Hoi hoi, sinds enkele maanden ben ik actief in het 1/8e wereldje. Nu heb ik reeds enkele clubwedstrijden en 2 BK's gereden. De laatste was in Luxemburg. (off-topic: wat een machtig circuit!! ) Nu heb ik ondervonden tijdens de laatste wedstrijd dat de auto enorm veel grip had vanachter maar te weinig stuur in de bochten. De afstelling waar ik mee gereden heb ik de standaard afstelling die de auto heeft. Nu vroeg ik me af of er ergens iets (website, pdf, ...) bestond waar zo een beetje uitgelegd staat wat je kan doen om de wegligging aan te passen. Bv: welke impact heeft steken van soepele veren vooraan? Hoe kan je meer stuur krijgen? ... Alvast bedankt voor alle antwoorden!!!! Greetz Taz
Niet specifiek voor 1/8, maar bijzonder leerzaam en interessant: R/C Car Handling - An Introduction To Vehicle Dynamics
Op de site van Serpent ( Serpent 960 Downloads ) (= specifiek voor de 960 dan wel, maar ook toepasbaar op andere wagens) en de site van Hudy ( HUDY )staat een setup-boekje met uitleg welke verandering wat doet.
Merci voor de antwoorden! Heb ze gedownlaod en ga ze deze avond eens op men gemak doornemen. Greetz Taz
ff kort uitleggen: - Toespoor en wielen ietsje naar binnen buigen (van boven gezien): Stabiel weggedrag en hard door de bochten. Dit, als je de bocht door gaat, de wielen pas met het hele wielvlak het asfalt raken en dus grip krijgen. Dit resulteert dus in een koersstabiele auto
Toespoor en wielen ietsje naar binnen buigen? Wat bedoel je? Dit is wel erg algemeen. Je moet wel onderscheid maken tussen voor en achter. Voor wordt er geen toespoor toegepast hoor bij ons dat is meer voor de rechtuit stabilteit bij personenauto's. Over het algemeen (weet niet de setups voor 1/ acht) wordt voor uitspoor ivm stuurrespons (lijkt me ook voor 1/ acht). Achter toespoor voor meer grip. En wat bedoel je met naar binnen buigen? Je moet wel duidelijk zijn in waar je het over hebt. Van achter gezien hebben het over (negatief) camber zo: / \ Van bovenaf gezien is dit \ / uitspoor en dit / \ toespoor Maar goed btw het lijk me wel dat dit beetje onnodig was uit te leggen omdat hij dit al weet neem ik aan.
IK bedoel dus, dat de bovenkant van de wielen iets naar binnen staan (rechts) van vooraf gezien, dus zo / \ (erg overdreven, maar voor het idee;-)) Ik bedoel het dus zo, zoals jij het zegt;-)
Maar het blijft wel erg simpel. Er wordt gevraagd om meer stuur te krijgen ofwel meer grip op de voorwielen. Dat kan je dus krijgen door: - slappere stabi - slappere veren - zachtere shore band - aanpassing van rollcenter Met de geometrie kan je ook spelen: - casterverandering dmv. de bovendraagarmen meer naar voren te zetten. Andere factoren die ook het stuurgedrag kunnen verbeteren: - chassis korter zetten (bij Mugen kan het) - voorkant smaller zetten - body meer naar voren verplaatsen - downstops verzetten - en kijk ook even als je bumper niet over de grond sleept. En als je denkt dat het niet beter kan moet je achter grip gaan wegnemen: - spoiler verlagen - stabi harder - veren harder - minder toespoor - andere rolcenter