Wel of niet een HH Gyro

Hallo allenmaal,

Ik heb besloten om een E-sky Belt-CP te kopen. Ik heb nu al een tijdje met een walkera dragonfly gevlogen maar ik vindt dat het tijdt wordt voor iets beters. Ik ben mij wat gaan verdiepen in de elctro helicopters en ik ben er achter gekomen dat er ook Heading Hold gyro's zijn. Nu is mijn vraag, Is het verstandig dat ik (een redenlijke beginner) meteen een HH gyro koop? Wat is het grote voordeel van een HH gyro? Mijn budget ligt niet zo hoog, dus ik wil geen onnodige atributen kopen.
Alvast bedankt,

Volgens mij zou de vraag niet zozeer moeten zijn wel of geen hh maar meer goedkoop of goed...
Een e-sky hh gyro of een normale esky gyro maakt weinig uit zover ik het heb gemerkt maar zodra je een kwaliteit gyro erop plaatst (csm, 401, logitec) veranderd de heli 100%, dat is het echt waard. Al die hebben ook hh maar al zou je zonder vliegen (wat niet logies is) dan merk je het verschil.

Wat is het grote voordeel van een HH gyro?
Een HH gyro probeert de staart altijd weer terug te sturen naar de oorspronkelijke positie. Een gyro zonder HH stuurt alleen even tegen als de staart een slag wil maken. achteruit vliegen of 3D maneuvers is zonder HH gyro nauwelijks te doen, of je moet youngblood van je achternaam heten.
Het "nadeel" van een HH gyro is dat de staart bij voorwaartse vlucht niet automatisch achter de heli "aanzwalkt".

Okay, ik begrijp het. Dankje. Ik ga voorlopig voor een normale e-sky gyro en als ik op een dag nog een keertje goed wordt en er verder mee wil dan ga ik maar eens nadenken over een goede HH Gyro.

Ook voor een beginner is een goede Heading hold gyro erg prettig hoor. Dan hoef je bijvoorbeeld niet echt rekening te houden met de wind. Als je zonder HH gyro gaat hoveren als beginner, hou de neus van de heli in de wind.

Okay, ik begrijp het. Dankje. Ik ga voorlopig voor een normale e-sky gyro en als ik op een dag nog een keertje goed wordt en er verder mee wil dan ga ik maar eens nadenken over een goede HH Gyro.

Volgens mij heb je het niet begrepen...best van in het begin een HH gyro kopen.

Hallo,

Even een zijdelingse gedachte. Ik heb zelf ook een Belt-Cp.
De laatste tijd zijn de onderdelen steeds slechter te verkrijgen.
Dit maakt het leren vliegen lastig, omdat je op sommige onderdelen een tijd moet wachten. Zo kun je na een foutje niet snel weer aan de gang.
Dit is iets om zeker mee te nemen in je uiteindelijke keuze voor een bepaalde heli.

Groet,
Gerben

Ik wil toch nog wat mist opgooien. Niet slecht bedoeld maar puur ervaring.
Ik heb me de overstap van rate gyro naar HH altijd beklaagd. O.K. mij corona is niet super strak. Maar met een MS-044 HH (welke goed zou moeten zijn) gyro heb ik de staart nooit strak gekregen. De servo uitslag was nooit genoeg bij gas geven, 110% opzeder en servo op uiterste gaatje en staart het middenste. Maar wel altijd wag op de staart.
Na een 20-tal vluchten staat de gewone G200 er terug op en dat gaat veel beter. Ook het rondvliegen, als ik het ff niet weet gooi ik de nick naar voor en de staart staat 123 terug waar hij moet, nl achter de snuit. Met hh blijft ie fout staan.

't is mijn gedacht hé.

TM

Ook het rondvliegen, als ik het ff niet weet gooi ik de nick naar voor en de staart staat 123 terug waar hij moet, nl achter de snuit. Met hh blijft ie fout staan.

Ik dacht dat een HH gyro daarom een tweede kanaal nodig heeft zodat je hem tijdens de vlucht de HH modus uit kan zetten als je rondejes wil vliegen...

Niet alle gyro's hebben een schakelbare mode... de 401 of 601 bijvoorbeeld kun je op afstand in HH of Rate mode zetten.

Je gain word bepaals door het 2e kanaal van de gyro.
Er zijn altijd manieren omheen maar ik zou je aanraden hem gewoon in je ontvanger te steken.

Ik heb een Esky HH gyro in mijn Honeybee, er valt wel mee te vliegen in zowel de normale modus als de HH modus. De staart zwabbert soms wel een beetje maar het is te doen.

Kun je ook al met 5 kanalen een gy401 op een 450 size vliegen of heb je er egt 6 voor nodig?

Voorbeeld :

Kanaal 1 = swash servo 1
Kanaal 2 = swash servo 2
Kanaal 3 = swash servo 3
Kanaal 4 = tail servo
Kanaal 5 = Gyro gain
Kanaal 6 = Throttle.

Dus : 6 kanalen nodig. Als je er maar 5 hebt kan je beter voor een Futaba GY-190 gaan, waar je toch niet de optie hebt om remote de modus te veranderen. Daarbij moet je het op de gyro zelf doen.

My bad, idd, ik had het niet goed gelezen. Is de E-sky HH gyro een goed keus?

Geen idee van, nooit gebruikt.

Persoonlijk heb ik eerst gevlogen met een Protech NT-420 HH gyro, icm een Protech B207 servo. Die deed het eigenlijk goed. Kost afhankelijk van de winkel tussen de 65 en de 80 €. Daarna ben ik overgeschakeld op de combinatie GY-401 met S9257. Erg goed, maar voor mijn capaciteiten (hoveren en stilletjesaan rondjes vliegen) merk ik eigenlijk niet echt verschil. Het grote verschil begin je naar het schijnt pas te merken als je meer uit je heli haalt.

Denk eraan, niet enkel de gyro op zich is van belang, ook de staartservo is erg belangrijk, meerbepaald de snelheid. Je moet de combinatie gyro en staartservo bekijken, niet de beiden apart !

De gewone Esky gyro is bagger, de Esky HH doet het al veel beter. Daarna zijn er vele andere HH gyro's die weer beter zijn dan Esky. Alles heeft zijn prijs..
Met rustig vliegen voldoet de Esky HH wel, ga je wat sneller vliegen dan houd de staart het nog maar net bij. Overigens heb ik geen staartservo maar een motortje op de staart zitten.

Back