'Wegdrijven' tijdens draaien

• Topicstarter Topicstarter captain crash
  • Startdatum Startdatum
C

captain crash

Guest
Hallo allemaal,

Gloednieuw op dit forum en sinds kort micro heli piloot.
Ik denk dat ik een probleem heb, in ieder geval een vraag, en denk dat jullie me mogelijk kunnen helpen.
Mijn technische heli woordenschat is beperkt, waarvoor mijn excuses, maar ik hoop het uit te kunnen leggen.

Ik heb een E-flight mSR-X en een mCP-X.
Net een beetje geleerd te hoveren met de staart naar me toe.

Nu wil ik, al hoverend, naar links draaien (de heli om z'n as laten draaien) en geef een beetje rudder naar links.
Behalve dat de heli naar links draait begint ie ook naar achteren te vliegen en iets naar links te kantelen. Hij drijft vlot weg en voor je het weet is het 'Crash'.
Ik moet dus naar rechts en naar voren sturen om de heli min of meer op z'n plek te houden.

Zowel de mSR-X als de mCP-X vertonen hetzelfde gedrag.
De zender is een DX6i.

In het simulatie programma Phoenix heb ik dit probleem niet.

Is dit normaal of heb ik een heli probleem?

Laatst bewerkt door een moderator:
De MCPX zou er wel wat minder last van moeten hebben, bij de MSR is het normaal gesproken een veel sterker verschijnsel. Maar het ligt een beetje in de aard van een heli om op bepaalde stuurcommando's ongewenste nevenreacties te vertonen.
Dat je dit probleem met de SIM niet hebt, zegt wat over het realisme van die SIM... niet 100% perfect dus.

Gewoon leren het te compenseren, we hebben er allemaal mee om moeten leren gaan....

Groet, Bert

Ja, de mSR heeft daar nogal last van. Bij de mCPx is dat een stuk minder vind ik persoonlijk. Met de "Programmable Mixing" optie in DX6i kan je dit effect trouwens (enigszins) compenseren. Maar met zelf tegensturen leer je misschien nog meer...

Is verschil tussen een sim en the real world...

Normaal, ligt aan je vliegkunsten.. ;)

Ik was er al bang voor...
Heli vliegen is nog moeilijker dan ik dacht.

In ieder geval genoeg reserve onderdelen te krijgen, da's dan toch weer positief.
Ga weer een draai proberen te maken.

Mijn dank is groot voor de hulp!

Hihi, als ik een cent kreeg voor iedereen die dit ooit tegen mij gezegd heeft had ik nu de rest van mijn leven niet meer hoeven werken....:D

Welkom bij de club!

Groet, Bert

EDIT: het is geen echte oplossing, maar als je je heli een paar klikjes voorover trimt, heb je in elk geval wat minder last van crashen. Je moet in hoover de heli wat "tegenhouden" maar als je hekrotor stuurt heeft de heli in elk geval een beetje meer de neiging NIET achteruit te kruipen. De zijdelingse afwijking is dan iets makkelijker op te vangen. Probeer het maar eens. Uiteindelijk is het wel beter om te leren vliegen met een neutraal getrimde heli, maar als tussenoplossing om "door het moeilijke stukje heen te komen" kan het behulpzaam zijn.

In ieder geval genoeg reserve onderdelen te krijgen, da's dan toch weer positief.

Dat is juist het leuke van heli vliegen de moeilijkste tak van RC.

Bij de MCPX moet je de accu er een mm of 8 tot 10 achteruit uittrekken(stekkertje gelijk aan achterste skid!) omdat anders het CG off is.

Daarom wordt helivliegen nooit saai ! Bij mij gaat hij ook behangkrabben na een pirouette. Probeer het eens langzaam te doen :mrgreen::mrgreen:

Daarom wordt helivliegen nooit saai ! Bij mij gaat hij ook behangkrabben na een pirouette. Probeer het eens langzaam te doen :mrgreen::mrgreen:

Nou....

Ik vond dat behangkrabben toch aardig "saai" worden na verloop van tijd...:p

Groet, Bert

Je zult ook gaan merken dat hij bij een rechtse bocht juist naar voren wil ipv naar achter bij linksaf. Trimmen is dus niet echt een oplossing want dat gaat dat weer tegenwerken in de andere bocht.

Mijn Nine Eagles Solo-Pro heeft dit verschijnsel ook. Da's erg leuk als je hiermee nose-in wil leren want da's echt een hele opgave tov een "echte" heli.

Je zult ook gaan merken dat hij bij een rechtse bocht juist naar voren wil ipv naar achter bij linksaf. Trimmen is dus niet echt een oplossing want dat gaat dat weer tegenwerken in de andere bocht.

Mijn Nine Eagles Solo-Pro heeft dit verschijnsel ook. Da's erg leuk als je hiermee nose-in wil leren want da's echt een hele opgave tov een "echte" heli.

Dat klopt met de solo pro 328. Heb ik zelf ook al ondervonden, en ik dacht dat het niet zo hoorde en was aan het trimmen op de zender als ik weet niet hoe, haha.

Normaal verschijnsel. Koop het ebook msr-x-120sr_ebook (google), daar wordt het heel duidelijk uitgelegd en nog veel meer handige tips. Ook uitgebreidde uitleg in/afstellen dx6i.

Boek is wel in het Engels en kost ong. 7,50€. Veel lees plezier.

@Stealth
Eindeloos veel geduld, niet opgeven en doorgaan met oefenen, ook al lijk je het nooit te leren. Tenminste zo ervaar ik het.
Elke dag wordt er een poosje gevlogen, al een paar maanden en het begint langzamerhand z'n vruchten af te werpen.
Veel aanleg lijk ik niet te hebben maar inmiddels lukt een langzame pirouette rechtsom probleemloos.
De veel lastiger langzame linksom kant heb ik nog niet helemaal onder controle, maar het begint al wel ergens op te lijken. Soms gaat het beter dan een andere keer.
Nose-in gaat sinds kort ook al redelijk, en soms tóch nog weer even instinctief fout reageren.

Rustig en gecontroleerd leren vliegen is een langdurige kwestie, veel langer dan ik in eerste instantie dacht.
En dan beginnen sommige dingen zomaar opeens beginnen te lukken! :)
Goed gevoel heeft dat.

Die tic-toc komt nog wel...:D

Hihi, begon ook zo en oefenen, schroeven, oefenen, schroefen en in eens ging het beter en beter, verder zo !:cool:
@Stealth
Eindeloos veel geduld, niet opgeven en doorgaan met oefenen
P.S. ik zou de Heli niet te veel naar voren trimmen, beter is in de begin te probeeren de Heli iets met de nose naar beneden te vliegen, niet anders om, dat komt later.

Back