wel of geen rolroeren

Hoi,

Ik heb vandaag iemand ontmoet die vertelde dat je eerste model er een moest zijn ZONDER rolroeren.

Wat denken jullie daarover ?

mensen leren vliegen zonder rolroeren is uit de oertijd, bejaarde vliegers met rode charters.
zelfs de ARF versie van de charter kan tegenwoordig uitgerust worden met rolroeren.

kan prima, ik leer iedereen zo vliegen, gewoon je uitslagen temmen.

Het oude vertrouwde model ja ja die rood witte charter verdwijnt steeds vaker naar de achtergrond. Tot nu toe was dit een van de betere trainers. Nu de grote fabrikanten allemaal wel met van die rolroer trainers komen zijn er steeds meer beginners die hiermee dan ook op de clubs verschijnen. Welke nu echt beter is is heel moeilijk te zeggen. Dit hangt in vele opzichten van de leerling zelf en van de uitleg van de instructeur af.

Op de simulator vind ik rondvliegen met een rolroer trainer makkelijker dan een trainer met alleen rudder. Is dit in het echt ook zo dat het makkelijker is of komt dit omdat de sim niet zo realistisch is?

Groeten Laurens

Ik heb mn brevet nog niet, en ik heb in het echt nog nooit met rolroeren gevlogen, telt dat dan niet?

Groeten Laurens

Rolroeren reageren sneller, directer dan alleen een richtingsroer. Met alleen een richtingsroer moet je eerder sturen en vooral ook eerder tegen sturen. Ik vlieg met beide met gemak. in het echt en op de sim. Rolroeren gaan makkelijker, dat klopt.

Het makkelijke en daarom verleidelijke zit namelijk in het terugsturen van het model na een bocht of figuur. Bij een charter of een vergelijkbaar model kun je in nood situaties alles los laten en het model hersteld naar een horizontale vlucht. Bij die rolroertrainers moet je dan ook blijven sturen. En dat is nu ook het moeilijkste punt bij de meeste beginners, zij "bevriezen" in noodsituaties en sturen dan niet meer waardoor je als instructeur minder tijd hebt om in te grijpen. Dus voor de meeste instructeurs is een charter makkelijker zeker als men zonder kabel tussen de zenders les geeft.

Ik heb ook nog niet m'n brevet en heb met allebei gevlogen.
Ik heb de meeste vluchten zonder rolroeren gevlogen en een paar met rolroeren en mijn conclusie was dat met rolroeren veel beter vloog, het reageert beter(sneller, precieser) op de knuppels, makkelijker recht te leggen en op een of andere manier blijft die beter op hoogte.

Gunskes zei:
Hoi,
Ik heb vandaag iemand ontmoet die vertelde dat je eerste model er een moest zijn ZONDER rolroeren.
Wat denken jullie daarover ?
Dat klopt. Sterker, er moeten helemaal geen roeren aanzitten....

Ik ben voor rolroeren. Je kan altijd de uitslag wat rustiger zetten. Een ander bijkomend voordeel is dat je meteen leert sturen op de grond met de andere stick.

Dit maakt ook de overstap naar een ander model eenvoudiger. je zal niet de eerste zijn die niet aan het sturen is op de grond met het richtingsroer, maar met het rolroer, en zodra de kist los komt direct op zijn zijkant draait.

Wel, ik heb leren vliegen met een Westerly zonder rolroeren en heb daar nu, 3 jaar later, nu ik een beetje (een heel klein beetje) acro begin te vliegen (binnen dan) last en spijt van. Op m'n westerly stond m'n rechterstick in voor hoogte en richting, dus ik leerde sturen op 1 stick, het gas was niet zo belangrijk dus die linkerhand bleef rustig.
Toen ik daarna overstapte op een rolroermodel kwamen de rolroeren rechts te zitten en de richting links, gevolg: ik stuur met rollen en hoogte, nog steeds op 1 stick.

En nu ik wat meer figuren wil vliegen komt de kat op de koord, sommige dingen moet je gewoon met rudder sturen, maar ik ben niet gewoon van met m'n linkerhand te sturen.
Dus nu besef ik dat het misschien toch beter is om met een rolroermodel te beginnen en onmiddelijk alle functies aan te leren.

Kris

Nee, de fout was om links/rechts en hoog/laag op 1 stick te zetten.
Jij bent duidelijk iemand voor Mode 1: Links/rechts op de rechter stick en hoog/laag op de linker. Zo leer je met twee handen sturen en kan je linkerhand later makkelijker een links/rechts functie controleren...

@ Kris, dit "probleem" heb ik ook gehad. Door nu constant met verschillende modellen bewust met links te gaan (bij)sturen. In het begin is dit misschien wel moeilijk maar na verloop van tijd wordt het een gewoonte die erin blijft.

Een hele oude discussie met even zoveel meningen als deelnemers. Mijn mening is het volgende.
HET IS HEEL STERK PERSOONS AFHANKELIJK.
Ik heb vele mensen les gegeven met een verscheidenheid aan modellen. Een jonge leerling die het vliegen wil leren en naar z'n instructeur wil luisteren kan je heel goed met een rolroerkist leren vliegen. Zo'n model vlieg strakker en je hebt hem beter in de hand.
Heb je een trage leerling of iemand die niet best wil luisteren dan is een model als een westerly zonder rolroeren de beste keuze. Het model reageert trager maar hersteld zichzelf beter als je even niets doet. Dit alles geeft de instructeur meer kans om in te grijpen als het helemaal fout dreigt te gaan.
Maar nu het probleem, wat moet je een nieuwe modelvlieger aanbevelen? Laat hem of haar eerst eens een paar proefvluchtjes maken met een goede trainer en kijk goed hoe dat gaat. Pakt hij/zij het snel op en luistert hij/zei naar je dan kan je gerust een rolroermodel aanbevelen. Vertouw je het niet helemaal dan raad je een model aan zonder rolroeren. Je kan hem of haar dan altijd aanraden tijdens het lessen een nieuwe vleugel MET rolroeren te maken. Als hij of zij er dan aan toe is kan je de vleugel vervangen en met rolroeren verder gaan.

financiël gezien is het natuurlijk ook veel slimmer om te beginnen MET rolroeren, want als je begint met een trainer zonder rolroeren dan kun je beter niet meteen overstappen naar een laagdekker, maar eerst een rolroertrainertje kopen en daarna pas een laagdekker.

Leren vliegen doe je met een combinatie ; zender en vliegtuig.
Ik ben gelijk aan rolroeren begonnen , maar langzaam gemixt met richtigsroer ,dus met een goede zender. Slechts heel langzaam leerde ik met twee handen vliegen ,maar met een goede zender kan je heel langzaam richting in rolroer laten overgaan , zodat je ook aan taxieen kan gaan denken en vliegen met allerlei mixen.

Rolroeren reageert wat directer.. Heb eerst twee keer met de clubcharter gevlogen... je hangt een kwartier aan de knuppel...en dan smijt ie z'n kont nog es langzaam wat aan de kant en gaat ie iets doen wat lijkt op het maken van een bocht :P (slighly overdreven)

Met rolroeren kun je hem zelfs lekker plat in de bocht gooien en dan met een beetje 'up' er doorheen trekken, en dan weer recht leggen :) (In het begin niet aan te raden :P :P)

Back