weet iemant wat voor boot dit is?

Discussie in 'Speedboten' gestart door danny11-, 26 okt 2008.

  1. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Heb je zeker die plug-in niet gebruikt Jaimy ?
    Want ik tel maar liefst 6 fouten ,
    en als ik streng ben ... zelfs 13 . ;)
     
  2. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    volgens de plug- in had ik maar 3 fouten.
    op het woordje vouten na dan.

    grammatica kijkt z'n plug-in niet op
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag heren!

    Maar weer eens dit draadje gangbaar maken! Na 11 jaar schoonschrijverij!

    Onlangs is mij is een Duitse Robbe Turo ter hand gekomen. Dat kan...

    Ik post hier even wat plaatjes, zodat er aan gerefereerd kan worden. Ding is een stukje modelbouwhistorie geworden immers.

    Model is uitgerust met een Robbe EF 76 II. Het is een mooi object uit vervlogen tijden.
    In de catalogus '84 Robbe staat de kit afgebeeld. Gesproken wordt van een 'Trainingsmodell'

    Hopende op een wat stabielere ‘documentatie' op het MBF, post ik wat 'permanente' plaatjes, direct in de opmaak van deze draad.
    Heeft iemand wellicht wat aan deze beelden. Ik hoop dat ze het nog zeker 10 jaar volhouden hier! Zoiets...


    Motor even uit de Robbe catalugus 195... van1995, met de EF 76 II en S verhaal

    IMG_0087.jpg


    Dan het bootje... netjes gebouwd, hand geschilderd niet gespoten. Romp een klein beetje vergeeld maar niet heftig... Gelijk de beschildering van Robbe... Rompje is Robbe 'Plura' materiaal, een ABS op recept fabrikant?
    De beschildering doet een beetje Pop-Art jaren 60 aan...


    IMG_0074.jpg


    Onderkant...


    IMG_0076.jpg


    Motor en elektronica-opstelling... volledig met de standaardcomponenten van de kit.

    IMG_0083.jpg


    IMG_0084.jpg


    IMG_0082.jpg


    IMG_0085.jpg


    IMG_0086.jpg


    Prop en roer...

    IMG_0077.jpg


    IMG_0079.jpg


    Wat ik er mee ga aanvangen, weet ik eigenlijk nog niet?! Bewaren of doorsluizen naar een liefhebber?
    Motoraansturing is via een aan/uit schakeling, als meegeleverd in de kit... zie foto.

    Een redelijke regelaar watergekoeld voor-/achterwaarts, van Conrad, heb ik nog wel liggen. Amperage? Moet ik allemaal weer eens nazien.
    En dan ook nog ergens een Robbe Nayy regelaar. Alleen voorwaarts...
    (90 en 70A regelaars)

    Prop is een Robbe 40 mm. Spoed onbekend, typenummer 1467, maar zal 1,1 à 1,2 x diameter zijn. Beperkt bladoppervlak bladen geven een niet te grote belasting van de motor?

    In de '84 catalogus wordt gesproken van 8 cellen NiCad.

    Overigens niet het idee dat dit speedbootje veel gevaren heeft. Motor oogt fonkelnieuw.
    Servo's zijn al +30 jaar nieuw, zien er fris uit.
    Meeste lak-krasjes zullen van het liggen en verplaatsen zijn gekomen.
    Niet van badeenden in de badkuip.

    Toch altijd weer gek zoiets onverwachts binnen te krijgen. Had wat spulletjes overgenomen, en zat deze 'vrolijke keilsteen-eend' bij.

    De EF 76 II werden vroeger nog wel eens aan een gearbox gehangen en op overspanning gezet. Verhaal HMBC uit de jaren 70 van Erik Bakker (overleden). Zal het eens een keertje scannen. Altijd leuk geschreven artikelen in die tijd.
    Grotere prop, beter rendement en een lager belaste motor op hogere toeren... zal wel gegierd en gejoeld hebben op de elektrospeed wedstrijden. Die Robbe Navy kasjes waren niet echt stil immers.

    Heb noch een Robbe Sports 420/5... zonder gearbox. Die panetaire box zit fantastisch op een vliegtuig, en doet daar wonderen op.
    Deze Robbe Sport zou een aardig alternatief kunnen zijn voor de EF. De mooie kruiskoppeling acht ik dan te zwak voor zulk geweld. (Koppelingen zijn ook al schaars goed geworden... houdt niet over heden ten dage!)

    Voor wat het waard is...

    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2019

Deel Deze Pagina