weet iemand nog een goede vervanger voor watten ?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door sjaakie, 24 okt 2005.

  1. sjaakie

    sjaakie Guest

    heey ik heb een raket gekocht en heb geen veiligheids watten en wil natuurlijk ook niet dat mijn raket af fikt hebben jullie een idee

    gr tom
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    schapenwol :D
    gaat prima!
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Sjaakie,
    Watten zijn niet zo duur en kun je makkelijk bestellen bij:

    - http://www.modelraketten.nl
    - http://www.cavemanrocketry.nl


    Voor een paar Euro heb je een heel pak. Het zijn allebei Nederlandse webwinkels, dus gemakkelijk. Ze kunnen het gewoon op de post doen, kost het weinig en heb je het snel in huis. :yes: :yes:

    Je zou eventueel keukenpapier kunnen impregneren met broomwater.

    Wat ook wel gebruikt wordt is steen- of glaswol, maar dat is vrij zwaar en zeker niet milieuvriendelijk omdat het niet afbreekbaar is. Dit zou ik dus echt afraden. :twisted:

    Een andere leuke optie is zelf popcorn maken (van losse mais, niet van een "pop-corn pakket") en dit in je raket doen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het schijnt te werken. Dus GEEN zoute en/of zoete popcorn gebruiken want dat plakt aan je parachute en je buis. :nooo:
    Groet,
    Bas
     
  4. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Steenwol of glaswol is inderdaad niet afbreekbaar en het grote nadeel van gewone watten is dat ze meestal brandend of smeulend naar beneden vallen. Niet echt handig dus. Popcorn lijkt me iets voor bij de televisie...

    Geïmpregneerde watten verdienen bij uitstek de voorkeur en een pakje gaat heel wat vluchten mee. Glaswol is ook een mogelijkheid, maar heeft dus wel wat nadelen,...

    Groetjes! :D
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Pop korn werk perfect :)

    Het is goedkoop en milieu vriendelijk.

    steen/glaswol moet je niet gebruiken. Dat is namelijk de pest voor het milieu en als je bij een boer op zijn land vliegt is die er niet blij mee als die zooi blijft liggen.

    Een goedkoper en goed werkende milieu vriendelijke oplossing is crepe papier. verkrijg baar in iedere hobby winkel, goedkoop, en ontbrandbaar.

    Ik gebruik het zelf ook regel matig en het werk perfect.
     
  6. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Ben erg benieuwd welk crèpepapier je gebruikt,... of ik moet een exotisch type hebben liggen...
    Maar zoals je (per ongeluk neem ik aan) al schreef: ONTBRANDBAAR.

    Het brand dus goed.
    Het fikt beter als gewoon papier en daarnaast smeult het ook perfect.
    Als het smeult vliegt het ook zo weer spontaan in brand,...
    het is dus soms moeilijk uit te blazen,... Daarnaast brand een stuk crèpepapier volledig op.

    Nu is het een fabeltje dat de speciale 'onbrandbare watten' niet zouden branden.
    Ze branden wel degelijk. Echter dooft het zichzelf heel snel.
    Het brandt dus nooit op en smeult ook nauwelijks. De vlammen worden vertraagd en doven vlot.

    Veel veiliger dus, maar das natuurlijk mijn persoonlijke mening...
    Ik gebruik gewoon speciale bergingswatten òf, bij gebrek aan beter, glaswol (wel opruimen!).

    Op onderstaande foto:
    Eenvoudig crèpepapier brandend en ná meerdere keren blazend, de restanten.
    [​IMG]

    Groetjes, :D
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    hehe, altijd leuk zulke testen ;)
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    hey KJ

    Doe eens een investering in een echt pak crepe papier. Dat spul is namelijk behandeld omdat de brandweer niet zit te wachten op een herhaling van dat feest in Volendam.

    Kan natuurlijk zijn dat als je ergens op je rommel zolder een rol uit 1850 vind dat die wel brand.
    Maar daar ga ik geen rekening mee houden.

    En voor wat breft Glas/Steenwol.

