welk materiaal gebruiken jullie in de club voor landingsbaan ipv gras ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door lowbug, 1 nov 2019.

  1. lowbug

    lowbug

    Lid geworden:
    2 aug 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    oudenaarde
    Zoals het topic aangeeft ,wil ik de take-off op gras vervangen door een soort rubber of zo .
    Beton of asfalt is geen optie .
    Omdat de jets en 'kleine wieltjes' in opmars zijn,wil ik m n plein toch voorzien van een beter en glad oppervlak dat mms ook nog eens onderhoudsvriendelijker is:thumbsup:

    wat gebruiken jullie op de club en waar te vinden?

    alvast bedankt voor de respons!
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wij hebben fluweel :D.
     
    Mugen MRX-3 en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dan zou je naar kunstgras moeten..
    of een soort tennisbaan idee.

    in alle gevallen heb je een onderliggende constructie, om te zorgen dat het oppervlak recht blijft.
    30 cm zand of harder materiaal.
    je water moet weg kunnen.
    en de beestjes en weersinvloeden mogen het materiaal niet van hun plek krijgen.

    uitdaging is wel dat het hele veld dan opgehoogd moet worden, of je moet de grond afgraven en vervangen voor een goede onderconstructie.

    een rubber zal vrij vlot loslaten, omhoog steken. kijk naar speeltuinen (rubbertegels)
    je hebt wel goedjes die je kunt smeren. maar daar heb je in de regel al bestrating of beton voor nodig om te hechten.
    en dan de vraag of het gehecht blijft.

    Financieel wordt je er niet vrolijk van.
    reken in tienduizenden.
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Misschien een idee om landingsbaanstripplaten (wat een woord) te maken die je net als railsstukken van een treinbaan in elkaar steekt, elke plaat met een tentharing aan weerszijde in de grond tikken (haring vlak met de baan natuurlijk)
    Moet volgens mij best goed te doen zijn......
    eind van de dag of weekend even afbreken en het clubhuis in keilen
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ik denk dat je dat EEN keer probeert, en dan laat liggen....

    5 x 30 meter is al een heeeeeel eng klein, smal en kort landingsbaantje, en ik denk dat je in je eentje zomaar een uur of twee bezig bent dat neer te leggen of weer op te breken, nog afgezien van dat dat bij een plaatdikte van 5 mm al minstens 3/4 kuub aan materiaal is...
    Laat staan een baantje waar je WEL wat aan hebt, zeg 10 x 50 wat meer dan drie keer zo veel materiaal en werk is....
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ja inderdaad...... je vergist je aan wat je nodig bent voor een fatsoenlijk baantje
    Ik denk dat een stuk kunstgras dan de oplossing zal zijn
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kunstgras van tennisbanen en voetbalvelden wordt na zoveel tijd vervangen en is dan prima te gebruiken.
    Normaal kost dat spul iets van 800 euro per meter maar als het afgevoerd wordt kan je het voor een heel klein prijsje kopen.
    En het houdt ook nog eens onkruid en mollen tegen.

    GJ
     
  8. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Tot dat je het zelf een keer moet afvoeren en je de hoofdprijs betaalt aan afvoerkosten....
    Zie het maar eens zand-, stof- en onkruidvrij te houden.
     
