Wel spanning, geen vermogen

• Topicstarter Topicstarter rawin
  • Startdatum Startdatum
R

rawin

Guest
Beste allemaal,

graag jullie hulp met het volgende probleem. Ik heb een Walkera 22E en de motor draait niet rond (hoofd noch achter). Ik dacht eerst dat het aan de motor zelf lag maar dat bleek niet het geval. Enig experimenteer leerde het volgende:

1) Motor direct aan Lipo is draaien, motor is dus goed evenals lipo
2) Spanning op draden uit de 4in1 is netjes 0-11 volt a.d. van uitslag stick
3) Motor direct (dus niet via stekkertje, maar draad op draad) aan 4in1 geen effect dus geen problemen met de stekker

Het lijkt erop dat ik wel spanning heb (en meet) maar geen vermogen. Voor zover betrouwbaar meet mijn universieel meter ook maar 0,1 mA bij een volledige stick uitslag.

Is mijn 4in1 stuk? Hoe kan ik dit ondubbelzinnig vaststellen?

Hallo,

Heb geen idee of je er iets aan hebt (want ik heb nog nooit een walkera 22 gezien), maar ik heb een walkera 36, en daar zit een knop aan de regelaar om de motor aan en uit te schakelen (om het maar ff plat te zeggen). Als ik de lipo eraan hang dan werken alle servos, maar ik moet even de knop indrukken om bij het geven van Throtle ook echt de rotor te laten draaien. Er gaat na het bedienen van de knop ook een lampje op de regelaar branden.

Nogmaals geen idee of je er iets aan hebt, maar misschien zit er bij jou ook zo'n knop?

suc6

Als de motor niet draait meet je ook geen stroom, toch??

Je bedoeld als alles is aangesloten? Heb ik nog niet geprobeerd, ik heb alleen de stroom gemeten op de draden die uit de 4in1 komen. Zal dat eens doen, maar aangezien de motor niet draait verwacht ik van niet eigenlijk?

Of bedoel je wellicht dat er iets weglekt? Maar dan zou de motor toch ook niet draaien als hij rechtstreeks aan de lipo hangt?

Heeft hij het eerder wel gedaan? Het lijkt op een kapotte ESC in de 4in1 óf je zender staat niet goed ingesteld. De meeste ESC's hebben een beveiliging die voorkomt dat de motor gaat draaien als het gas niet helemaal dicht staat op het moment dat je de accu aansluit.

Het lijkt op een kapotte ESC in de 4in1 óf je zender staat niet goed ingesteld.

Oh help, nu komt de klok en klepel boven bij mij. Ik begrijp vaag wat je bedoeld. Even praktisch, als ik het gehele "zwarte kastje" vervang (heb ik in deverse webshops gezien voor rond de 30 euro), zou dat verbetering moeten geven?

Hij heeft het inderdaad wel gedaan in geheel aangesloten toestand. Heel even maar. Geen rook, geen geknetter, maar gewoon draaien. Dat is voor mij ook het frusterende, ik zoek naar iets wat ik niet helemaal begrijp.

Om je even op weg te helpen met klokken en klepels: die 4in1 is 4 dingen in één verpakking (duh) Alleen ben ik geen helivlieger dus ik weet er maar 3 zeker:
Ontvanger, ESC, gyro en.... (BEC denk ik)
Al die onderdelen kun je ook los hebben zoals in vliegtuigen en auto's gebruikelijk is.
Een ESC is een Electronic Speed Controller, ofwel een motorregelaar. De BEC is een spanningsregelaar die van je aandrijfaccu lagere spanning maakt. Je aandrijfaccu is 11,1V, je ontvanger en servo's werken op 5 volt. Dat doet die BEC dus.

Als je zo'n 4in1 vervangt zou het kunnen dat hij het wel weer doet ja. Maar zeker weet je het niet.
De vraag is: doen je servo's het wel? Dan werken de ontvanger en BEC namelijk nog wel.

Laatst bewerkt:
Hulp wordt geboden, maar daar reageer je niet op !