    ALs je ruzie wilt met de eigenaar van de grond, voor al gebruiken. We zitten toch al zo goed in onze lannceer locaties.
     
  9. freaky-pyro

    freaky-pyro

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    190
    Locatie:
    IJsselmuiden
    ik heb wel eens zo'n raket gelanceerd
    gewoon met keukenpapier wat je een beetje vochtig hebt gemaakt.
     
  10. Muismans

    Muismans Guest

    Als je tegenwoordig crepe papier koopt (en dus niet een oude voorraad van 50 jaar terug), heb je dus papier voldoet aan Europese normen. Tegenwoordig wordt dus rekening gehouden met schoolgaand grut dat kerstversiering maakt en ook met een cafétje in Sneek of Volendam. Crepe papier moet dus vlam vertragend zijn, het kan wel branden maar lang niet zo goed als bijvoorbeeld een krant. Er komt maar een kleine vlam vanaf die makkelijk weer uit gaat.
    Zelf gebruik ik ook altijd crepe papier en heb er nooit eentje brandend of zelfs rokend naar beneden zien komen. De proppen die ik weer vond hadden alleen maar wat brandgaten wat wil zeggen dat dat spul prima zijn werk doet.
    Maar ja, met een beetje goede wil kun je bijna alles in de fik krijgen. Stel je zakt eens even lekker door in dat cafétje in Sneek of Volendam en je knoeit met likeur over de crepe papieren versierselen. Je steekt daarbij ook even een fijne sigaar op en woeps... :worship:
     
  11. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Met vochtig maken moet je erg voorzichtig zijn. Het vocht kan ervoor zorgen dat je parachute aan elkaar plakt, waardoor hij niet of slecht ontvouwt.
     
  12. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    ...ff kijken,... een rol uit 1850... en al het tegenwoordige crèpepapier is geïmpregneerd,...

    Dat zijn de uitgangspunten.

    Ik naar de winkel,... een Bruna, met aardig wat doorloopsnelheid.
    Tuurlijk ff splinternieuwe crèpe kopen. De verpakking glimt nog.

    ff testen...

    een vlak vel crèpe versus een vlak vel wadding
    &
    een prop crèpe versus een prop wadding.

    in beide de fik met een aansteker en kijken wat er gebeurd.

    Nieuwsgierig?
    De filmpjes staan op de drra site www.drra.nl, ga naar Archief/Filmpjes.

    en trek zelf je conclusies,...

    ik weet het al,... :)

    Groetjes
     
  13. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    CREPE PAPIER WERKT NIET
    Recent onderzoek van de DRRA wijst uit dat crepe-papier niet geschikt is als vervanger voor onbrandbare watten/wadding.

    Voor de filmpjes kijk in het Video Archief van de DRRA
    http://www.drra.nl --> Archief --> Foto/Video --> Video Archief

    De filmpjes staan onderin beeld.

    Het is duidelijk te zien dat Crepe papier volledig opbrand, zowel in prop vorm als los velletje, dit in tegenstelling tot de originele wadding die echt vanzelf dooft.

    Deze proeven zijn uitgevoerd m.b.v. "vers" crepe-papier, wat dus voldoet aan de huidige norm.

    Groet,
    Bas

    @KJ: mooi onderzoek!!!
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    GOh bas

    Wanneer had jij voor het laats een aansteker in je raket zitten ? ;-)

    Ik heb de crepe papier oplossing zelf ook uitgebreid getest voor ik mijn raketten er aan waag. En het werkt gewoon. Als ik op deze manier een stuk nomex onderhanden neem dan brand het ook.

    Rafel het maar eens uit en dan zul je zien dat het uitstekend fikt terwijl ze er wel brandweer pakken van maken.
    ALs je maar genoeg warmte en zuurstof toevoer hebt brand alles.

    Wel fijn voor MEMBER dat hij op deze manier zijn gelijk kan bewijzen.

    Maar ik ben meer voor een degelijk onderzoek.
     
