Weer een snelle DS vlucht. 854 km/h. Wereldrecord nog steeds op 907 km/h.

Rick NL

PH-SAM
Gisteren heeft Steve Welsh boven de Bird Spring Pass in Calfornië weer een heel snelle DS vlucht gemaakt met ruim 854 km/h.

Op de plek waar de piloot en de waarnemers stonden had de windsnelheid pieken van 116 km/h, en de metingen op de top van de berg zelfs van 166 km/h.
Je ziet dat het toestel op de loef kant van de helling wordt gestart om daar ook eerst snelheid op te bouwen, daarna verplaatst de vlucht naar de lei kant van de helling, waarbij het steeds op de top door de wind die over de helling komt een boost energie krijgt.
De landing gebeurt weer aan de loef zijde.

Zo te zien is het model een Transonic DP van Spencer Lisenby, die in 2023 het wereldrecord met 907 km/h vloog dat nu nog steeds staat.
 
De eerste link geeft wel een filmpje van de vlucht.
Hier het filmverslag van het huidige record op 907 km/h

De mooiste beelden en uitleg in dit filmpje van een 882 km/h vlucht:

En ja, om snel te gaan moet je een flinke massa hebben. Héél veel carbon, wolfraam en soms betonijzer gelamineerd in de neus van de vleugel.
 
Ik vraag me wel af hoe zuiver de meting is.
Gevoelsmatig zou je zeggen dat dat niet te meten is.
 
De metingen worden door dit team worden gedaan met een militair gecertificeerde en gecalibreerde radar gun.
Het blijft moeilijk en niet iedere lap levert dan ook een duidelijk resultaat op.
Beter lijkt er niet te zijn, maar hoe exact weet niemand.
 
heel gaaf! interessant! ik heb zelf nog nooit zo puur, DS gevlogen (wel dynamische effecten tijdens normaal hellingvliegen, hoort erbij en zelf
zoek ik dat op, benut die effecten).
ik heb (vroeger) wel veel uren DS geoefend op een model zweef simulator (SSS van Andy McDonald (zijn naam iirc)),
dat programma had ook cockpit geluid. (wind geruis vliegsnelheid), daar kon ik goed mee horen wanneer het vliegtuig door de grenslaag ging
tijdens DS, heel leerzaam. (kon makkelijk schakelen tussen grondpiloot view, en cockpit view).
ik heb daar DS (bedoel, de praktijk van de theorie, het sturen) mee geleerd.
de echte praktijk komt nog een keer!
SpeedsterDEN heeft ook vaak mooie DS filmpjes, erg leerzaam, demonstratief.
de theorie is ook heel interessant. Albatrossen vliegen soms maanden, jaren zelfs? aan een stuk, steeds DS tussen de golven.
volgens mij is dit ook weer zoiets, de praktijk wordt erg leuk, als men de theorie een beetje in beeld heeft. (net als andere aspecten van zweefvliegen).

toev: het gebruiken van dynamische effecten tijdens normaal hellingzweven is erg leuk. kan ook met twee-assers heel goed.
de helling moet niet te groot zijn (in verband met windschering, en de "durchzug" van de kist).
het kan op een horizontaal vlak voor de helling uit (veel gedaan), maar ook verticaal in een continue looping (niet gedaan), of in een half-pipe, U vorm (ook veel gedaan).
in horizontaal vlak, is de wind voor de helling, iets sterker dan vlak bij de helling (enkele, aantal km/h).
in verticaal vlak, is de (stijg) wind vlak bij de helling, iets groter dan een eind erboven (ook enkele, aantal km/h)
kort gezegd, neemt de gemiddelde vliegsnelheid toe, met 0,5 LD x windschering (eigen provisorische duimregel).
stel de windschering die de kist met de durchzug kan bereiken (van ene naar andere uiterste punt) is 3 km/h.
LD is 20. dan is de haalbare snelheidswinst die op te bouwen is 0,5 x 20 x 3 = 30 km/h.
vergeleken met gewoon statisch "normaal" "rechtop" zweven voor de helling.
deze formule is lang niet precies, klopt wel enigzins, maar belangrijker die snelheid is goed te zien! erg duidelijk.
snelheid is bijzonder "op te pompen" als men er handig in wordt.
ik heb dit al gedaan, en ik ben bereid dit heel terloops te demonstreren tzt in de toekomst, aan belangstellenden die het nog niet
kennen.
verder zijn er geen bijzonderheden mee, geen bijzondere plek of kist. niet te grote goede helling, dan kan het prima. (niet te klein).
het is niet zomaar een cirkel vliegen, men moet periodiek "penetreren" (zweef term) en G trekken. afwisselend commuteren.
dit moet men even leren maar is niet moeilijk.




toev: dit is ideaal te leren met een simulator, als men al kan vliegen doorgaans.

een interessant punt is van die snelle DS kisten is, dat de vleugel echt significante "compressibiliteit effecten" ondergaat, en dan nog veel lift genereert (niet alleen zware kist,
maar ook nog eens veel G).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top