Weigerende lipo-saver, iemand die hulp kan bieden?

Ik vlieg met een EDF sniper met een Het-rc 2 winder en een 3200 kokam lipo pakket (3s1p). En een Jeti 70A regelaar, zonder ingebouwde lipo-saver. Daarom hangt er een aparte lipo-saver tussen.

Maar ik kan niet volledig volgas vliegen met het toestel. Want doe ik dat, dan begint het toestel te stotteren. Eerst dachten we dat het storing was. Maar het viel op dat het steeds gebeurde als ik volgas had. Zet ik de gas-stand namelijk een paar tandjes terug, dan stottert de motor niet meer.

Nu kan ik het dus wel terug-programmeren met de zender, dat ik niet 100% gas kan geven, maar bijvoorbeeld maar maximaal 90%. Maar dat vindt ik eigenlijk een nep oplossing.

Weet iemand iets? hoe dit op te lossen is?

wat gebeurd er dan als je zonder lipo saver vliegt?? Hetzelfde? dan ligt het in iedergeval niet aan de lipo saver

Paul, heb je al eens de stroom gemeten?
Iik ben bang dat je tegen de limiet op zit van je accu of je regelaar.

Salamander, ik heb ook zo'n liposaver er tussen zitten bij een paar oude Jetis. Ik heb ze bij Jepe gekocht, misschien praten we dan over hetzelfde dingetje.
Ik heb, als de lipos helemaal volzitten ook een probleem dat hij net één cel meer detecteert en dan begint hij te stotteren wat hij denkt ik zit op mijn afslagpunt.
Door de accu aan te sluiten en de motor even te laten draaien haal je die piek er net af, daarna accu even los en weer vast en hij detecteert het juiste aantal.
Ik los het op door mijn lader (Schulze) in te stellen op Liion, dus 0.1 V lager per cel, dus 4.1 V en dan herkent hij meteen het juiste aantal.
Maar ik vrees dat je spanning zo inzakt dat hij tegen zijn afslagpunt aanzit

Ik heb ook de lipo-saver van Jepe, dus het zullen dezelfde zijn denk ik. Kosten zo'n 25 euries.

Ik zal het eens proberen om de piek eraf te halen, en dan de accu's eens opnieuw aan te sluiten. Kijken wat hij dan doet.

Alleen het vreemde wat ik vind, is dat ik het toestel al een paar maanden heb. En sinds een paar weken er pas last van heb. En dan heb ik toch al snel 20 vluchten gemaakt voordat ik problemen kreeg. Dat is het vreemde aan het hele verhaal.

De accu kan het volgens mij wel aan, hij zou continu 60Ah aan kunnen. En de regelaar kan continu 70Ah aan. Dus aan die 2 ligt het volgens mij niet. Maar ik heb de stroom nog niet gemeten. Ik heb helaas ook geen apparatuur die zo hoge stromen aan kan.

Zonder lipo-saver heb ik nog niet gevlogen. Maar dit doe ik liever ook niet, want als ik eenmaal aan het vliegen ben met de sniper, dan gaat het zo lekker dat ik de tijd vergeet.

Ik heb een iets goedkopere lader van robbe, en die heeft geen liion instelling, dus dat is geen mogelijkheid voor mij.

Ik zal het eerst eens proberen met de piek even van de accu af te halen, kijken wat er dan gebeurt.

Hallo Paul,

Ik heb ook hetzelfde met die lipo-saver gehad, wellicht laad je met een Schulze lader met software versie 8.06? Met versie 8.11 of hoger zou dit euvel verholpen moeten zijn. Het truukje van Ben heb ik afgelopen jaar ook toegepast.

In mijn spitfire had ik ook zo'n liposaver op een oude Schulze regelaar, maar dit ging niet goed ... op een afstand van 25 meter kreeg ik bij volgas, VOL diep erbij. In eerste instantie denk je storing ... maar het na verwijdering van de liposaver was de storing verdwenen. M.a.w. ik vlieg de spitfire nu probleemloos zonder liposaver en op de wekker. :lol:

Wat je ook kunt doen is een lipobalancer kopen, die topt de cellen ook vanzelf af, zodat de liposaver wel het juiste cellenaantal herkent. De liposaver heeft dus zijn voor / nadelen. Het was in ieder geval mijn laatste, ik spendeer het geld liever aan een liporegelaar.

@Paul
Als je tijd hebt kom eens met je sniper in Venray vliegen (bv a.s. weekend?), dan kun je ook de nieuwe minifan F16 zien. :P

Grtz,
Emile 8)

Ik gebruik geen schulze lader, maar een lader van robbe. Wat hier voor versie software in zit geen idee. Maar volgens mij kun je hem niet up-graden zoals bij een schulze lader.

Die lipobalancer heb ik al eens aan zitten te denken. Misschien dan toch maar eens naar op zoek gaan.

@emile,
Zijn jullie er maandag ook op het veld. 1e paasdag ben ik verhindert, maar 2e paasdag lukt mij wel. Dan neem ik de sniper ook mee.

@paul,
Als de JET meeting 2e paasdag doorgaat dan moet je maar eerst mijn lader en/of liposaver proberen, voordat je geld over de balk gooit. :lol:

Je kunt dan mijn Sniper met slechts 500Watt vertikaal zien accelereren. :P

Tot dan,
Emile

Harold zei:
Jet meeting? waar?
Geen zorgen Harold je mist niks officieels, Paul komt misschien 2e paasdag bij onze club gastvliegen met zijn Sniper, vandaar dat ik onze afspraak effe een jetmeeting noemde ... De eerste "echte meeting" is en blijft Boskoop. :wink: :lol:

Ik moet echter eerst navragen of er gevlogen wordt, want op maandag mogen wij officieel niet vliegen, maar och tis pasen he ... :|

Tevens moet ik even vragen of Peter met zijn f16 met pasen wel aanwezig is. Ik neem aan dat Paul met name daarvoor komt en natuurlijk voor zijn stotterprobleempje waar dit draadje aan gewijd is. :roll:

Grtz,
Emile 8)

Emile, Ik kon al niks vinden in de kalender.
7 mei kan ik er helaas niet bij zijn, want ik heb toegezegd te helpen bij de F3A wedstrijd op on veld.

Vandaag naar het veldje geweest van Emile, om misschien het probleem van het stotteren op te lossen. Maar je kan het bijna jet-meeting noemen. Er waren in het totaal 4 jets aanwezig daar. Zoveel zijn er niet eens in mijn club.

Dus thuis de lipo opgeladen. En 2 uur later heb ik er pas mee gevlogen. En geen gestotter of niets. Met lipo's vers van de lader zijn er enige probleemjes dus.
Dus dan toch maar de manier van hierboven doen. Even aansluiten, dan even gas geven. Accu losmaken, en weer aansluiten. En dan zou het goed moeten gaan.

Zonder lipo-saver ga ik niet vliegen, weet nu al dat ik ze dan te leeg ga vliegen. Tja het is het een of het ander.

Tevens vandaag de jet gezien, die er bij mij ook gaat komen. Zodra hij leverbaar wordt tenminste, was het prototype wat ik vandaag gezien heb. Maar het schijnt nog +/- 8 tot 10 weken te duren voordat hij leverbaar is. Misschien tegen die tijd wel een draadje hier op het forum, wie weet.

Back