weerstanden/verlichting

hallo
even een vraagje
ik ben oranje contour verlichting aan het inbouwen op mijn scania maar nu heb ik alles bijna brandend alleen de contour verlichting in de deense zonneklep wil niet gaan branden
de verlichting brand wel als ik ze rechtstreeks op de accu zet
heeft dit te maken met een te zware weerstand die er tussen zit misschien
alle verlichting gaat via licht/geluids module
al de verlichting schakeld inclusief knipper/rem /achteruit rij verlichting mist/groot/dim/stads daklicht en verlichting in de grill via de module
zou het een kwestie van de weerstand zijn

mvg rob

Dat is niet zo makkelijk te zeggen. Kijk de gebruiksaanwijzing eens na om te zien of er weerstanden zitten in de uitgang van die module. Als dat zo is zou het inderdaad kunnen zijn dat de waarde te hoog is. Toch heb ik het vermoeden dat het niet zo is want ook al is de weerstandswaarde erg hoog dan zouden de led's toch heel zwakjes oplichten.
Er is misschien nog een mogelijkheid. De uitgangen van die licht/geluidsmodulen wordt meestal geschakeld met een transistor. Hoe je het ook wendt of keert er gaat altijd een beetje spanning verloren over zo'n transistor. Als de accuspanning 12V is blijft er aan de uitgang van de module bijvoorbeeld 11V over.
Als er meerdere ledjes in serie staan moet je de doorlaatspanning van al die ledjes bij elkaar optellen om te weten welke spanning minimaal nodig is om die ledjes licht te laten geven. Het zou kunnen zijn dat het verlies over de schakeltransistor in de module net iets te veel is waardoor die ledjes net te weinig spanning krijgen om "open" te gaan en licht te geven. Als je ze rechtstreeks op de accu aansluit heb je het verlies van die transistor niet en dan is de spanning (net) hoog genoeg om de ledjes licht te laten geven.

Toch niet per ongeluk verkeerdom aangesloten? Zou het voltage op de uitgang van de module naar de contourverlichting eens meten. Zie je gelijk de polariteit. Mocht je over een regelbare voeding beschikken test dan daar de contourverlichting eens op. Dan is er te meten bij welke spanning de contourverlichting er mee nokt. Het verschijnsel dat Ernst beschrijft ken ik wel. Bij één van mijn sleepboten heb ik 3 leds in serie staan en bij volle accu branden die. Als de spanning te ver inzakt gaan die drie uit. Is wel te verhelpen, maar ik gebruik het nu als indicatie dat de accu geladen moet worden.
Maar als de contourverlichting de volle accuspanning nodig heeft, dan vrees ik dat hetzelfde gebeurt als da accuspanning zakt en de contourverlichting uit gaat. Is wel op te lossen met een spanningsconverter die een constante spanning op de uitgang blijft geven. Gr. Klaas.

https://www.tinytronics.nl/nl/power...verstelbare-step-up-boost-converter-mt3608-2a

ik ben er uit
ik heb 2 series van 4 leds gemaakt doorgelust en weerstand op de plus gezet en raar maar waar mij geluids/lichtmodule accepteerde deze leds
de leds in de zweedse zonneklep branden nu netjes als ik stroom op de module zet
misschien even een vraagje tussendoor , ik kan de kleine oranje platte ledjes nergens vinden om ze te kopen , ronde oranje leds passen niet in de lobar die nu aan het plaatsen ben op mijn scania
weet iemand waar ik van die platte kleine witte en oranje leds kan vinden

mvg rob

Dat is niet zo moeilijk te vinden hoor Rob. Via een heel bekende "zoekmachine" vond ik binnen 20 seconden DEZE site waar ze precies hebben wat je nodig hebt.

De led's in de link die ik aangeef zijn zo ongeveer de kleinste led's die je los kunt kopen. Die zullen prima in jou lampje passen. Er zitten zelfs al draadjes aan en een weerstand voor gebruikt op 12V.
Als deze niet passen dan weet ik niet wat je wilt want nog kleiner bestaat wel maar die zijn onhandelbaar. Die worden met machines geplaatst en in een speciale "oven" gesoldeerd. Met een soldeerbout kan je het vergeten om die kleine ledjes te solderen.

ik heb de juiste leds inmiddels binnen
nu alleen de vraag er moeten 7 leds in 1 reeks gezet worden , kan ik alles doorlussen en dan een weerstand er tussen ? of moet ik het anders doen
de ledjes zijn 3v-3.2 volt en 20mA , de ledjes moeten in de onderbalk komen als contour verlichting ( 5 witte leds voor en aan iedere zijde onder de instap 1 oranje led
ik lees graag hoe ik dit moet gaan maken alles doorlussen of iets anders
alvast bedankt
rob

Je wilt 7 led's op de voeding aansluiten. Als ik het goed heb begrepen is de voeding 12V. De witte ledjes hebben een doorlaatspanning van rond de 3V. Meestal zal het ongeveer 3,2V zijn als je er 20mA door laat lopen.
Als je dus 4 led's in serie zet kom je op 12,8V uit. Dat kan werken als de accu net geladen is maar na vrij korte tijd zal de spanning van de accu zakken. Dan zullen de led's uit gaan als de accuspanning onder de 12,8V komt. Eerst zullen ze minder licht gaan geven en als de spanning tot ongeveer 12V is gezakt geven ze helemaal geen licht meer.
Om te zorgen dat ze licht blijven geven tot de accu echt te leeg is kan je maar 3 led's in serie zetten en dan via een weerstand op de 12V aansluiten. Dat zal via een schakelmodule gebeuren begrijp ik.
Je krijgt dan 2 reeksen van 3 led's en een weerstand. Dan blijft er 1 witte led en de oranje led over. Die kan je ook in serie zetten en dan via een (andere) weerstand op de 12V aansluiten.
De weerstanden die je dan nodig hebt reken je als volgt uit:
Witte led's,
3 x 3,2V = 9,6V. 12V - 9,6V = 2,4V. Stroom = 20mA (0,02A). De weerstand moet dan 2,4V / 0,02A = 120 Ohm.
Witte led en oranje led,
3,2V + 2V = 5,2V. 12V - 5.2V = 6,8V. 6,8V / 0,02A = 340 Ohm.
De waarde 340 Ohm bestaat niet maar je kan zonder gevaar 330 Ohm gebruiken. Er gaat dan iets meer dan 0,5mA meer stroom lopen maar dat is totaal niet gevaarlijk voor de led's.

Back