  15. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Jan Hein,
    Volgens mij altijd, heet nl. Uitdrijflading en brand erg heet.... :lol: :lol: :lol: :lol:

    Het gaat om het gemak waarmee het crepe papier verbrand en de wadding echt dooft.

    Maar we staan natuurlijk open voor meer onderzoekjes:

    Jij verkoopt ook Wadding en hebt ook crepe papier in huis, je hebt een site met ruimte om de filmpjes te plaatsen, dus wat let je om het zelf ook te proberen.
    Misschien kun je een prop proberen aan te steken met een uitdrijflading...

    Ik snap niet waarom mensen voor die paar Euro niet gewoon wadding kopen, waarvan je zeker weet dat het werkt. En als ze het bij Caveman kopen dan heb jij er ook nog wat aan..... :lol:

    Groetjes,
    Bas
     
  16. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    ...Ach Jan Hein, jammer dat het dan weer gauw op die manier gaat,... :(

    Volgens mij, maar ik kan het fout hebben, beweer je zelf dat Crèpe ONBRANDBAAR is.
    Vervolgens wordt er beweerd dat ik met oude rommel werk en wat moet investeren in echte goede crèpe.
    Nou, dat heb ik gedaan, precies volgens jóu aanwijzingen.

    Met enkele simpele proeven laat ik zien dat je bewering niet klopt.
    Sterker nog, het is zelfs niet vlamdovend en daarnaast vind ik het zelf ook niet echt vlamvertragend.

    Nu komen er weer andere smoezen om de hoek. Prima. :?

    Míjn gelijk hoef ik niet te bewijzen,... ik toon slechts aan dat jou bewering niet correct is.
    Maar het is altijd handig als je de zaken omkeert, dan leg je het niet bij jezelf, maar gewoon weer bij een ander neer.

    Gebruik lekker popcorn of crèpe zou ik zeggen.
    Voordeel is dan weer dat je met de onbrandbare crèpe je mond na afloop af kan vegen,...
    oh ja, het geeft wel af, staat er op de verpakking... dus neem roze crèpe,...

    :)
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Bas.

    Tuurlijk is wadding kopen de makklijkste oplossing. daar van weten we allemaal dat het werkt en redelijk veilig is.

    Maar soms is experimenteren helemaal geen slechte oplossing om tot nieuwe in zichten te komen. En ook daar ben ik en voorstander van.

    Waar ik echter wle problemen mee heb is de wijze van presenteren die ik hier zie.

    Crepe papier is wel degelijk brand vertragend. het gaat er alleen om hoe je het test.

    Er is een heel simpel testje en nog leuk om te doen ook.

    je neemt een Wc rol die maak je aan een kant stevig dicht. of ene keuken rol die je in de grond stopt.

    Dan stop je in zo papieren kokertje waar normaal suiker in zit een halve gram kruit. die stop je in de koker met een ontsteker.
    hier op een prop papier en je hebt al een redelijke opzet voor een test.


    testen op deze manier laat zien dat crepe papier net zo goed brand als wadding.

    De verklaring waar om dingen zo zijn krijg je morgen wel als ik uitgeslapen ben ;-)
     
  18. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Maak je er ook videotje van?
     
  19. sjaakie

    sjaakie Guest

    heey mensen dat van dat creppapier is niet zoan groot succes

    het is wel leuk gedaan dat proefje !!!

    MAAR IK HEB EEN BETEREB VERVANGER ZILVERFOLIE !!!

    zilverfolie brand bijna niet alleen bij extreme hoge tempratuur want ik doe altijd men pataten poffe met dat spul en het is me nog nooit in een volle vlamen zee in de fik gevlogen !!! en het is goedkoper als watten !!!

    wat vinden jullie er van ??? zal het werken of niet :D
     
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Moet ik hier nog een zinnige reactie op geven kj ????

    lijkt me niet.

    Ga vooral door met het op deze manier promoten van de hobby. Lijkt me goede reclame voor de DRRA.
    Deze reactie zegt voor mij weer alles over het denk niveau en mentaliteit van de voorzifter.
     

Deel Deze Pagina