Weer een nieuwe modelbouwer er bij

Discussie in 'Model truckers' gestart door Ome Eric, 22 dec 2020.

  1. Ome Eric

    Ome Eric

    Lid geworden:
    5 feb 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Assen
    Goedenavond allen,

    Ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Eric en heb in mijn pubertijd een aantal RC auto's gebouwd. Helaas heb ik mijn modelbouwhobby in mijn studietijd moeten stoppen, bier en dames vond ik ineens veel interessanter ;-)

    Nu 20 jaar later heb ik besloten om de hobby weer op te pakken. Ik ben inmiddels begonnen met bouwen van een Volvo FH16 Timber Truck waar ik veel lol in heb, nu ben ik aangekomen bij het hoofdstuk voor het inbouwen van de verlichting en dan beginnen natuurlijk de vragen...
    Ik heb al contact gehad met Wetronic en ben hier top geholpen over wat ik het beste kan gaan inbouwen, de configuratie wordt als volgt:
    - Beier SFR-1 licht & geluidsmodule
    - Beier MSC-8 multiswitch
    - 2 Beier AKL-8 aansluitklemmen
    - Visaton speaker FRS8
    - Diverse leds voor zijverlichting en interieurverlichting

    Nu is de eerste vraag, wat is de meest ideale / logische plek om de modules in te bouwen in deze truck? Als ik de bouwhandleiding volg praten ze uiteraard alleen over het inbouwen van de Tamiya MFC module, maar gezien de MFC module de bediening aan de zijkant heeft lijkt me dit niet de ideale plek.

    Daarnaast ben ik benieuwd naar het verlijmen van de cabine, gebruiken jullie daar de extra dunne lijm van Tamiya voor of zijn er betere alternatieven? En verlijmen jullie de cabine eerst voordat jullie hem spuiten of eerst alle onderdelen los spuiten en daarna verlijmen?

    Ik heb al geprobeerd te zoeken in de forums of iemand eerder dit gevraagd had, maar kon het niet vinden, daarom mijn nieuwe topic ;-)

    Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen!
     
    VOLVO FH 16 750 en Mark300 vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Hallo Eric,

    Welkom hier. Ik ben de eerste die reageert en ik ga het je niet makkelijk maken ;) De Volvo is een prachtige truck die zeker op mijn lijstje staat. Ik heb hem dus nog niet gebouwd. Je vraagt naar de volgorde spuiten en lijmen. Dat is inderdaad per truck anders. Ik persoonlijk lijm eerst zo veel mogelijk omdat gespoten delen moeilijk te lijmen zijn. Zijn deze delen echter uit het zicht dan is soms eerst spuiten handiger en dan later op de lijmranden de verf afkrabben en verlijmen. Kleine antennes op het dak kun je pas na het spuiten lijmen. Dat is altijd een beetje tricky.

    Ik gebruik verschillende soorten lijm. Revell contacta met naald is zeer dunvloeiend maar droogt snel en lijmt ABS en styreen kunststof (cabine delen) goed.
    Daarnaast gebruik ik ruderer voor de moeilijkere kunststoffen. Soms ook sekondenlijm vloeibaar en een andere keer gelvormig.

    Je electronica keuze is prima. Denk dus een Carson zender? Dat is niet echt mijn favoriet maar zeker een goede optie hoor. Je zult merken dat er voor wat betreft bepaalde onderdelen verschillende "kampen" zijn. Dat is soms ook gewoon budget afhankelijk. Ik mis een andere motor. De 35T motor in de kit is al wat beter dan wat ze er vroeger in gooiden maar die japanners begrijpen nog steeds niet hoe wij rijden. Ik adviseer een 55T crawler motor of als je de versnellingsbak gaat gebruiken zelfs een 80T motor. Zeker als je op truckbanen gaat rijden is hij anders veel te snel. Velen van ons zetten de versnellingsbak ook vast in de 1e of 2e versnelling of verwijderen hem geheel en vervangen hem door een motor met vertragingskast ervoor. Ook dat zie je in verschillende verslagen.

    Ik ben zelf ook een Beier fan. Het is een beetje overdonderend als je ermee begint misschien maar als het eenmaal werkt!!!

    Inbouw gebeurt vaak in de cabine. Kijk maar in mijn bouwverslagen bijvoorbeeld. Je maakt dan een tussenwand. In de Volvo bouwen ze hem ook wel eens in het chassis geloof ik. Je hebt verder geen bedieningspaneel erop dus hij hoeft nergens uit te steken. Neem aan dat Wetronic je ook de programmeerkabel heeft geadviseerd? Dan leg je een stekkertje op een te bereiken plaats en kun je zonder demontage je programma aanpassen als je een leuke nieuwe toeter hebt.

