weing vermogen, te kleine prop?

Hallo,

Ik heb een Hacker A50 16s op een Edge van ongeveer 3kg gevlogen met een 14x8 prop en dat ging goed, op 6s genoeg power.

Nu heb ik de setup op een Piper Cherokee gezet van 3300gram met een 12x8 prop. De prop kan niet groter omdat ik anders het gras ga maaien.
Probleem is nu dat ik amper 7000 toeren haal, te weing voor takeoff....??? Ik kan alleen beenken dat de prop te klein is voor de motor of is er iets anders aan de hand?
Graag jullie advies, mening etc.

Groet Colin.

theoretisch zou je zeggen dat je met een 12x8 meer toeren draait dan een 14x8.
Maar je prop is 2 inch kleiner, daarom heb je ook minder trekkracht.

Ik zou kijken of je niet een maatje grotere wielen onder de kist kunt zetten. Om te zien of je daarmee dan weer een grotere maat prop kan draaien (13x8 of 13x9?)

Of een drieblads prop op 12 * 7.
Hiermee kan je een kleinere prop met hetzelfde vermogen draaien.
Er zijn standaard omreken formules om van twee blads naar drie blads te gaan.

Dank voor jullie reacties!
Dus ik moet het toch in de prop maat zoeken? Dacht al dat er iets raars in de instellingen was gebeurd vd esc ofzo. Kan daar geen rare dingen in vinden namelijk.

Als hij echt minder toeren draait klopt er iets niet. Met een 2 inch kleinere prop zou hij juist wat meer moeten maken.
Maar misschien bedoel je iets anders, namelijk dat hij bij vol gas niet meer zo goed versnelt als eerst. Dat kan wel kloppen, die prop levert véél minder trekkracht.....

Bij 7000 toeren heb je ongeveer 1500 gram thrust en dat is niet zo veel bij een kist van 3.3kg.
Met een 3 blad prop kom je op 1900gam thrust met hetzelfde toerental en dat lijkt er al meer op en zou genoeg kunnen zijn.

Estimate Propeller Static Thrust

In theorie is een motor met een hoger kv ook een oplossing maar een nieuwe motor is misschien geen aantrekkelijke optie t.o.v. een 3 blad prop.;)

Hoi Colin,

De prop is simpelweg te klein. Je kunt nog een 3- of 4-blads proberen, maar ik verwacht er geen wonderen van.
Er zijn eigenlijk 3 opties:
-landingsgestel verhogen zodat je een grotere prop kwijt kunt (eventueel alleen grotere wielen en dan een 13x8 driebladsprop)
-Andere motor. Zou de beste oplossing zijn, een motor met een iets hoger kv.
-naar een 7s of 8s lipo omschakelen. Vaak lastig omdat de lader dat niet aankan..

Groetjes,
Gerben

Het wordt een andere motor, deze A50 kan naar een andere kist waar wel een 17 inch prop op past.

bedankt allemaal, veel vliegplezier!!

Back