welk(e) soldeerstation/bout?

Hey,

Aangezien mijn oude soldeerbout een beetje kapot is(in het water laten vallen toen ie net uit het stopcontact was :lol: ).

Nou mijn vraag was dus (goed geraden!):
Welke soldeerbout / welk soldeerstation kan ik nou het best kopen?

Ik wil er cellen mee solderen, maar ook elektronica (printjes, robotje :lol: ) en natuurlijk de alledaagse modelbouw-soldeerdingetjes :lol: .

Ik heb ook al de zoekfunctie gebruikt, daar las ik dat je het best zo'n 60-100 watt soldeerbout kan gebruiken voor je cellen, maar hoe zit dat met elektronica dingetjes? overhitten die niet met 60-100 watt?

Ik wil ook niet (al) te veel geld uitgeven, denk aan zo'n 50 euro.

Ik ben benieuwd.

Mzzls..........Daniel.............. 8)

kijk eens bij conrad.

Als je aan de toekomst denk, dan zou ik een goedkope bout pakken van 100W. Die in gebruik voor cellen, en andere "heavy stuff"

Voor elektronica(printplaat) zou ik een soldeer station nemen van wat minder vermogen. Als je dat te veel geld kost kan je ook best weer een "schroevendraaiermodel" pakken van 25-50W.

Is helaas niet makkelijk te combineren.
Wat is er mis met de oude??? een nieuw stifje is vaak voldoende, of is het warmte-element kapot?

Hallo,

Juist een bevestiging van hetgeen voordien werd gezegd :

1) Een goedkope dikkere soldeerbout van 100 wat voor accus samen te stellen (bij Gamma of dergelijke)
EN
2) een 25 watt goede kwaliteit soldeerbout voor electronica en andere kleinere dingen

Voor een "goede" soldeerbout : ERSA Multitip C 25, rond de 25 Euro.
Misschien kennen andere hobbyisten een ander bekend merk?

Als je echt veel geld hebt, is een regelbaar soldeerstation natuurlijk beter, maar dat loopt al snel op tot 150 Euro...

Olivier

ik heb al jaren een velleman vtssc30.
word onder vele namen verkocht.
werkt prima 50 wat temp gestuurd.
maar kijk ook eens bij de handyman /onderdelen schop daar verkochten ze hem onder de originele chinese naam voor 29 of 39euro .
groeten wiebe

Heb hier een Conrad soldeerstation van 70 euri, bevalt prima ;)

Ik heb nu een 20 watt weller boutje. Werkt prima, en ik soldeer er alles mee. Voorheen heb ik al een stuk of 3 prut-vellerman bouten van zo'n 40 watt gesloopt. Waardoor? Ik zou het niet weten. Die #$%**$#-dingen gaan spontaan stuk als je ze niet gebruikt. Na de 3de bout (garantie) die na 5 tot 8 keer gebruikt te hebben de geest gaf heb ik maar een duurdere weller gekocht. En die werkt top :)

Hoe dan ook, ik zou niet zo'n vellerman kopen.

Er zijn soldeerbouten en soldeerbouten. Eentje waar alles mee te solderen is, bestaat gewoon niet. Je moet ook niet met een kniptang voor electronica een staaldraad gaan knippen, daar zijn weer andere tangen voor. Als je verder wil gaan in de hobby, spaar dan nog even door en koop een goed soldeerstation en een losse pook voor het zwaardere werk.
Er zijn velen op de markt en deze zijn dus niet goedkoop, maar je hebt er jaren plezier van. Zelf weet ik niet wat voor merk het is, maar ik gebruik een soldeerstation met regelbare temp. instelling en digitale uitlezing. Dit is voor de electronica ideaal zelfs voor SMD componenten. Goed gereedschap is het halve werk zeg ik maar en daar moet je niet op bezuinigen. Soms heb ik ook weleens getwijfeld om een duur apparaat aan te schaffen, maar als je het eenmaal hebt dan wordt het toch steeds vaker gebruikt en kan je het uiteindelijk niet meer missen.

Groetjes Hans.

Deze soldeerbout gebruik ik overal voor :

ANTEX CS18 (18Watt)
betterfig1.jpg

Fijn en klein soldeerboutje.

