Weerstand cellen meten

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits37, 29 mei 2022.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Mijn Turnigy mega 7-in-1 meter heeft de geest gegeven. Voor de meeste functies heb ik inmiddels een vervanger, maar weerstand meten tussen de cellen van een lipo kan ik niet meer. Een multimeter is daarvoor niet geschikt. Mijn lader kan het ook niet. Wat is wel een geschikt apparaat?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Een beetje lader kan het ook
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dan heb je daar waarschijnlijk een deftige voeding achter hangen. Een ISDT Q6 lader is met circa €35,- dan wellicht de beste optie. Die heb je voor het laden niet nodig, maar die meet wel de interne weerstand.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    De Robbe heeft deze functie niet. Dat heeft niets te maken met de voeding. Ik heb inmiddels dit filmpje gevonden, waarbij Joshua Bardwell de prestaties van drie laders incl. de ISDT op dit punt heeft vergeleken met een speciaal meetapparaat van ESR van ca. 150 dollar. Conclusie: voor wat betreft de laders is er geen consistentie in de resultaten; of de ESR wel goed meet: dat kan hij niet nagaan. Maar als ik dit draadje globaal lees, dan zou het wel een accuraat apparaat moeten zijn (mag ook wel voor de prijs). Alleen te koop in de US, dus met verzend- en inklaringskosten erbij zou het een dure investering worden.

    Edit: hij is wel in Europa te koop, bij een Italiaanse webshop. € 149 en een tientje verzendkosten.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2022
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.882
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frits37 vindt dit leuk.
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Vanwege het feit dat je een lader hebt die een voeding nodig heeft heb ik ook een apparaat aangedragen dat alleen werkt met voeding. Maar ik begrijp dat je naar een meer professionele oplossing zoekt.
    Het meten van weerstand is ook sterk afhankelijk van de kwaliteit en lengte van stekkers en kabels, die variëren al zo sterk dat consistente waardes meten lastig wordt. Voor het monitoren van je accu's is het ook eigenlijk belangrijker dat je elke keer dezelfde omstandigheden hebt als je meet, dan zie je hoe de accu met de tijd verloopt.

    Voor die €150,- koop je ook een Junsi X6, die meet redelijk nauwkeurig en je hebt gelijk nog een laadapparaat tot je beschikking, maar een specifiek apparaat om weerstand te meten ken ik niet.
    Er zijn wel filmpjes te vinden die uitleggen hoe je met een normale multimeter je weerstand kunt uitrekenen, voor die €150,- koop je ook een deftige nauwkeurige multimeter die je voor veel meer kunt gebruiken, maar dat zijn opties die jij niet zoekt denk ik.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.882
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met een multimeter, hoe goed ook, kan je geen interne weerstand meten.
    Voor mijn werk deed ik heel veel accutests en had ik dure apparatuur maar IR meten kon alleen maar met een echte IR meter, wij hadden een Hyoki meter maar 1500 euro voor modelbouw is een beetje overdreven.
    Die Vapcell voldoet ook prima en je kan dan alle soorten accus meten voor 50 euro.

    GJ
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    De ISDT die Joshua ook getest heeft, week 6 tot 35% af van de waarde die de ESR meette. Als het een consistente afwijking was, zou je er nog wat op kunnen vertrouwen. Maar met deze verschillen zegt een meting eigenlijk niets.
    Image2.jpg
     
  10. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Die test is waardeloos zolang er niet met gekalibreerde apparatuur wordt gewerkt. Interne weerstand thuis meten is en blijft indicatie, zoals @GJVO al schrijft, de echte profi apparatuur is buiten bereik.
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Het draadje op RCgroups lezend, heb ik er vertrouwen in dat de ESR adequaat meet. En dat dus de geteste laders die inwendige weerstand meten, onbetrouwbaar zijn.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.882
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    IR via een lader is inderdaad een indicatie en werkelijke cijfers.
    Wat ik altijd doe is een nieuw pakket laden, ontladen en laden en dan de IR erop schrijven.
    Dat is een nulmeting.
    Je ziet dan na verloop van tijd de IR oplopen.
    Zo moesten we dat ook doen op het werk.
    Na installatie werd het systeem in gebruik gesteld en na een week of 2 deden we alle instellingen zoals alarmen en waardes.
    Ook werd er dan een capaciteitstest gedaan samen met de interne weerstandsmeting.
    En dat werd elk jaar gedaan.
    Je ziet dan daar ook na jaren de accu's slechter worden, de capaciteit neemt af en de interne weerstand neemt toe.
    Alleen hadden wij geijkte apparatuur, dat moest van de opdrachtgever zoals Schiphol of een energiemaatschappij.
    Maar als ik mijn Hyoki meter wel eens op mijn lipo zette, naast de lader dan zat er wel verschil tussen maar ook niet echt enorme verschillen.
    Alles hangt ook af van de omstandigheden.
    Als je een accu meet bij 18 graden en de volgende keer bij 20 zal je al verschillen zien.
    Ik heb minimaal 100 testen per jaar gedaan en dan strings van minimaal 36 accu's, konden natte Nicads zijn of loodaccu's dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal.

    GJ
     
    Frits37 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina