Weerstand als motorbeveiliging?

In de Modellwerf gebruik iemand een weerstand ipv eindschakelaars als motorbeveilinging.
Ipv een zeil winch gebruikt hij een vertragings motor met een draadtrommel wat de blusmonitor omhoog en omlaag schuift (idd ja de Parat)
Daar er niet zo heel veel ruimte in de mast is, is het een probleem om eindschakelaars te monteren.
Heeft iemand een idee hoe dat met die weerstand zou werken, en wat voor een weerstand dat dan zou moeten worden?

Ik ken het artikel niet. Een geblokkeerde motor trekt veel stroom, de kortsluitstroom. Ik vermoed dat de weerstanden bedoelt zijn om die stroom binnen de perken te houden. De motor zal dus altijd stroom verbruiken in zijn eindpunten. Een paardenmiddel. Als eindschakelaar die koperen contractstripjes gebruiken?

Ron,

Bedankt voor het snelle antwoord.
Had het vermoeden dat het zo iets zou zijn, maar dus niet echt adviseerbaar?

Het is niet elegant: je accu's zijn eerder leeg, je produceert wellicht veel warmte, in de weerstanden en in de motor, niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor. Of je moet de weerstanden zodanig kiezen dat de blokkeerstroom erg laag wordt. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de motor langzamer gaat lopen. Je wordt of door de hond of door de kat gebeten ...

Stel dat ik dus geen mechanische eindschakelaars kan monteren is er dan wel te verzinnen wat ik dan zou kunnen gebruiken als weerstand?

Ik stel mij voor dat hiervoor een zg. PTC word gebruikt. Dit is een weerstand welke zeer hoog wordt bij een hogere temperatuur. Hierdoor wordt de stroom begrenst. Is maar een suggestie omdat ik totaal niet weet hoe de uitvoering van het beschreven project is.

Groetjes Hans.

Er zijn tegenwoordig ook PolySwitches te koop, deze werken als een soort zekering met resetfunctie. Het is daarbij wel van belang, dat je er eentje neemt, die aangepast is aan de stroomopname van de motor. Meet de stroomopname van de motor en vermenigvuldig de gevonden waarde met 2 of 3. Ga met de nu gevonden waarde naar een elektronika-winkel en vraag naar een PolySwitch, die bij deze waarde afschakelt.
Deze PolySwitches zien er een beetje uit als groot uitgevallen condensatoren en kosten enkele dubbeltjes.
N.b. vermenigvuldigen met 2 of 3 is gegokt, begin zo laag mogelijk!

Wel eens "Guns of Navarone" gezien: Sir David Niven, Gregory Peck, Antony Quinn, Sir Anthony Quale. Het elektrisch circuit van de bomontstekking wordt ingeschakeld door twee metaalstrips op de rails. Karretje rijdt over de rails, strips maken contact, bingo.

Zo, 1 mailtje op een verloren zondagmiddag en gelijk legio mogelijkheden.
Heren, bedankt alvast.

heb je geen ruimte genoeg om een zg. reed contactje te plaatsen?
deze elegante oplossing word namelijk geschakeld dmv een stukje magneet dat het "schakelaartje" omswitched.....

Als je met draad op een draadtrommel werkt, kun je er ook voor kiezen om de detectie op de trommel of op de draad te doen. Als je een nokje op de trommel maakt kun je net zo goed eindschakelaar gebruiken. Ook een knoopje of een stukje buis om de draad geklemd of gelijmd kan voor dat doel gebruikt worden.

EJK

Back