Weet iemand mooie vliegplekken in omgeving Heerlen

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Marvani, 26 feb 2011.

  1. Marvani

    Marvani

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    8
    Als ik rondrij door Heerlen en omstreken ben ik steeds aan het kijken voor mooie plekken om te kunnen vliegen met een heli, waar geen mensen of dieren zijn.
    Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat hier alles aardig volgebouwd is. :confused:

    Weet iemand misschien een geschikte plek in deze omgeving ?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2011
  3. michelk

    michelk

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Heerlen
    Wat dacht je van Landgraaf club de sunfyers of in nijswiller club aero79 ( bijna alleen maar heli vliegers ) ik zit bij beide haha en wil je niet bij een club en geen ervaring delen of ontvangen kun je nog altijd bij
    het avantis terein daar is plaats zat.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    tja, CTR MAA, alleen bij de bekende clubs gaan vliegen dus. Er zijn meer dan voldoende problemen voor de Zuid-Limburgse clubs in deze.
     
  5. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Al eens van Google maps gehoord>???? ideale tool om nice spots te vinden
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar als ik dan Theo's bericht boven het jouwe zo lees, lijkt me dat niet verstandig of zelfs niet toegestaan als je wat groter/ruimer/hoger/verder vliegt. (Mijn club/groep blabla clubgroep blablablurp club enzenz. laat ik even achterwege hier :D )
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Hier AIP for NETHERLANDS (section AD-2.EHBK) valid from 30 JUN 11 vind je alle info met betrekking tot Maastricht Aken airport.

    Er is ook een kaart http://www.ais-netherlands.nl/aim/110519-110630/eAIP/html/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHBK-VAC-1.pdf te vinden met de CTR van het vliegveld erop.

    Als iemand zo dom is om binnen die CTR te gaan vliegen lopen enkele clubs (ruim 200+ leden) de kans op een definitief verbod om te vliegen omdat zij binnen de ctr zitten. Nu hebben ze een convenant met de Luchtverkeersleiding Nederland. De andere clubs zijn dan niet berekend op zo een grote groei in leden.
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik blijf een club als eerste advies geven.
    Maar als geïnteresseerde is het vaak al moeilijk om met je heli onder je arm aspirant lid van een model vlieg club te worden...
    Op veel plaatsen (ook bij ons) is er een ledenstop voor heli piloten.
    Als ik dit zo lees wil ik nogmaals benadrukken dat hier een taak/mogelijkheid ligt voor de knvvl en verenigingen om dit eens serieus onder de loep te nemen.
    De capaciteit bij de verenigingen schiet gewoon te kort.
    En ik vermoed dat het niet minder word.
    Straks niet gaan piepen als er volop vrij gevlogen gaat worden in dit soort gebieden.
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Bij ons de MVC Swentibold is er geen ledenstop. Wel hebben we enkele regels met betrekking tot heli vliegen en vastvleugel. De belangrijkste is dat ze niet samen vliegen. Plank in de lucht dan geen slagroomklopper, slagroomklopper in de lucht dan geen plank.

    En we zitten net buiten de CTR met de vliegrichting ook nog eens weg van de CTR.
     
  11. scheeren-creus

    scheeren-creus

    Lid geworden:
    21 jul 2010
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Landgraaf
    vliegomgeving

    Avantis is de beste plek en kort bij heerlen , of ga eens een kijkje nemen bij de sunflyers hier zijn ook een paar helicopterpiloten die je kunnen helpen.[​IMG]
     
  12. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Uit interesse, wat is de verhouding tussen helis en vliegtuigen qua ledenaantal?
     
  13. michelk

    michelk

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Heerlen
    als eli vliegt ben je beter af tussen de vrienden van aero79
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ongeveer 40 leden waarvan een 6-7 tal heli vliegers. Hiervan zijn er 3-4 die rond vliegen en 3 beginners.
     
