wel of geen turnvin

• Topicstarter Topicstarter sven vlam
  • Startdatum Startdatum
S

sven vlam

Guest
ik ben en houten bootje aan het maken.
en ik heb een vraag.
moet er op dit bootje een turnvin
en zo ja op welke plek. het is een bootje met een platte bodem
ik heb de tekenig van een aluminium platbodem genomen alleen dan zonder de ribben onder de boot.
dus ik ben bang dat als ik ga sturen hij alleen maar glijdt over het water en niet stuurt.

je hebt bij dit bootje (als het goed is)ook twee van die ''skies'' opzitten.Je doet het roer links van de schroef(van de achterkant gezien)en doet dan de turnvin op de rechter skie.

nee hij heb geen drijvers aan de zijkant maar kan ik dan gewoon aan de onderkant een aluminium vinnetje maken.

plaats eens een foto van de boot dat maakt het voor de andere mensen op dit forum ook wat makelijker.

greetz jaimy

Als je een fotootje plaatst, zet er dan ook 1 bij waar we op kunnen zien hoe je schroef en roer staan gepositioneerd.

Ook dat is relevant, omdat bij een roer achter de schroef de waterstroom die de schroef genereerd "helpt" bij het sturen.

Staat je roer naast je schroef, doet die waterstroom niets, en zal het schip sneller geneigd zijn om rechtdoor te varen.

Marco.

ik weet niet hoe je er een foto op zet en ik ga morgen 2 weeken op vakantie maar de foto,s heb ik wel op mijn computer staan.

de spullen die er inkomen zijn
480 race met 36 mm speedschroef
accu 6 aa cellen 2500 mah 7,2 v

bootje
40 cm lang
14 cm breed
5 cm hoog
het roer zit in het midden 5 cm achter mijn schroef.
totaal gewicht 623 gram

Ondanks dat ik de foto's nog niet gezien heb kan ik je wel al het volgende zeggen.
Mijn mening over turnfin's is....vaar eerst zonder, en kijk hoe de boot vaart. Vaart hij goed...is het niet nodig.
Altijd beter als anders om....Want dan moet je weer gaten dicht maken. :wink:

ja is goed ik ga dat eerst proberen en ik zie dan wel
ik ben weer terug van vakantie dus morgen ga ik weer verder.

Back