Wel of geen KNVvL clublidmaatschap bij jullie?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard Branderhorst, 24 nov 2006.

  1. cirrus

    cirrus

    Lid geworden:
    30 jan 2003
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Maastricht
    Beste forumschrijvers/lezers/bezoekers

    :oops: Kan iemand mij uitleggen waarom het altijd en eeuwig over CENTEN moet gaan als we het over de KNVvL hebben ??

    De KNVvL is gewoon een must voor iedere, zich zelf respecterende, club en modelvlieger.

    :arrow: Modelvliegers, tel uit je winst, GROW UP en wordt eens een keertje volwassen.
     
  2. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Cirrus,

    Het gaat over centen omdat de heren sceptici niet met andere steekhoudende argumenten over de brug kunnen komen.
    Dus laten ze nog even zien dat ze echt uit Nederland komen.
    Mja, je hebt gelijk.......
     
  3. KNVvL

    KNVvL

    Lid geworden:
    3 sep 2004
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Woerden
    Uitnodiging

    Ook het bestuur van de afdeling Modelvliegsport van de KNVvL weet dat we verder moeten verbeteren om een vereniging voor alle modelvliegers te worden.

    Daarom komen we naar u toe, zodat we samen kunnen overleggen hoe we verder gaan met het Toekomstplan. De uitnodiging voor elf bijeenkomsten, verspreid over het hele land, is deze week verstuurd naar alle modelvliegclubs.
    Zie http://www.modelvliegsport.nl/ALV/SMP voorbeeld.pdf

    Niemand hoeft deze kans om ideeën en wensen in te brengen te missen. Tijdens die bijeenkomsten is er ruimschoots gelegenheid je aan te sluiten bij de vrijwilligers die de plannen tot werkelijkheid gaan maken.

    Komt jou club ook?

    Boudewijn Swanenburg
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik ga er in ieder geval in veghel eens naar luisteren.
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    En ik ga naar Breda, was al overtuigd over het nut van de KNVvL, maar ben benieuwd met wat voor argumenten de twijfelaars komen, ALS ze komen :?

    Tot ziens Ger Kovacs.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Als er gratis koffie is, komen ze waarschijnlijk wel..
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nou, dat ligt er maar net aan, als ze verplicht worden om koffie te nemen, dan weet ik het niet hoor [​IMG]
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik wil me als Belg in dit wel heel erg Nederlandse draadje niet moeien maar er zitten hier echt wel een paar heren die het cliché van krenterige Nederlanders alle eer aan doen.

    Voor ons Belgen is het heel simpel. Wil je als club erkend worden en van alle voordelen (zo zijn er wel een paar want wij zijn in Vlaanderen erkend als sport met alle subsidies vandien) die het lidmaatschap bij de VML bied genieten dan moet je aangesloten zijn. Je doet het in Belgie dus niet individueel maar op clubniveau. Is de club aangesloten bij de VML (Vlaamse tegenhanger van jullie vakvereniging) dan ben jij dat automatisch ook. Het bedrag om lid te zijn van de VML zit verwerkt in je lidgeld voor de club.

    Voor al de gene die nog twijfelen onthoud dit, SAMEN STERK! Hoe meer leden er aangesloten zijn bij een vakvereniging hoe meer kans je ook maakt om gehoord te worden.

    Voor de rest gaan jullie maar weer verder met de discussie, Doei!

