Weinig evolutie in batterijtechniek?

Ik heb hier nog een klassieke DJI Phantom 1 liggen. Ik wou er nieuwe batterijen voor kopen. Die gebruikt een 3S 22000mAh. Ik had verwacht dat de lipo's anno 2017 wel kleiner en lichter zouden zijn dan die in 2013. Tot mijn verbazing lijken die echter nog altijd hetzelfde te blijven. De techniek is zo hard veranderd, maar de batterijtechnologie lijkt niet te volgen?

batterijtechnologie heeft de focus vooral liggen op accu's voor elektrische/hybride auto's, hier worden de benodigde miljarden ingepompt.
en lipo's zijn niet geschikt voor auto's dus daar gaat weinig tijd en onderzoek naartoe.
in de loop der jaren dat de lipo bestaat is er wel een grote vooruitgang geweest, hogere C waardes bij lager gewicht, grotere capaciteit bij lager gewicht, hogere laadstromen, langere levensduur en zelfs hogere voltages. scheidings lagen zijn dunner geworden en de interne weerstanden zijn omlaag gegaan. ook kunnen ze tegenwoordig beter tegen hogere temperaturen dan vroeger.

maar aan het einde van de lijn blijft een lipo een lipo... en tot nu toe zijn het de krachtigste elektrische energie bronnen per kilo per geleverde watt. maar ze zijn gevoelig en gevaarlijk.

auto accu's voor elektrische/hybride auto's zijn belangrijker (leveren meer geld op, is meer geld voor onderzoek voor te krijgen) dan accu's voor een hobby. met een 100X hogere verkoop prijs, en 1000X groter afzet volume dan lipo's zijn accu's voor elektrische/hybride auto's de grote winnaars in de race voor ontwikkeling... en dit terwijl ze nog steeds met laptop accu's rondrijden...

Back