    Ik hoop dat ik al wat antwoorden heb gegeven. De Volvo bouwers hier kunnen je misschien met details helpen maar geloof niet dat er zoveel bouwverslagen zijn van deze mooie truck. Als je er zelf een begint kunnen wij je ook gaandeweg een beetje helpen als je dat wilt.

    Succes!!
     
    bvdh en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  3. Ome Eric

    Ome Eric

    Lid geworden:
    5 feb 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Assen
    Hoi Rolf,

    Dank dat je het me niet te makkelijk wilt maken haha.

    Wat betreft de zender, inderdaad de Carson. Het is niet zo dat ik meerdere trucks heb, en ik wil het nog wel een klein beetje overzichtelijk houden.

    De motor heb ik bij aanschaf al vervangen door een 55t motor, dus dat probleem is getackeld. Het verhaal van de versnellingsbak heb ik al een paar keer gelezen inderdaad, maar ik wil het toch eerst eens proberen met de versnellingsbak in zijn geheel. Misschien een verkeerde keus achteraf, maar we zullen het zien.

    Wat betreft de "kampen", verschillende meningen zijn goed haha. Ik wil van de Volvo graag een afwerking op hoog niveau, ik ga ook de servonaut voor- en achterlichten installeren en deze werken volgens mij het beste (of misschien alleen maar) op een Beier. Met een beetje puzzelen zal ik vast wel uit de instellingen komen.

    Het verlijmen zal ik eens goed gaan beoordelen wat handiger is, mijn voorkeur zou ook zijn om eerst zoveel mogelijk te verlijmen en dan pas te gaan spuiten.

    Ik zal even bij je bouwverslagen kijken voor de tussenwand en als ik de spullen in huis heb zal ik eens gaan passen en meten of de module ook tussen het chassis past.

    Het is inderdaad wel een leuk idee om een bouwverslag te gaan maken, eens kijken of we elkaar kunnen helpen om een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Eric!

    Er zijn geen verkeerde keuzes!!! Alleen maar andere!!! Die 55T is prima en die bak een mooi stukkie techniek hoor. Heb ook wel trucks gebouwd met de bak.
     
    VOLVO FH 16 750 en Ome Eric vinden dit leuk.
  5. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Heel simpel et is jou truck jouw keuze.


    Ik.zelf maak altijd de keuze eerst helemaal opbouwen en alles werkend heb naar behoren.


    En dan 1x uit elkaar spuiten en proberen nooit meer los te hoeven maken:koud:
     
    VOLVO FH 16 750 en Ome Eric vinden dit leuk.
  6. Ome Eric

    Ome Eric

    Lid geworden:
    5 feb 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Assen
    Heren,

    Wat een tegeltjeswijsheden allemaal ;-)

    Maar misschien geen gek idee om hem eerst helemaal op te bouwen, er zullen toch her en der kleine aanpassingen komen. En dan maar goed terugwerken om dan vervolgens alles te gaan spuiten.
     
    VOLVO FH 16 750 en trialrolf vinden dit leuk.
  7. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Tegel wijs heden.. ken der nog wel een paar hoor. Maar niet geschikt voor hier.


    ( lees word pieter @VOLVO FH 16 750 boos. Moeten weer discussie voeren die hij dan wint).


    Maar schroom niet op bouw verslagje te maken we zijn gek op plaatjes , praatjes en petjes hier.:banana:
     
    andre van der weide vindt dit leuk.
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Eric,

    Welkom op dit mooie forum, alle kennis is hier aanwezig om je te helpen je droomtruck te bouwen..

    Ik heb zelf een Carson reflex zender met display, deze biedt al aardig wat mogelijkheden voor een schappelijke prijs, zoals meerdere truck instellingen, servo begrenzing ..
    Smileys zijn ook altijd leuk:D:D:D:D
     
    VOLVO FH 16 750 en andre van der weide vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Eric,

    Welkom op het MBF Truckersforum

    Veel kijk, lees, maar vooral veel bouwplezier gewenst.

    Succes met de bouw van de Volvo FH 16 bomen truck.
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    SMILEY BOOS (2).jpg Smiley Schaterlachen.jpg Smiley Scheuren van het lachen.jpg
     
    andre van der weide en ArjanN vinden dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik onderschrijf de wijze van bouwen van Arjan als wijsheid.....Eerst mock up bouwen. Hoef je niet tot de laatste details te gaan inderdaad maar eerst weten of alles past en werkt zeker als je wijzigingen gaat maken of vreemde accessoires gaat monteren/bouwen/printen etc enz.
     
    VOLVO FH 16 750 en ArjanN vinden dit leuk.
  12. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik


    Kan iemand dit me vrouw vertellen
     

Deel Deze Pagina