wel zorgen dat je de zaakjes op orde hebt.

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Ruward, 3 mrt 2009.

  1. Ruward

    Ruward Guest

  2. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    WOW....... geeez wat een knal!! idd levensgevaarlijk ja.

    ASH
     
  3. PascalTuning

    PascalTuning

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waalwijk
    Das wel schrikken zeg!
    Je zou hem maar op je hoofd krijgen..
     
  4. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Pff, hoeveel weegt zo'n ding?
     
  5. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Jammer van de raket, maar goed op film hoe die de grond raakt :worship:.
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Dat is idd een gevalletje van super dom !!!!!

    Nu is de kans dat je geraakt wordt door je eigen raket erg klein, maar als je hem op je hoofd krijgt dan vertel je het niet na.

    Bij iedere raket bestaat de kans dat de parachute niet werkt , en als dat gebeurd dan gaat je raket de grond in. Daar doe je niks aan,Zorgen dat je spullen in orde zijn en alles drie keer controleren helpt wel maar sluit natuurlijk niet alles uit.

    Aan de andere kant is het een kleine moeite om een baan berekening te maken en een inslag punt uit te rekenen. Dus van te voren even uit rekenen waar je raket de grond in gaat als alles mis gaat.

    Verder moet je de raket altijd onder een kleine hoek tegen de wind in zetten en zorgen dat het publiek aan de andere kant staat. Een raket vliegt altijd tegen de wind in en zal dus als het publiek aan de andere kant staat nooit tussen de toeshouwers neer kunnen komen.


    Nu moet ik eerlijks halve wel zeggen dat een dergelijk iets mij ook een keer is overkomen. de eerste keer dat ik voor mijn Level 2 ging. kwam de chute ook niet uit de raket en ben ik vol de grond in gegaan. De raket sloeg achter de bezoekers in. Als je dan bedenkt dat die raket bijna 4 kilo woog, met en goede 400 kmh naar beneden kwam, dan kan je redelijk een voorstelling maken hoe ik me voelde toen de boel omlaag kwam.

    Als je met zo'n raket een auto raakt gaat hij niet alleen door het dak maar ook door je achter bank en de bodemplaat.

    Denk er dus altijd om wanneer je lanceerd dat een raket ook al zit er een relatief klein motortje in geen speelgoed is.
     
  7. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Volgens mij mag het wel, Er is geen wet die het droppen van rc vliegtuigen verbied. Airstarten van raket motoren mag ook ,dus daar zie ik ook geen probleem. De hoek waar onder de X1 vliegt is bijna recht om hoog, dat is zelfs in wedstrijden toegestaan :).

    (minder dan 20 graden uit het lood voor raket zwevers). Dus ik denk dat het mag, kan zijn natuurlijk altijd zijn dat ik iets over het hoofd zie.
     
  9. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Ik heb in Zwitserland bij het ALRS wel eens een raket 1 meter achter het publiek zien landen. Dit is niet iets wat je graag meemaakt. Overigens heb ik in 15 jaar tijd nog nooit iemand geraakt zien worden door een raket.
    In Nederland worden bij de NAVRO, NERO en DRRA proportioneel grotere afstanden gehanteerd voor de veiligheid. Op een Tripoli NL lanceerdag ben ik nooit geweest, maar daar verwacht ik ook geen vreemde dingen de mensen daar kennende. Laten we het er maar op houden dat de rakethobby bij afdoende kennis een stuk veiliger is dan voetbal...
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi pleun

    ALRS is ook een Tripoli dag ;-)

    En daar zijn ze volgens mij net zo strang als bij de NAVRO of de NERO.
     
  11. SPOC

    SPOC

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Nieuwegein
    Een ongelukje kan altijd. Als je je altijd maar realiseert wat je kan raken als het mis gaat blijf je verantwoord bezig met een mooie hobby. Ook ik heb wel een een parachute niet goed gevouwen in een kleine bodytube waardoor ik een raket ergens in een weiland heb ingegraven. Echter nooit een toeschouwer oid in gevaar gebracht.

    Greetz, Bob
     
  12. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
  13. hezik

    hezik Guest

    Tsja het is natuurlijk enorm naadje voor de bouwer,maar hoe die raket de grond in gaat.. gewoonweg schitterend.

    Dom zou ik het niet willen noemen, dat soort dingen gebeurd gewoon in de modelbouw, zelfs de allerbeste piloot/bouwer overkomen dat soort dingen.. het blijft een technische hobby en dan gaan er dingen mis. Het inslagpunt van zo'n ding berekenen kan domweg niet, veel te veel variabelen, waarvan met name wind onmogelijk is om goed te voorspellen.

    Dat het publiek er redelijk dichtbij staat.. tsja.. dat zal toch altijd een achillishiel van raketten blijven.. je wil ze ook kunnen zien. 1km verderop een raket afschieten zal niemands hobby worden denk ik.

    @ashikaga: dat wat op je vorige filmpje staat, mag in NL wel, alleen zal er ws. wel wat papierwerk aan te pas komen. Boven de 25kg moet je ineens aan veel meer eisen voldoen.

