nee.
kwestie afstellen.
ik zit wat meer met de vliegende toestellen uitgerust met methanol motor, die vliegen met -10 ook.
al kan het zijn dat ze dan wat harder slijten zolang ze koud zijn.
bij automotoren is dat wat erger, die passing is vaak wat strakker.
maar rijden kan zowieso. als je maar afsteld.
iedere methanol motor (de jouwe dus ook) moet worden afgesteld.
je zal bij een onbekende motor dus eerst de volledige afstelprocedure moeten doorlopen.
lees hiervoor dit door:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...en-carburateur-van-een-model-race-auto.15402/
Nu moet je wel ff opletten.
je verteld net namelijk dat je motor nog nooit heeft gedraait.
hij is dus nieuw, DUS moet hij nog inlopen.
bij het inlopen slijten de onderdelen netjes op elkaar in, als dit goed gebeurd kun je lang plezier hebben van een motor.
gebeurt dit niet goed, kun je de motor vlot weggooien.
het is vrij belangrijk.
Voor het inlopen, lees dit even door:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/inrijden-de-wot-methode-voor-brandstofmotoren-uitgelegd.19154/
Qua gedrag van jouw motor, kan makkelijk dat hij bijvoorbeeld (stevig) te rijk of te arm staat.
dan lopen ze soms wel stationair, maar bij een tikkie gas slaat het af.
na het inlopen en afstellen zoals hierboven, zul je zien dat je methanol motoren altijd af moet stellen voor het rijden..
daar ontwikkel je een gevoel voor, geluid zegt heel veel, rook ook.
na een tijdje is het een gewoonte, en heb je in 3 tellen (letterlijk) de motor afgesteld.
maar, eerst moet de basisafstelling goed zijn, en dat wordt uitgelegd in de twee linkjes.