Weerstanden.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Peter58, 25 jun 2020.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo mannen,
    Ik zit met een probleempje, ben een lampje in de mast vergeten.
    Nu heb ik op een schakeling (12 volt) met 2 ledjes, die 2 branden, met een 240 ohm weerstand er tussen.
    Daar moet ik een 3e bij aansluiten, hoe doe ik dat?
    Getest door de 3e er bij aan te sluiten maar wil niet gaan branden :(
    Grt peter.
     
  2. Leontumm

    Leontumm

    Lid geworden:
    20 jul 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Landgraaf
    Als je de weerstand tussen de ledjes hebt schakel je twee leds parallel en 1 niet, zou dan twee zwak of onzichtbaar moeten branden. Led heeft ook plus en min (wat gebeurt als je nieuwe led andersom aansluit?beste is weerstand aan plus of min en leds in serie
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kan de 240 ohm weerstand niet thuis brengen voor 2 LED's, tenzij de 2 LED's parallel staan met 1 gezamelijke weerstand. als je er een 3e aan parallel wilt zetten moet het er wel 1 van een gelijke type zijn.

    De 2 LED's die er nu al zitten bepalen een spanning over zichzelf, als je er een LED aan parallel zet die een hogere spanning gespecificeerd hebt zal die nooit gaan branden.
     
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Heb ze in serie gezet met exstra weerstandje, en :yes: ze branden nu alle 3 :)
    Grt peter.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Je schrijft dat je het opgelost hebt door de boel in serie te zetten met een extra weerstandje. In wezen zou bij serieschakeling die extra weerstand niet nodig zijn. Maar het werkt, dus niets meer aan doen. Gr. Klaas.
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ben gewoon aan het exspirmenteren gegaan met de draatjes, dat lukte toen ik er een weerstandje tussen zetten.
    Dus idd niets meer aan doen, hoe het werkt qua prik weet ik niet, maar het doet het :)
    Grt peter
     

Deel Deze Pagina