    Voor de rest mag het gewoon, mits je onder de 300m blijft.
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Je kunt wel degelijk een inslag punt berekenen, ok niet op de meter psies.

    Maar ik kan zonder problemen er voor zorgen dat mijn raketten niet tussen het publiek vallen.

    Verder gaan de raketten zo snel dat de wind er nauwelijks invloed op heeft.

    Een beetje Hpr raket haalt snelheden vna rond de 700 KMH en dan merk je niks van die paar meter per sec van de wind
     
  15. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoezo zou het minder uitmaken als hij snel gaat?

    Als hij snel gaat, gaat hij toch ook hoger?

    Dus heeft hij uiteindelijk net zoveel tijd om af te dwalen...


    Of zie ik dat verkeerd?
     
  16. hezik

    hezik Guest

    [/quote]
    Je kunt wel degelijk een inslag punt berekenen, ok niet op de meter psies.
    [/quote]

    Dat bedoel ik. In dit geval is er ook nog eens wat misgegaan (immers het was niet de bedoeling dat dat ding zichzelf zo de grond in zou jakkeren). Misschien is de parachute wel uitgekomen, maar verkeerd, of was er wat afgebroken, electrische storing, enz.. dat kun je niet van te voren berekenen. Je kunt op z'n hoogst er een goede gok naar maken en er veiligheidsmaatregelen op nemen :)

    Ergens houdt dat toch op, tenminste ik neem aan dat een raket in de top van z'n baan niet plotseling met 700km/h de andere kant opgaat.
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Je hebt het mis :)

    Je moet het bekijken als een soort resultante. Dus het ontbinden van de krachten die op de raket werken.

    Dus dan heb je de kracht van de motor die op de raket werkt, de aantrekkings kacht van de aarde, de lucht weerstand.

    en natuurlijk ook de wind. als je deze krachten nu tegen elkaar uitzet in een grafiekje, dan zul je zien dat de wind maar een hele kleine invloed heeft op de raket. ik heb het hier wel over een mpr /hpr raket. Dus geen modelraketje van 10 gram. Bij een raketje van 10 gram heeft de wind wel wat meer invloed.

    De geringe invloed van de wind wordt nog verminderd door dat de raket door zijn ontwerp recht van de aarde weg wil vliegen (balans /druk punt/zwaarte punt enzo )


    Het kleine beetje wat er dan nog over blijft van de invloed van de wind wordt nog verder verminderd doordat de lanceer toren onder een hoek tegen de wind in staat, de raket altijd van het publiek af wordt gelanceerd (dus rekening houden waar je publiek staat ) en hij door zijn ontwerp tegen de wind in vliegt.

    Dus als de raket langzamer gaat vliegen dan gaat hij alleen maar meer tegen de wind in vliegen. komt dan de paracute er op zijn hoogte punt niet uit, dan zal hij gewoon zijn baan voort zetten, nog verder van het publiek af dus.





    Gaat het dus mis dan kan hij nooit of te nimmer tussen de toeschouwers de grond in gaan.


    En bij het lanceren van Experimentele raketten staan we er 300 meter vanaf. Als die in de toren ontploffen dan wil je daar echt niet dichter bij staan.


    zo iets als dit dus

    Stratos project weblog
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2009
  18. hezik

    hezik Guest

    Jij hebt het mis.. en het idee dat je dat niet doorhebt beangstigt mij.

    er was hier wat misgegaan de invloed daarvan kun jij niet berekenen.

    Gewicht is relatief.. op het moment dat ie in het top van z'n baan zit, weegt je raket spreekwoordelijk heel even niets.

    We staan hier al vaak te lachen om de 'domme fouten' van een ander, maar besef je altijd dat het jou ook kan gebeuren. Dat ontkennen, is gevaarlijker dan om het even welke domme fout.
     
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Nee ik ontken niks, ik heb al in een eerdere postgeschreven dat ik ook een keer achter het publiek de grond ben in gegaan. En die raket weegt nooit niets, alleen op het hoogte punt van zijn baan zou hij heel even net zo snel kunnen vallen als dat de aarde hem aantrekt (parabool vlucht en even psies genoeg versnellen ). Alleen komt dat in de praktijk nooit voor.

    Het eerte wat je leert als je serieus met raketten aan de gang gaat is dat het mis kan gaan en dat je daar van af het begin dus rekening mee moet houden. Als je storing hebt met je vliegtuig dan kun je nog de motor uit zetten of proberen weg te sturen. In je raket zit geen actieve sturing dus moet je bedenken wat er mis kan gaan. Verder kan je niet zo maar alle raket motoren zonder problemen kopen. tot G (160 N/sec ) is het geen probleem, daar boven moet je een licentie hebben.

    Op het filmpje zijn alle veiligheids maatregelen met voeten getreden. En ik heb in mijn vorrige post daar wat over uit proberen te leggen.

    Dus de essentie is, waar ga ik gat in het veld maken als ik een storing heb.

    kom anders gewoon een keer kijken op een lanceer evenement , dan kun je zien hoe het in zijn werk gaat.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ik zie je in dit hele draadje niet zeggen welke maatregelen er in het filmpje met voeten getreden worden, misschien kun je daar wat meer over vertellen?
     

Deel Deze Pagina