"weerstand" LED bepalen???

• Topicstarter Topicstarter Observer
  • Startdatum Startdatum
O

Observer

Guest
Ik heb het volgend schema gekregen.

Nu denk ik (wellicht ten onrechte) dat een led een weerstand heeft van 0 ohm.

Mijn uitgang van de Arduino mag 20 mA leveren, de spanning is 5V.

Als ik de vervangingswaarde uitreken kom ik op 82 ohm waarbij de stroom 60 mA zou worden en het dus einde poort is.

Of is de weerstand van een LED niet nul en hoe is deze te bepalen? Ik kan met mijn multimeter de doorlaatspanning meten maar onbekrachtigd is de weerstand oneindig.

????

Mja..... vragen is goed, eigen onderzoek is beter.....
Over basisbegrippen van veel standaard electronica is heel veel op het net te vinden als ook hier op het forum:
led-calculator-en-veel-led-info

Een LED is een diode maar ipv een drempelspanning van 0.7v heeft die 2v (in het geval van wit of blauw 3v). Een standaard LED heeft 20mA nodig ean kan je weer wet van Ohmen....

Laatst bewerkt door een moderator:
"To expand on what mechatron said, the LED appears to the Arduino as a short circuit, since the resistance of an LED is nearly 0. The resistor and LED combination have some resistance, which, using Ohms law, allows you to calculate the current flowing through the LED and resistor. You need to size the resistor to limit the current to what the Arduino is capable of providing.

The LED by itself will draw an infinite amount of current, and damage the Arduino"

"the LED appears to the Arduino as a short circuit, since the resistance of an LED is nearly 0"

Stukje uit tekst ander forum. Klopt deze bewering dan niet?

(en er wordt alleen een infinite amount of current getrokken als de weerstand nagenoeg nul is)

Het is dus blijkbaar 2V/0.02A = 100 ohm waarmee de verangingsweerstand 107,5 ohm wordt. Waarmee de stroom 46mA wordt en nog steeds te hoog is. (volgens mij dan)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is eigenlijk heel simpel door elke led vloeid een stroom van ± 20 Ma ,dus als je uitgang maar 20 Ma belast mag worden kom je met 4 leds toch op 80 Ma dus kun je dit echt wel vergeten.

Hoi,

Vergeet niet dat je de bron spanning mee moet nemen in de berekening.

Bv 12Volt bron spanning en een ledje dat een Uf van 2 volt heeft en het felst brand bij 20mA

Dan krijg je 12-2 / 20 = 0,5kOhm (500 Ohm) daarbij de beste in de reeks uitzoeken naar boven afgerond.

Voor 5 volt

5-2 / 20 = 0,15kOhm (150 Ohm)

Als je uitgang maar 20mA is dan moet je gaan zoeken naar Low current LED's Die zijn rond de 2mA maar lang niet zo fel.

Laatst bewerkt:
"To expand on what mechatron said, the LED appears to the Arduino as a short circuit, since the resistance of an LED is nearly 0. The resistor and LED combination have some resistance, which, using Ohms law, allows you to calculate the current flowing through the LED and resistor. You need to size the resistor to limit the current to what the Arduino is capable of providing.

The LED by itself will draw an infinite amount of current, and damage the Arduino"

"the LED appears to the Arduino as a short circuit, since the resistance of an LED is nearly 0"

Stukje uit tekst ander forum. Klopt deze bewering dan niet?

(en er wordt alleen een infinite amount of current getrokken als de weerstand nagenoeg nul is)

Het is dus blijkbaar 2V/0.02A = 100 ohm waarmee de verangingsweerstand 107,5 ohm wordt. Waarmee de stroom 46mA wordt en nog steeds te hoog is. (volgens mij dan)

Een LED kent geen vaste weerstand en moet je er ook niet naar rekenen. Een LED kent een vaste spanning dus als je vanuit 5v een LED wilt voeden betekent dat de serieweerstand 3v voor zijn rekening moet nemen. 3v/20mA = 150 ohm

Ga je een LED zonder weerstand op 5v zetten terwijl de LED zijn spanning van 2v wilt forceren kan je inderdaad zeggen dat er een conflikt is en er een vorm van kortsluiting optreedt.

Kijkend naar je schema kan je ook een externe voeding gebruiken voor je LED's
Grounds (-) aan elkaar verbinden.

Om dat je een transistor gebruikt wordt een 2de net werk.
Veilig voor je CPU

Dat is de enige juiste methode. Je hebt er niet eens meer componenten voor nodig, gewoon je transistor wisselen voor een PNP transistor en de plus op je out schakelen.

of een logic fet nemen ;) dan heb je weer een weerstand minder en minder warmte verlies.
2N7002 bijvoorbeeld.

wat hierboven staat over dat je arduino safe is klopt in grote lijnen.
Wat belangrijk is is dat de 5V wel genoeg vermogen heeft. Volgens mij heeft arduine een onboard voedingkje en die kan je al snel overbelasten.

Een LED is een diode. Beneden een bepaalde spanning blijft hij "dicht" en loopt er geen stroom. Wanneer de spanning zo hoog wordt dat hij in de buurt van de doorlaatspanning van de diode komt zal er een klein beetje stroom gaan lopen. Naar mate de spanning verder stijgt zal de stroom snel hoger worden en al heel snel zo hoog worden dat de diode de geest geeft. Dit betekend dus dat de weerstand van een diode zo goed als 0 Ohm is wanneer hij eenmaal stroom doorlaat.
Bij het uitrekenen van de benodigde serie weerstand voor een LED hoef je dus geen rekening te houden met de weerstand van die LED.

Terugkomend op de getekende schakeling. Wanneer de processor de transistor open stuurt zal er stroom gaan lopen door alle LED's dat zal per LED ongeveer 9mA zijn. De vier LED's parallel zullen dus ongeveer 36mA uit de Arduino +5V trekken.
Observer schrijft dat de uitgang maar 20mA mag leveren. Bedoeld je daar de Arduino_digital_out mee of de Arduino+5V? Ik denk dat het de eerste is en dat de Arduino+5v wel meer kan leveren.
In dat geval kan je deze schakeling zonder gevaar gebruiken en zal er niets kapot gaan. Uit de Arduino_digital_out wordt niet meer dan 4,5mA gebruikt wanneer R1 1kOhm is. Is de weerstand van R1 2,2kOhm dan wordt er maar ongeveer 2mA door Arduino_digital_out geleverd.
Zou het toch zo zijn dat de Arduino+5v maar 20mA kan leveren dan heb je wel een probleem. Dan zal je de LED's uit een apparte voeding van stroom moeten voorzien.

Back