen
2 harpoon,s heeft ook wel wat
en mischien heeft desmond het een en ander ook voor elkaar
 
Vandaag, 25-03, weer een vlucht gemaakt. Ging nu helemaal perfect. Enorme power heeft die kist zeg. Vertikaal uitklimmen is geen enkel probleem met 14 Kg. stuwdruk....
De landingsklep deed het nu wel goed en de landing was zacht.
Je kan de Harpoon inderdaad zeer langzaam vliegen.
Bedankt voor de tips.
Alleen jammer was het dat de "Cool Down" van de Behotec niet werkte. ik had jammer genoeg geen perslucht bij me. Dus de motor werd zeer heet. Na onderzoek blijkt de startmotor defect te zijn. Nu maar weer wachten tot de motor weer terug van reparatie komt.
Jan
 
Jan Beton zei:
Vandaag, 25-03, weer een vlucht gemaakt. Ging nu helemaal perfect. Enorme power heeft die kist zeg. Vertikaal uitklimmen is geen enkel probleem met 14 Kg. stuwdruk....
De landingsklep deed het nu wel goed en de landing was zacht.
Je kan de Harpoon inderdaad zeer langzaam vliegen.
Bedankt voor de tips.
Alleen jammer was het dat de "Cool Down" van de Behotec niet werkte. ik had jammer genoeg geen perslucht bij me. Dus de motor werd zeer heet. Na onderzoek blijkt de startmotor defect te zijn. Nu maar weer wachten tot de motor weer terug van reparatie komt.
Jan

welke regeling heb je?
als hij niet meer afkoelde kon je ook niet meer starten toch?
 
het is inderdaad wat je zegt 14 kilo is wat veel
daar wij met onze eigen turbine vliegen met 8.5 kilo dit is ook al meer dan genoeg ,het mooie is toch dat we zo een 8 minuten kunnen vliegen
maar niet constant vol gas.

regeling projet:

kun je de starter niet zelf vervangen? is toch meestal een simpele speed 400 van 3 euro
je zei nog de opspin snelheid was erg snel
mischien te snel? normaal moet je marginaal de motor kunnen opspoelen
dus bijv 25% bij 5000 rpm 50 % bij 10000 etc etc
de speed,s staan er bekend om dat als je ze belast met in een keer 100%
16-20 amp
kunnen ze doorbranden (belast)
 
Sandor, hoe vervelend ik het ook vind. Ik stuur de motor toch maar naar behotec. Ik heb immers nog garantie. Er is ook een probleem met de ECU. Vaak start de zaak niet goed op. De terminal display geeft dan alleen blokjes of vreemde tekens. mischien is dat de reden van het doorbranden van de startmotor. Het is een Projet Hornet systeem.
Na de garantie zal ik, bij problemen, zeker een beroep doen op Digitech!
Nou, voorlopig maar vliegen in mijn dromen, zit niks anders op...
groeten, Jan
 
Jan Beton zei:
Sandor, hoe vervelend ik het ook vind. Ik stuur de motor toch maar naar behotec. Ik heb immers nog garantie. Er is ook een probleem met de ECU. Vaak start de zaak niet goed op. De terminal display geeft dan alleen blokjes of vreemde tekens. mischien is dat de reden van het doorbranden van de startmotor. Het is een Projet Hornet systeem.
Na de garantie zal ik, bij problemen, zeker een beroep doen op Digitech!
Nou, voorlopig maar vliegen in mijn dromen, zit niks anders op...
groeten, Jan

eerlijk gezegt ben ik niet zo te spreken over projet
ze gebruiken ontzettend veel stroom naar mijn mening
ik denk dat er een heleboel verdwijnt naar de startmotor
door het teveel aansturen bij lage toerentallen
en sinds de speed 400 6 volt in feite een 7.4 volt motor is met een paar wikkelingen verwijderd dus veel amperage nodig heeft

grt Sandor
 
Snelheid van de Harpoon gemeten

Hallo allemaal,
Ik heb de snelheid van mijn Harpoon met behulp van een GPS aan boord gemeten. Met 60 % vermogen van de Behotec JB130 was de max. snelheid 368 km. per uur.
Binnenkort gaan we met wat meer vermogen testen. We hopen dan de 400 km. te halen. Ik heb nu zo'n 12 vluchten gemaakt en ik ben elke keer meer onder de indruk van de prestaties van de Harpoon!
 
Re: Snelheid van de Harpoon gemeten

Jan Beton zei:
Hallo allemaal,
Ik heb de snelheid van mijn Harpoon met behulp van een GPS aan boord gemeten. Met 60 % vermogen van de Behotec JB130 was de max. snelheid 368 km. per uur.
Binnenkort gaan we met wat meer vermogen testen. We hopen dan de 400 km. te halen. Ik heb nu zo'n 12 vluchten gemaakt en ik ben elke keer meer onder de indruk van de prestaties van de Harpoon!

dat is wel ZEER snel
kom jij ook naar het jet treffen? op 16 mei?
we vliegen ook met een delta , die toch zeker 2 maal zo snel is als de harpoon , zou leuk zijn om die snelheid ook eens te meten


grt Sandor

ps: op Ebay in duitsland verkoopt iemand tanks van carbon deze zijn 2.7 liter , perfect voor de harpoon
 
Gerard_nl zei:
700 kilometer per uur dus?

vrij optimistisch geschat denk ik, of niet ?
daarom ik vond 400 per uur voor een harpoon al snel
ik dacht eerder aan 250 - tot 300 per uur
zo snel zijn die dingen ook niet
de harpoon heeft veel weerstand
we vliegen de harpoon tussen de 8 en 14 kilo
langsvliegen zien we niet veel verschil
alleen maar vertikaal , daar zit het grote verschil
de delta daarin tegen ziet er optisch 2 maal zo snel uit
ik dacht eerder aan 450 per uur voor de delta

maar goed je ziet het allemaal wel op het jet treffen
 
Beste Sandor,

Het lijkt mij op zich leuk om op 16 mei langs te komen. Wij moeten komen uit lelystad, is best wel een eindje rijden! Hoeveel mensen met jets verwacht je? Binnen onze club maken wij geen gebruik van KNVVL brevetten. Hoewel ik wel in het bezit ben van een echt vliegbrevet (man gedragen vliegtuigen) kan ik dus geen jet brevet laten zien. Is dat een probleem?
Groeten,
Jan
 
Jan Beton zei:
Beste Sandor,

Het lijkt mij op zich leuk om op 16 mei langs te komen. Wij moeten komen uit lelystad, is best wel een eindje rijden! Hoeveel mensen met jets verwacht je? Binnen onze club maken wij geen gebruik van KNVVL brevetten. Hoewel ik wel in het bezit ben van een echt vliegbrevet (man gedragen vliegtuigen) kan ik dus geen jet brevet laten zien. Is dat een probleem?
Groeten,
Jan

nou we verwachten wel wat daar in sittard vorig jaar ook genoeg animo was
ik neem aan als je een harpoon vliegt en hij is nog altijd heel
dat je wel het een en ander kan
dus tot volgende week
zondag,s morgen gewoon om 6 uur vertrekken ben je op tijd hier
BBQ , leuke menssen etc etc

tot dan?
 
gaan die dingen echt zo snelllllll....

hoe kan je zoiets besturen.???.?..?
 
Back
Top