  15. happygc

    happygc

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Bocholtz (Limburg NL)
    Avantis, tussen Heerlen Bocholtz is ideaal om te vliegen. Ongeacht grote of zo. En vooral geen gedoe met clubs. Persoonlijk wil ik ook niets clubs en regeltjes te maken hebben. (als ik heren van de clubs mocht geloven was ik nu nog met zweefvliegtuigjes aan het stoeien ;-)
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Prachtig antwoord van een Belg die de lokale situatie schijnbaar niet kent en deze draad niet doorgelezen heeft. In Zuid-Limburg zijn geen echte plekken om wild te vliegen ivm Maastricht Aachen Airport.

    Maar als je de lokale clubs de nek om wil draaien (ongeveer 350 leden totaal) moet je vooral daar gaan wildvliegen. Dit heeft niks te maken met het naar clubs trekken van leden. De meeste clubs hebben voldoende leden en enkele hebben zelfs een ledenstop.
     
  17. happygc

    happygc

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Bocholtz (Limburg NL)
    @TC01 : Helaas knul, ik ben geen belg maar al bijna 50 jaar Nederlander ;-)

    Ik ben geboren en woonachtig in Bocholtz (met een 2e huis in de Belgische Ardennen) en dat is het dorp waartoe Avantis behoort.
    Bocholtz ligt niet onder een van de aanvliegroutes van MAA (en ook vliegveld Aachen-Merzbrück ligt niet in de buurt).
    Avantis is ondanks dat het op een paar kilometer van Aken/Heerlen en Kerkrade toch heel erg landelijk. Het is exact gesitueerd tussen 2 snelwegen in met alleen (lichte) industrie en landbouw. Er worden diverse disciplines gevlogen: Kites / lichte electrovliegtuigen / electro heli's tot 450 (nog 500 of 600 gespot tot nu toe).
    Kites worden meestal gevlogen op het "middenstuk" van Avantis. Dit is naast de grote aangelegde vijver en dit stuk ligt iets hoger (net iets meer wind).
    Vliegtuigen en heli's worden gevlogen op een van de weilanden aan de Duitse kant. (naast het Proton zonne-energie park).

    Tot zover het niet kennen van de lokale situatie.

    Toch nog een paar opmerkingen over de clubs:
    ik ben bij 2 clubs geweest om aspirant lid (jaja eerst ballotage commissie natuurlijk) te worden. maar bij beiden was het niet bespreekbaar om direct met heli's te beginnen.
    je moet eerst alles leren over de "sport" dus maw onderaan beginnen met zwevers.
    Bullshit....... geen zin in, ben eigenwijs :p

    dus geen lidmaatschap voor happygc.
    of anders gezegd geen happygc voor de clubs ;-)
     
  18. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    niet echt in de buurt voor je maar in weert(45minvoor je)zit een zeer vriendelijk club die ook beginners als heli vlieger accepteert.
     
  19. happygc

    happygc

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Bocholtz (Limburg NL)
    Goed om te horen dat er ook clubs zijn die met de tijd meegaan TOF!!!
    En niet zijn blijven hangen in de tijd van Lilienthal (LOL) maar de 21e eeuw omarmen.

    Mooie website ook, niet te fancy maar clean en informatief, dat doet mij deugd (ben zelf ICT-er).

    Om elke week te rijden is het inderdaad wat ver (met de huidige brandstof prijzen) maar ik zal jullie club (website) zeker bookmarken, ben er namelijk aan het denken om er ook wat vliegtuigen bij te nemen en dan is vliegen op een vliegveld soms toch wel fijner. (ik overweeg de nieuwe Eflite Albatros en/of de parkzone Spitfire MK IX).
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dit bleek niet uit je woonplaats welke je hier aangegeven hebt.

    Kom eens kijken bij ons, bij de MVC Swentibold hebben we geen last van fratsen en onzinnige regels. En we zitten buiten die CTR.

    Voor het geknipte deel verwijs ik je toch naar de site van de Luchtverkeersleiding Nederland, daar staat een kaart met de CTR van Maastricht Aachen airport en Awacsbasis Teveren/Geilenkirchen.
     

Deel Deze Pagina