  9. lowbug

    lowbug

    Lid geworden:
    2 aug 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    oudenaarde
    Ik zat eerder te denken aan een soort 'roofing' of plastic waar ze platte daken mee bedekken.
    of transportbanden...
    Het vliegveld nivelleren is geen probleem,dit is vorig jaar nog maar gedaan,samen met nieuw gras
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als je een "harde" baan wilt dan zal je toch aan asphalt of beton moeten denken. Al die andere oplossingen zoals kunstgras banen, industrieel tapijt, rijplaten en zo meer zullen al heel snel slecht bevallen. Alles wat uit losse delen bestaat gaat gegarandeerd ongelijk liggen. De holtes en opstaande randen die je dan krijgt zijn veel erger dan een graspolletje.
    Bij een club in Engeland waar ik jaren geleden regelmatig kwam is ooit een poging gedaan om industrieel tapijt te gebruiken. Stukken tapijt die op een beurs gebruikt waren en weggegooid zouden worden. Het waren rollen van 3,6m breed (12 voet) en 21m lang (70 voet). Voor een twee daagse show op een geïmproviseerd veld werden twee rollen naast elkaar gelegd en twee in de lengte. Zo kregen ze een baan van ruim 7m breed en 42m lang. De ondergrond was los rul zand wat zo goed mogelijk vlak was gemaakt. Landen en starten op dat zand was onmogelijk vandaar dat tapijt.
    Zaterdag begon de show om 11.00u en van het begin af aan was het een ramp om van het tapijt te starten, landen was haast nog erger. Hoewel 7 x 42m best ruim lijkt bleek het haast onmogelijk om tijdens de start op de baan te blijven. Het tapijt was redelijk vlak maar het volgt wel de glooiingen van de ondergrond. Het model volgde heel makkelijk die glooiingen daardoor kon een model tijdens de aanloop plotseling "uitbreken" omdat het de contouren van de ondergrond volgde. De ondergrond leek vrij vlak maar dat viel dus behoorlijk tegen. Als je tapijt of zo iets op het gras legt krijg je dit effect ook heel sterk en win je eigenlijk niets of maar heel weinig.
    Bijna iedereen raakte bij de start van de baan en bleef dan in het rulle zand steken. Diverse vliegers hebben ook zand in de motor gekregen met rampzalige gevolgen.
    De landing was haast nog erger want het was voor velen bijna onmogelijk om precies op dat kleine strookje te landen. Hoewel iedereen dacht dat het best mee zou vallen om op de strook te landen viel dat enorm tegen. Ze hadden ook niet eerst geoefend op het thuisveld. Probeer het maar eens, zet met een lintje of zo een baan uit van 7 x 40m en probeer daar precies op te landen en stil te komen staan. Je zal zien dat het knap tegen valt en dat je flink moet oefenen.
    Vergis je dus niet in de benodigde afmetingen van het landings terrein.
    Er zijn clubs waar ze maar weinig ruimte hebben, die vliegers zijn wel wat gewend en zullen er duidelijk minder moeite mee hebben.
    De show werd om 14.00u afgebroken want het ging gewoon niet meer toen de wind ook nog eens te veel dwars kwam te staan. Gelukkig was er een boer die een stuk land in de buurt had en ons aanbood daar te gaan vliegen. Hij heeft het die zelfde middag nog zo kort mogelijk gemaaid en zondag hebben we op dat veld kunnen vliegen. Het was ook niet makkelijk want de graspollen waren nog steeds vrij groot maar er was veel beter vanaf dat veld te vliegen dan vanaf het tapijt.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij m'n huis in Duitsland ligt 200m2 en dat is helemaal onkruidvrij.
    Volgens mij gaat een baan niet echt werken, er zijn clubs die een stukje asfalt hebben liggen maar als de wind dan even verkeerd staat dan kan je al niet opstijgen.
    Ik denk dat er meer te winnen is met een goede grassoort (golfbanengras) en dat veel en regelmatig maaien.
    Als een golfballetje er op kan rollen dan kunnen wieltjes dat ook prima.

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad een heel erg practisch probleem... en dat zou je kunnen oplossen door je HELE veld te asfalteren, maar dan kunnen je leden opeens ook alle buiklandertjes weg doen. En wat vervelender is: je hebt dan ook geen "uitwijk" meer voor als je in de problemen komt met bijvoorbeeld onwillige retracts of andere "samengeknepen-billen-landingen"...

    Buiten dat, maar dat is wellicht persoonlijk, ik vind gras over het algemeen prettiger landen en taxiën dan asfalt of beton. Niet alleen van wege de hardheid en de stuiterigheid, maar ook vanwege dat je kist nooit weer stopt... In Indonesië vlieg ik met een Charter op een asfaltbaan, en daar heb ik uit arren moede wielen gekocht die heel strak om de assen passen, en niet soepel draaien. Anders blééf ik iedere keer die 100 meter achter het toestel aan hollen na de landing, en da's geen pretje in die hitte.

    Een écht vlakke baan, of dat nu asfalt, beton of gras is, gaat gewoon ontzettend veel geld kosten. En dan krijg je bijvoorbeeld emelten in de grond en ploegt de lokale vogelpopulatie je veld om, en is alle moeite voor niets.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wil je het toch doen, zou ik voor kunstgras gaan. Dan moet je de baan wel afgraven en van zand voorzien. Sowieso moet dat voor welk materiaal je ook kiest.
     

Deel Deze Pagina