Jawel toch, ik heb alles geprobeerd wat gesuggereerd werd. Het vreemde is gewoon dat ik niet kan vinden wat het is. Alle onderdelen zijn getest, en toch wil de motor niet draaien als ik hem aan de ontvanger hang terwijl ik wel spanning meet. De spanning varieert ook met de uitslag van de stick op de zender maar de motor draait niet rond terwijl die dat wel doet rechtstreeks aan de lipo hangt. Blijft vreemd.

Als het niet de 4in1 is gaat de helicopter in de verkoop. Er zijn nog genoeg onderdelen die het doen die als reserve kunnen dienen. Ikzelf koop dan geen nieuwe Walkera maar ga eens rond kijken naar een ander merk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rawin, vervelend inderdaad als de helie niet wil maar door te antwoorden op de vragen kunnen wij misschien vinden wat er scheelt. Dus is het HEEL belangrijk dat je op deze vraag antwoord:
De vraag is: doen je servo's het wel? Dan werken de ontvanger en BEC namelijk nog wel.

Ik begrijp uit je vorige postings dat je nog niet zo heel bekend bent met de werking van de electronica in je helie maar wees niet ongerust, dat komt nog wel als je wat langer met deze hobby bezig bent...;)

Doen je servo's het wél als je met de sticks beweegt? Dus: beweegt de tuimelschijf?

-Zo ja dan lijkt het me eerder dat je zender niet goed ingesteld staat.
De gasstick moet helemaal dicht staan (naar onder) en let er speciaal op of je niet per ongeluk de "flightmode"-schakelaar (rechtsboven op je zender) in de verkeerde stand heb gezet. Kijk ook naar de trim op de gasstick dat die niet te hoog staat....Misschien eens een keertje volledig naar beneden zetten om te testen.

Kijk ook de "dipswitches" achter op je zender na. In de handleiding staat hoe ze moeten staan.

De meeste (zoniet ALLE) regelaars hebben een beveiliging en willen alleen "werken" als het gas op de zender op NUL (uit) staat wanneer je de ontvanger aanzet (accu aansluit dus).
Wanneer je bvb de vliegmode-schakelaar (flightmode-switch) in verkeerde stand (inverted-mode) hebt staan dan staat de zender op vol gas ondanks dat je de gasstick naar beneden hebt staan.... De motor zal dan niet gaan draaien en maar goed ook natuurlijk..

-Werken de servo's echter ook niet dan zou het inderdaad wel eens aan de vier-in-één kunnen liggen en dat zal je dan eerstdaags wel merken als je het nieuw exemplaar hebt. Misschien kan je eens de kristallen uittrekken en terug insteken? Zal het wel niet zijn maar je weet maar nooit dat ze slecht kontakt maken...

Ik hoop voor je dat je je helie snel terug aan 't vliegen krijgt want ik kan me goed voorstellen hoe frustrerend dit is...;):p

Laatst bewerkt:
De nieuwe ontvanger is binnen en ik heb het volgende gecontroleerd:

1) Servo's doen het, ik krijg een uitslag van de bladen als ik aan de sticks zit
2) De staartrotor draait, overigens pas na een eerste kleine uitslag rond, zij het onregelmatig, maar dat kan te maken hebben met het feit dat er een ander stekkertje voor de batterij op zit.
3) De hoofdmotor draait niet. maar weer wel aan het draadje dat naar de staartrotor toe gaat.
4) Ik heb de dipscwitches in de stand van de fabriek staan (gecontroleerd aaan de hand van boekje
5) Als ik de batterij aansluit en de zender is aan gaan de lampjes knipperen, schieten de bladen in de juiste stand en gaat vervolgens een rood lichtje branden.
6) Kristallen heb ik eruit gehaald en er weer in
7) Ook met de trim naar beneden voor het gas evenals de gashendel bij het aanzetten van de zender geen effect

Ik ben ecbt lost. Alle componenten werken los maar niet in combinatie. Zijn er nog andere suggesties?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back