    Stevo
     
  9. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Hi Marco,

    Als je in mijn profiel kijkt zie je dat ik in de AOW zit met een klein pensioentje.
    In mijn jonge jaren werd er niet zo nagedacht dat ik later ook nog moest leven.
    Dus voor mij is het zo dat ik elke cent om moet draaien voor ik hem uitgeeft.
    Dat is ook de reden dat ik bij de KNVvL ben weg gegaan met als gevolg dat ik ook MVC “Delta” na ongeveer 26 jaar, waar ik overigen altijd fijn gevlogen heb, vaarwel moest zeggen daar deze club van de leden verlangde lid te zijn van de KNVvL. Misschien heb ik dat niet op een correcte wijze gedaan tegen over de clubleden, ik heb nl alleen een e-mail gestuurd naar de bestuursleden dat ik vertrok en dat heeft kwaad bloed gezet.
    In bedekte termen werd ik door diverse leden aangevallen zo wel op het Forum als daarbuiten.
    Mijn vertrek werd alleen maar bespoedigd omdat er een nieuwe club bij ons in de buurt werd opgericht die geen KNVvL lid wilde worden en daar vlieg ik nu met groot plezier “met een zender in m’m hand”.
    Ik heb niet alleen de KNVvL op moeten zeggen, ook ander dingen heb ik de rug toe moeten keren.
    Ik hoor het al zeggen “ach wat zielig” maar feiten zijn feiten.
    Als ik nu wat nieuws wil kopen moet ik eerst wat verkopen en dat lukt meestal niet, wat meestal erg frustreren werkt.
    Daar bij komt nog dat ik heel moeilijk afstand kan doen van m’n spullen.
    Ik heb m’n F-15 moeten verkopen en daar ben ik een paar dagen ziek van geweest.
    Toen heb ik er over gedacht om de hele hobby aan de boom te hangen wat ik gelukkig niet heb gedaan.
    En dan kunnen ze wel zeggen waarom het altijd over CENTEN moet gaan, wel het hele FUCKING LIVE draait om die centen, tjonge wat ben ik toch SCEPTIS.
    Al met al, ze zullen met heel goede argumenten over de brug moeten komen om mij over de streep te trekken, vooral als ik niet zeker weet dat het geld wat ik aan de KNVvL betaal voor de modelvliegsport gebruikt wordt en niet naar de afdelingen gaat van de GROTE LUCHTVAART.

    Zo nu weten ze mijn verhaal en laat nu die bom maar barsten.

    Janneman :zon:
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Tja,
    Als starter van dit draadje, kan ik zeggen dat de discussie veel lijkt op de praatjes die je her en der op de velden voert, niks mis mee, iedereen doet zijn zegje. Idd, teveel op de man af, dat komt soms harder aan dan in een gesprek, realiseer je dat eerst voordat je wat schrijft.

    Een stukje persoonlijke historie.
    Modelbouw (destijds L/B) is mijn startpunt geweest van een mooie beroepscarriere (sorry, ben aan het webmailen in Rusland, kan alle tekens niet vinden op dit keyboard....) in de luchtvaart.

    De logische stap na modelbouw werd 1/1 zweefvliegen en daarna beroepsvlieger, wat ik nog een jaartje hoop uit te oefenen, voordat ik mijn gezagvoerderspet in de wilgen (moet) hangen. Maar daarvoor ben ik hier niet op dit forum.

    Rond mijn 25e het modelvliegen weer opgepikt en dat is nooit meer weggegaan.
    Zeer vele types/disciplines gevlogen: stond aan het begin van de benzinemotoren vliegerij in nederland, en daarmee gepaard gaande grote kisten.
    Ben met veel plezier het kort daarvoor opgerichte F3A-X vliegen gaan coordineren en ervoor gezorgd dat na vele jaren het ondergebracht is bij de KNVvL.
    Deed (en doe weer) veel aan watervliegen.
    Heb een jaar of 10 geleden het modelzweven en -slepen opgepikt, en toen ik zag dat er landelijk (in Belgie en Nederland) her en der loslopende zwevers en slepers waren, ben ik samen met een Belgische modelvliegcollega een vereniging begonnen, BIGGS genaamd ( www.biggs.nl ) waarin we diverse jaarlijkse activiteiten organiseren.
    Nee, het lidmaatschap is niet gratis, maar ook niet duur, zodra je wat organiseert, anders dan een cowboyclub, dan komen er kosten. Inmiddels een dikke 50 leden uit BE en NL, van wie velen onze weekends (ook in BE en NL) bezoeken. Ik sleep en zweef er, en heb onwijs veel plezier met die groep het is een echte vriendenclub geworden.

    Twee jaar geleden met helivliegen begonnen. Inmiddels (valt toch niet mee na je 50e..) kan ik los vliegen, maar het 3D vliegen beschouw ik als een niet-haalbare kaart meer voor mij.

