welk hout????

• Topicstarter Topicstarter jasper!
  • Startdatum Startdatum
J

jasper!

Guest
wat voor hout kan je het beste gebruiken voor een modelboot

Die vraag is wel erg algemeen. Hoe groot moet die boot worden? Welk onderdeel hebben we het specifiek over? Wat voor boot is het?

Wil je de hele romp uit hout maken?

ik wil een duwboot maken en ja ik wil heel de romp van hout maken

Ik heb voor mijn Zwarte Zee 3 obechi hout gebruikt, wat ook billing boats meeleverd met houten schepen. Dit hout buigt heel mooi zonder splijten, verwarmen, vochtig maken en schuurt ook fijn.
Het is aan de andere kant ook niet zo stevig als bijv. vurenhout. Echter vond ik dit niet zo belangrijk omdat de binnenkant van het schip helemaal in de G4 lak gaat en de buitenzijde een dubbele laag epoxy/mat krijgt.
Voor mooie rechte stukken is berkentriplex ook heel goed te gebruiken.

Maar er zullen nog veel meer soorten hout te krijgen zijn.
mvgr,
Wessel.

oke heel erg bedankt maar wilt u meer zeggen over hoe je dat hout buigt nog nooit gedaan.

als triplex nat wordt gaat dat niet rotte en vochtig worden

je moet het hout ook eerst behandelen met G4 of epoxy of i.d. zodat het water geen vat meer heeft op het hout en het hout dus niet gaat rotten

Ik denk dat je maar eens bij een winkel oid moet gaan kijken en vragen. Mogelijk dat er een club bij je in de buurt zit.

Voor alle duidelijkheid, hout kun je buigen met water, ammoniak (balsa) of warmte, of een combinatie ervan. Dus eerst je hout buigen en monteren etc, eventueel met water. Daarna de handel laten drogen en DAN lakken met bv G4.

Back