Kost misschien 20 of 25 euro

Als het even kan koop dan een temperatuur geregelde soldeerbout van minimaal 60Watt. Kost wel meer maar dat verdien je terug omdat je dan met 1 bout toe kan en er geen 2 of 3 hoeft te kopen.
Je stelt de temperatuur naar behoefte in en de regeling zorgt er voor dat de bout niet te warm wordt. Je kan er dan dus zo'n beetje alles mee solderen. Van elektronica (ook SMD) tot landingsgestellen. Het enige waar je dan nog op moet letten is de juiste tip. Met een dikke "pook" soldeer je een landingsgestel maar geen elektronica. Je zult dus ook een paar verschillende tipjes nodig hebben maar als je daar goed mee omgaat kan je er jaren plezier van hebben.

810525_BB_00_FB.EPS.jpg

Dat is 'm dus: 60 Watt en traploos regelbaar van 200-450 graden voor slechts 70 euri ;)

Lijkt mij een mooi boutje. Misschien niet voldoende voor het wat zwaardere werk omdat hij maar 48Watt is. Toch denk ik dat hij voor de meeste modelbouw zaken wel voldoende kan zijn.
Staar je niet te veel blind op "digitale" apparatuur. Zeker bij soldeerstations is het enige digitale de uitlezing. De instelling van de regeling gaat net als bij deze bout heel vaak gewoon met een potmeterje!

boatfreak zei:
http://www.inkoopactie.net/ia/nvsc21bl/1/9myywz73

Ik zit eraan te denken om deze te bestellen, 48 watt. Wat vinden jullie ervan?

Moet ik anders nog even doorsparen voor een echte goede digitale o.i.d.? (die jullie hier noemen)

Mzzls.........Daniel............. 8)
deze heb ik ook prima ding ik heb wel de dig uitlezing maar dat heeft eigelijk geen zin zoals ernst al aan geeft.
cellen vertinnen gaat nog net sub c wel de temp even opstoken
hij staat bij mij meenstal op 460 graden .
hoge temp is geen probleem je moet snel kunnen solderen bij gevoelige onderdelen .
beter snel met een 50watt bout dan langzaam met een 15 watt
groeten wiebe

Ik heb van de zomer exact dezelfde gekocht, omdat ik een klus had waar ik veel voor moest solderen. Bevalt tot nu toe prima, ook voor het wat grovere werk.

Deze werd me aangeraden door de plaatselijke electronica-boer (een echte beroepsgek) Ze hadden er ook een staan met digitale uitlezing, maar mij werd afgeraden om hier extra geld voor uit te trekken om dezelfde reden die Ernst al noemde. Wel heb ik er op zijn aanraden meteen een andere (ouder type) bout bijgekocht, aangezien bij de nieuwere versies de punt een kleiner contactoppervlak heeft met de rest van de bout. De meerprijs hiervan was niet enorm, dus heb ik zijn raad maar opgevolgd (heb ik meteen een reservebout op voorraad)

boatfreak zei:
http://www.inkoopactie.net/ia/nvsc21bl/1/9myywz73

Ik zit eraan te denken om deze te bestellen, 48 watt. Wat vinden jullie ervan?
Deze heb ik ongeveer ook. Werkt prima, super dingetje. Volgens mij heb ik wel een iets andere uitvoering. bv. geaarde punt, "hittebestendige" siliconen snoer. Ik weet niet of deze versie dat ook heeft.

Een collega modelbouwer heeft hem ook al 20 jaar. En hij werkt bij de reparatiedienst. Ik denk dat dat wel genoeg zegt :wink:

ps. let er wel ff op of je nog losse stifjes kan bestellen.

Hey jongens,

Bedankt, mijn keuze is snel gemaakt! dat word 'm dus :D

Ik ga direct even die soleerpuntjes (á 1,75 p/s) en een halve kilo (!) soldeertin (á 7 euro) bij bestellen

Weet iemand waar je een hamerkop soldeerpunt kan bestellen? Want die verkopen ze hier helaas niet...

Mzzls............Daniel.............. 8)

een hamerkop stift kun je hier niet op gebruiken .
te weinig vermogen .
beter een cheapo bout bij de bouwmarkt ophalen van 75 of 100 watt
dit vor sub c cellen
groeten wiebe

Back