    Sinds een jaartje op het gladde ijs van jetvliegen gesprongen, wat ik bij De Brik in Deelen met heel veel plezier en een doorgeladen met adrenaline doe. Een F16 met een P120 en een Hotspot (met P80) zijn mijn modellen daarbij.

    Daarnaast vroeg met elektro begonnen en vlieg af en toe met indoor en met simulaters.

    Van onze 3 zonen is de jongste, Thomas, ook aan de hobby blijven hangen en vliegt al vele jaren samen met me. Dat is altijd erg fijn geweest, je zoon als vliegmaat. Waar ik van droom doet hij met 2 vingers in zijn neus. Gelukkig dat er zoiets bestaat als genetische overdracht.

    Daarnaast heb ik vele jaren in het bestuur van DELTA Oss gezeten. Het is een dynamische club geworden met veel nieuwe initiatieven. Hebben een milieuvergunning verkregen die (gezien de nabijheid van 2-300m van de bebouwde kom) redelijk uniek is te noemen. Een accomodatie die slechts weinig clubs in Nederland voor elkaar hebben (afgezien van een vervelende golfclub als buurman...)
    Allemaal verkregen door in TEAMverband tegen de stroom op te roeien en keihard te werken.
    We organiseren er wedstrijden (KNVvL wedstrijden, maar ook die via het forum gestart...), we zijn het "Berenvliegen" gestart, we hebben er zeer geslaagde schaalwedstrijdvliegers als lid, acro wedstijdvliegers, dit jaar gaan we een Junk Yard War organiseren en we zijn met club (les)kisten begonnen.
    Enkele zaken uit Oss hebben modelgestaan voor landelijke regelingen, bvb het keuringsformulier is ontstaan uit dat van Oss. En ook de instuctiesyllabus komt hier vandaan.

    By Phantasy in Blue (een bijna profesioneel gerunde organisatie met een voor modelbouwbegrippen hoog budget) zit ik in de technische commissie.

    De KNVvL
    30 jaar geleden was ik (net als zovelen op dit forum nu) een felle KNVvL hater. Ik zag die club van ouwe l@llen in blauwe blazers en grijze pantalons die (in mijn ogen) niet veel meer deed , als elkaar vetleren medailles omhangen in een archaiisch bolwerk.

    Maar het het verlies van mijn haren kwam meer en meer het inzicht dat een organisatie onontbeerlijk is, of je wil of niet.

    Ik heb dat op mijn eigen wijze invulling gegeven.
    Omdat er destijds geen aandacht aan F3A-X werd gegeven, heb ik die kar zelf getrokken en toen alles in kannen en kruiken was, overgeheveld naar de KNVvL, waar het sinds jaar en dag is ondergebracht, maar daarNAAST autonoom actief blijft . Alles regelt men er zelf, men gaat niet af zitten wachten op de overkoepelende club. Maar je weet dat de organisatie achter je staat bij problemen.

    Idem met BIGGS, geen aandacht voor zweven en slepen van KNVvL/VML? Nou dan richten we toch zelf een club op! Wie weet gaan we watervliegen ook nog eens aanpakken :D en jetvliegen :D
    Kan het tzt ondergebracht worden als KNVvL/VML tak? Geen problem mee.
    Bij mijn weten is BIGGS de enige Belgisch-Nederlandse club in modelbouwland.

    Verleen sinds enkele jaren hulp aan de CIV (comm instructie en Veiligheid van de KNVvL) en heb zeer veel energie gestoken (net als VELE andere vrijwilligers) in het nieuwe Basis Veiligheidsreglement, en de nieuwe instructie syllabus.

    Wat wil ik er allemaal mee zeggen: ik heb veel geleerd in de afgelopen jaren.

    Als eenling bereik je niks, slechts met een groep kun je wat voor elkaar krijgen en de omstandigheden zijn beslist niet gunstig waaronder we onze hobby beoefenen, er zijn veel tegenstromingen. Dat vereist saamhorigheid, kennis en kunde om dat te bestrijden. De benodigde tijd en de talenten vindt je niet in EEN club, laat staan in EEN persoon.

    Ben je het ergens niet mee eens, mis je wat? Begin er dan ZELF aan en ga niet zitten mokken. Of kom helpen.

    Laat ik nogges ff duijelijk zijn: De KNVvL is niet HULLIE, maar dat ben je (of zou je moeten zijn) ZELF.
    En HULLIE, dat zijn een stel goedbedoelende VRIJWILLIGERS die een ideaal hebben en vaak tegen GEEN of minimale onkosten vergoeding het collectieve werk doen. Puur idealisme. Reken maar dat het pijn doet dat je dan afgeschoten wordt als incompetente organisatie. Doe es ff zelf beter ...om in GS taal te spreken. (GS= zie GeenStijl site)
    Ik bestrijd ook met klem dat HULLIE ook niet weten wat er speelt in Nederland (of Belgie), nee, klopt het bestuur zit niet iedere zondagmiddag bij jullie op het hek van het veld. Maar we weten DONDERS goed wat er speelt. Alleen weten een boel TEGENSTEMMERS niet wat er allemaal voor donkere wolken boven hun hoofd hangt. Ofwel een parapluie gaan kopen pas als het al begint te regenen.

    JA, er valt nog VEEL werk te verrichten. (begin daar es zelf aan zou ik zeggen????)

    Ik hoop dat ik met dit betoog weer wat mensen kan overhalen, de club te joinen. Het is hard nodig en niet alleen joinen, maar ook meewerken.

    Nou moet ik ophouden, het internet cafe sluit hier....
     
  11. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Dát bedoel ik!

    Een hele dikke.... :thumbsup:








    PS:

    @www.freesmileys.nl

    Zó 'free' zijn die smileys dus niet :evil: .... maar dat terzijde :wink:
     
  12. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    wil even reageren op "mijn tunnelvisie"

    ben zelf lid van de knvvl geworden voor wedstrijd vliegen.
    wat dingen uit gezocht, gevraagdt op mijn club.
    wat de knvvl doet is goed, dat staat buiten decussie.
    dat ik pas na 10 jaar lid ben geworden is gewoon een gevolg van niet weten hoe, wat, waar

    wat ik voor reaktie krijg op de mijn lid maatschap.
    je betaald te veel voor wat je krijgt/ nodighebt.
    ander teeren op jouw centen.
    is ook hier veel gehoorde klacht.

    dus ik dacht laat ik het over een ander boeg gooien
    een instap lidmaatschap
    nu betaaldt de club 75 euro waarvoor weet ik niet
    mijn club is dus wel lid maar de leden zelf niet
    wil je die leden ook lid laten worden, zul je voor die mensen iets moeten bieden/ een reden geven om lid te worden.
    ik weet ook wel dat dit haken en ogen heeft.
    maar je moet ergens beginnen!

    voorbeeld: de club heeft 45 leden lidmaatschap kost 68 euro
    68 maal 45 is 3060 euro
    dit vindt ik persoonlijk belachelijk dat een club die draait op vrijwillgers dan zoveel moet afdragen.
    maar goed veder als je de basis controbutie verlaagt is de drempel lager om lid te worden.
    je maak bv de basis 20 euro dan komt er 900 euro binnen in plaats van niks!
    je vergroot het draagvlak en zo krijg je toch je benodige geld binnen.
    aangezien dat een X aantal mensen geen lid zijn om dat ze het te duur vinden.
    denk ik dat ik hier toch een sterk punt heb.

    dit is slechts een gedachte kronkel en in de basis mijn menig.
    zullen best wel dingen in zitten die niet haalbaar zijn.

    als ik iemand perongelijk heb beledigt hier voor mijn welgemeende excuss


    groeten bert
     
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik hoop dat je nu beter begrijpt wat ik bedoel
     
  14. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Nee ik begrijp het nog steeds niet.
    Je komt weer met hetzelfde verhaal dat je betaald voor iets waar je niets voor terugziet...
    Wat wil je er dan in hemelsnaam voor terugzien?
    Dat de KNVvL al je motoren laat verchromen of zo?
    Na elke vliegmiddag een mevrouw die een mooi speldje op komt doen als herinnering?

    Van jan is het nu duidelijk, zijn hobby staat zo-ie-zo al op de tocht.
    Maar om nu weer te zeggen dat je er niet voor teugziet.....verdiep je er dan eens in.
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bert,
    Ik heb het vermoeden dat je niet op de hoogte bent van het lidmaatschap nieuwe stijl.
    Hier nogmaals het linkje naar het KNVVL document waarin een en ander uitgelegd is en in de ledevenvergadering in oktober 2006 aangenomen is.

    http://home.hetnet.nl/~meijhmb2/ALV2006.doc
    Groet,
    Hans
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik zeg niet dat ik er niks van terug zie.
    voor mijn is het wel of geen lid zijn geen vraag IK BEN LID en dat blijf ik.
    die 68 euro vind ik geen probleem.

    ik krijg die reakties van ander mensen die geen lid willen zijn om dat ze het te duur vinden.
    daar zit veel "verloren geld" als je die over de streep krijgt worden we daar met z'n allen beter van

    maar als jij een ander oplossing ziet om die mensen er ook lid te laten worden hoor ik dat graag

    groeten uit veen
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het zit iets anders in elkaar Bert; je realiseert je niet wat je ervoor terugkrijgt, en daardoor denk je dat je het niet nodig hebt..... :wink: Het probleem zit 'm er meer in dat je je totaal niet verdiept erin, en daarom maar wat kreten oppert als "je betaalt teveel en ze doen niks", ik snap wel dat dat een stuk makkelijker is om te roepen, maar de werkelijkheid zit anders in elkaar.

    Grt.
     
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Hoi Bert.

    Ik kan even geen kaas maken van jou argumenten.(zal wel aan mij liggen :? )
    Ik betaalde 68 euro in 2006 voor het lidmaatschap KNVvL, en nu is dat 45 euro, gesplitst in 25 euro voor de KNVVL direct en 20 euro (verhoging) aan de club, ik weel wel dat iedere club die zich aansluit bij de KNVvL, 700 euro afdraagt.
    En ben ervan overtuigt dat dit niet over de balk wordt gesmeten, gezien alle moeite die wordt gedaan door de KNVvL, om de vlieger's maar te kunnen laten vliegen, legaal.

    Maar 'persoonlijk' blijf ik het kortzichtig vinden om je lidmaatschap van de KNVvL af te laten hangen van een, in mijn ogen relatief klein bedrag, te opzichte wat de gemiddelde modelvlieger/bouwer uitgeeft aan deze hobby.
    En ga mij hiervoor ook niet verontschuldigen aan de mensen die roepen dat ze dit niet kunnen missen, wel leven wel in Nederland.
    Ik refereer even aan de posting van Richard, als je een plu gaat kopen op het moment dat het begint met regenen, dan kunnen de plu's wel eens uitverkocht zijn, en ga je goed nat.
    Wees voorbereid, want in Nederland moet je goed beslagen ten ijs komen bij de officiele instellingen, en hun taal spreken, anders krijg je nul nada noppes, als je daar met je milieu vergunning aanvraag in je handen staat.
    Een eenling kan best wel veel maar een TEAM met ervaring kan VEEEEEEEL meer.

    Groet Ger.
     
  19. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    he hallo, voor ik alle sjit over mijn heen krijg

    ik krijg die reaktie op het veld
    ik betaal nu de volle mep 80.50 euro
    daar hoor je me niet over
    probeerde gewoon mee te denken in een op lossing om de niet leden over de streep te krijgen.
    schijnbaar wordt dat niet gewaardeert

    heb de link van hans even gelezen die infromatie had ik nog niet.

    maar het schijnt zou te zij dat veel clubs niet mee willen gaan in dat nieuwe systeem
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    toch ben ben jij goed.
    dat jij van daar kunt zien zonder mij te kennen, hoe ik mijn eigen verdiep in dingen en hoe ik over dingen denk.
    oordeel toch niet zo snel, en leg het gewoon uit wat ik gemist zou hebben.
     

Deel Deze Pagina